סינוסיטיס כרונית ונזלת: כל הטיפולים

(0)
לדרג

מהו הטיפול התרופתי בסינוסיטיס כרונית ובנזלת שאיננה חולפת? מהו טיפול כירורגי אנדוסקופי (FESS)? ומתי כדאי לשקול שימוש במכשיר סינופולס ביתי לשימוש עצמי - המסייע לפתרון הבעיה. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר אפרים אביתר

סינוסיטיס כרונית עלולה לפקוד כל אדם, צעיר או מבוגר. הסינוסיטיס עשויה להתחיל כדלקת חריפה הנמשכת שלושה חודשים. מחלה זו מופיעה בשכיחות רבה יותר מבחינה סטטיסטית אצל הלוקים בנזלת אלרגית, בעיות אנטומיות הגורמות לחסימה של דרכי הניקוז של הסינוסים, מחלות "וסקוליטיס" וגרנולומטוטיות של הסינוסים והריאות, וכן אצל אנשים הסובלים מבעיות אוטואימוניות ועוד.

כיצד מטפלים טיפול תרופתי בסינוסיטיס כרונית?

בדרך כלל הטיפול מתחיל באמצעות טיפול אנטיביוטי, לפרק זמן של שבועיים עד שלושה שבועות, עם אפשרות לחזור על הטיפול שוב ושוב. לפעמים ניתנת לטיפול זה גם תוספת של סטרואידים סיסטמיים, במידה והתגובה לטיפול באנטיביוטיקה איננה מספקת.

במידה והמחלה מתלווה גם לתופעה של נזלת אלרגית, יקבל החולה טיפול אנטי אלרגי מקובל, כמו ספריי סטרואידים או כדור אנטי היסטמיני. כמו כן, ישנה אפשרות להוסיף טיפול תומך על ידי שטיפות חלל האף על ידי תמיסות כמו מי מלח.

במידה והטיפולים החוזרים השמרניים על ידי אנטיביוטיקה וסטרואידים לא הביאו לפתרון המצב, האופציה הבאה היא טיפול כירורגי אנדוסקופי, FESS, שבו המנתח פותח את כל הסינוסים המעורבים. פתיחה זו מאפשרת ניקוז טוב יותר של הסינוסים וכן את איוורורם.

מצב זה יאפשר בעתיד לרופא לגשת ישירות לסינוסים, לצורכי אבחנה וטיפול מקומי, או יאפשר לחולה לבצע שטיפות אף וסינוסים בצורה יעילה וטובה יותר.

מהם דרכי הטיפול הנוספות לפתרון הבעיה?

האפשרויות הנוספות העומדות בפנינו, לטפל בחולים עם סינוסיטיס כרונית, הנזקקים לטיפולים חוזרים ונישנים באנטיביוטיקה ובסטרואידים, הן שטיפות ישירות של הסינוסים המקסילרי והפרונטלי. זוהי פעולה חודרנית, המחייבת, ראשית, למקם את הסינוס החולה על ידי הדמיה והרדמה מקומית - וכל זאת בשיתוף פעולה של החולה. זוהי אופציה פחות מקובלת כיום, בהשוואה לעבר, עקב היותה חודרנית וטראומטית לחולה.

שאיבת התוכן של הסינוס מאפשרת לאתר באופן מדויק את הגורם החיידקי המערב את הסינוס, ולכוון בהתאם את הטיפול האנטיביוטי. לאחריו, יש לשטוף את הסינוס ולנקותו, פעולה שתביא להקלה מידית במצב.

כמובן שניתן להשתמש בשטיפות חלל האף על ידי הזלפה של מי מלח אל חלל האף, או על ידי מכשירים שונים המצויים בשוק, כמו ספריי סינופולס ואחרים.

כיצד משתמשים במכשיר הסינופולס הביתי לטיפול בנזלת כרונית?

כיום ניתן לבצע ביעילות רבה יותר, וכן בקלות ובנוחות, שטיפות של חללי האף והסינוסים, לפני ניתוח אנדוסקופי או לאחריו, על ידי מכשיר שטיפה חשמלי, הסינופולס. יתרונות מכשיר זה, ביחס לאחרים, הוא שהנוזלים מושפרצים אל תוך חללי האף ומגיעים לכל נקודה בקלות וביעילות רבה - ללא תחושה של כאב או אי נוחות.

השטיפות נעשות בין פעם לשלוש פעמים ביום, לתקופות ממושכות ואפילו קבועות. ניתן להשתמש באמצעותן בתמיסות שונות, כמו מי מלח, נוזלים המכילים אנטיביוטיקה או סטרואידים, במי שמפו לתינוקות ועוד. למרות ההיגיון בשימוש בתמיסות שונות, העובדות הן שאין יתרון לתמיסה אחת על אחרת, והעיקרון הבסיסי הוא שטיפת הסינוסים, השטיפה המכנית של ההפרשות מהאף ומהסינוסים.

מתי נדרש להשתמש במכשיר זה?

ההמלצה לשימוש במכשיר היא לחולים שסובלים מסינוסיטיס כרונית, שלא מגיבים באופן מלא לטיפול אנטיביוטי ולניתוחים חוזרים, ונזקקים לטיפולים חוזרים ונשנים, המלווים בחשש לפיתוח עמידות של החיידקים לאנטיביוטיקה או לתופעות לוואי לטיפולים התרופתיים. היתרון העקרוני של שיטה זו הוא ההימנעות מהצורך במתן טיפול אנטיביוטי ממושך וחוזר.

יתרונות נוספים הם הנוחות, הביטחון והקלות של הטיפול, בביצועו היומיומי, למשך תקופה ארוכה.

האם ניתן ומומלץ לשלב את הטיפול הביתי עם טיפולים תרופתיים נוספים?

כן. אין מניעה לבצע את השטיפה לצד טיפולים נוספים, כמו ספריי סטרואידים לחללי האף, נטילת טיפול אנטי היסטמיני, טיפול אנטיביוטי ועוד.

ד"ר אפרים אביתר הוא מומחה אף אוזן וגרון, מנהל מחלקת אף אוזן וגרון בבית החולים אסף הרופא

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון - סינוסים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום