"היינו רוצות פסיכולוג בחינם"

(0)
לדרג

רק 14% שורדות סרטן השד מקבלות טיפול פסיכולוגי אחרי ההחלמה, 30% היו רוצות לקבל תמיכה במסגרת שירות ציבורי; באופן כללי, נשים שהחלימו ערות יותר לבריאותן

מאת: מערכת zap doctors

כיצד עונה מערכת הבריאות על צרכי המחלימות מסרטן השד בישראל? לפי מחקר חדש, נשים ששרדו את הסרטן נוטות יותר לצרוך שירותי בריאות הניתנים בקופות, נמצאות במעקב, מאמצות אורח חיים בריא יותר, אך מרביתן לא מקבלות תמיכה נפשית רבה.

במחקר, שנערך על ידי פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה, מכון גרטנר בתל השומר, השתתפו 250 נשים שחלו בסרטן השד, חברות "מכבי שירותי בריאות" המתגוררות במרכז הארץ. החולות אובחנו בשנים 1999-2003 ושרדו 8-12 שנים ללא הישנות המחלה. במחקר השתתפו גם 250 נשים ללא היסטוריה של מחלת סרטן מסוג כלשהו, שהיוו את קבוצת הביקורת.

נמצא כי עשור אחרי האבחון שתי קבוצות המחקר הקפידו על אורח חיים דומה מבחינת עישון ופעילות גופנית. מעניין לציין כי שנה לפני האבחון, 29% מהמקרים הגדירו את עצמן כמעשנות לעומת 22% מהנשים שלא חלו ו-19% מהחולות דווחו על ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית בהשוואה ל-25% בקרב נשים שלא חלו. ממצא זה מצביע על שיפור מרשים באימוץ אורח חיים בריא בקרב השורדות. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתחלואה כרונית כפי שדווחה על ידי המשתתפות.

מתאשפזות יותר

עוד מראים ממצאי המחקר כי נשים שורדות סרטן שד צורכות יותר שירותי בריאות בהשוואה לקבוצת הביקורת. ממצאים אלו התבטאו במספר גדול יותר של ביקורים ובביקורים ארוכים יותר אצל רופא המשפחה ואצל הרופאים המומחים. צריכה גבוהה יותר של שירותי בריאות נצפתה גם בפניות למוקדים לרפואה דחופה ולחדר מיון, וכן בשיעור גבוה יותר של אשפוזים במהלך 5 השנים האחרונות. כמו כן, נמצאו שיעורים גבוהים יותר בקרב השורדות בביצוע פעולות למניעה ראשונית (למשל חיסון נגד שפעת) ובדיקות סקר תקופתיות.

עוד עולה מהסקר כי כמחצית משורדות סרטן השד ממשיכות לראות את האונקולוג כרופא האחראי העיקרי על המעקב בהקשר לסרטן השד גם 10 שנים לאחר האבחון. יחד עם זאת, מעל 85% מהמשתתפות הגדירו את רופא המשפחה כרופא המטפל העיקרי במצב בריאותן (80% מהמקרים ו-92% מהנשים בקבוצת ביקורת). בהיבט של הטיפול הנפשי, רק 14% משורדות סרטן השד דיווחו על ביקור אצל פסיכולוג בשנה האחרונה, מרביתן במסגרת פרטית ו-30% דיווחו שהיו נעזרות בתמיכה נפשית אילו היה השירות ניתן בחינם.

עורכי המחקר ממליצים נוכח התוצאות לפתח תכניות לשיפור רצף ותיאום המעקב והטיפול הרפואי של שורדות סרטן השד בישראל בייחוד בין האונקולוגיה לרפואת הקהילה.

המידע באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום