מרתון השתלות כליה ברמב"ם

(0)
לדרג

שש כליות הושתלו בארבעה בני אדם. אחד התורמים היה החייל לי חסין ז"ל, שבמותו הציל 6 בני אדם שקיבלו תרומת איברים והושתלו בבתי חולים ברחבי הארץ

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות גדלה המודעות לנושא תרומות האיברים וחשיבות הצלת חייהם של אלו הזקוקים לכך. כעת נראה כי העלייה במודעות גם מתורגמת למעשים. מרתון השתלות כליה התקיים לאחרונה ברמב"ם, ובמהלכו הושתלו שש כליות בארבעה חולים, בפרק זמן של עשרה ימים בלבד.

מתוך שש הכליות שהושתלו ברמב"ם, בוצעו בשני מטופלים השתלות כליה כפולות, כאשר שני המטופלים הללו קיבלו שתי כליות כל אחד, שהושתלו בהם במסגרת ניתוח מורכב מהרגיל. בשל המחסור באיברים מול הגידול בממתינים להשתלה, נוהל זה החל לפני מספר שנים במקרים שבהם מצבן של כליות התורם הוא גבולי, וביצוע ההשתלה הכפולה נועד להגדיל את אחוזי הצלחת ההליך. שתי השתלות אלו הן השתלות הכליה הכפולות, השלישית והרביעית במספר, שבוצעו ברמב"ם.

המרתון החל בערב יום הכיפורים, אז בוצעה השתלת שתי כליות בגבר בשנות ה-60 לחייו, תושב אזור חיפה. ארבעה ימים לאחר מכן בוצעו באותו היום שתי השתלות ברמב"ם. הראשונה בבן 63, אב לארבעה שהמתין לכליה ארבע שנים. מיד לאחר מכן בוצעה אל תוך הלילה השתלה נוספת, הפעם של שתי כליות באשה בת 63, שהגיעה אל רמב"ם מבאר שבע. מדובר באם לשבעה ילדים, אשר המתינה לכליה שמונה שנים.

"צחצח את השניים, ותגיע להשתלה!"

לדבריו אחד המושתלים, הטלפון שהגיע מרמב"ם תפס אותו בהפתעה: "לא האמנתי שזה קורה", הוא מספר, "כשהרופא התקשר, שאלתי אותו 'מה לעשות?'. הוא אמר לי לצחצח שיניים ולהגיע, וזה בדיוק מה שעשיתי".

ימים ספורים לאחר מכן בוצעה השתלה נוספת, הפעם בבת 45 מטמרה שבגליל המערבי. הנתרמת, אם לשלושה שהמתינה לכליה שמונה שנים, קיבלה בתרומה את כלייתו של החייל לי חסין, בן 19.5 מפרדס חנה, אשר נפטר לאחר שהתגלה גידול בראשו ואיבריו הצילו את חייהם של שישה אנשים.

"עברנו לא מעט בשנים האחרונות, וחיכינו לכליה שתגיע ותחזיר לנו את האמא והאשה שהכרנו", סיפר בעלה של הנתרמת מטמרה. "ביום של ההשתלה קראתי את הידיעה על החייל שנפטר בתקשורת והבנתי שהוא התורם. הסיפור היה פשוט מצמרר וכואב לנו הלב על הבחור הצעיר. אין לנו קשר עם משפחתו, אבל אנחנו מבקשים לומר להם שליבנו איתם ואנחנו משתתפים בצערם, ומודים להם על נדיבותם".

"כזו כמות של ניתוחים, חלקם בזה אחר זה, זו משימה בהחלט מאתגרת", אומר סגן מנהל מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות ברמב"ם, פרופ' סמי ניטצקי, שליווה את ארבעת הניתוחים, "הצלחנו לעמוד בה בזכות שיתוף הפעולה שקיים בן הצוותים. חלק מהמקרים היו מורכבים במיוחד ובמשך שעות ארוכות ניתחנו את ארבעת המושתלים, כאשר כולם עברו את הניתוחים בהצלחה". לאחר הניתוחים נותרים המטופלים למעקב בביה"ח, שם מוודאים שהכליות פועלות באופן תקין. המושתל הראשון שוחרר כבר לביתו, ובימים הקרובים מיועדים להשתחרר יתר המושתלים, בזה אחר זה.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום