תרופה חדשה למחלת ריאות

(0)
לדרג

FDA אישר במסלול מהיר את OFEV - טיפול חדשני למחלת הריאות הנדירה והקטלנית פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF). צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מינהל המזון והתרופות האמריקאי FDA אישר את השימוש בתרופה OFEV לטיפול במחלת הריאות הקטלנית, פיברוזיס ריאתי אידיופתי - IPF (Idiopathic Pulmonary Fibrosis).

אישור התרופה החדשה מבוסס על נתוני מחקר קליני בפאזה III, המראים כי טיפול זה הוא ממוקד ויעיל בפיברוזיס ריאתי אידיופתי המראה האטה עקבית ומשמעותית של כ-50% בהחמרה התפקודית של הריאות, זהו המדד להתקדמות המחלה.

התרופה, של חברת בורינגר אינגלהיים (Boehringer Ingelheim), הוגשה כמועמדת להכללה בסל התרופות השנה בישראל. בישראל קיימים כיום כ-200 חולים ב-IPF אשר מועמדים לטיפול ב-OFEV. עד כה אפשרויות הטיפול בחולים אלו היו מוגבלות מאוד.

לדבריו של פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך מחלות הריאה ואלרגיה בבית החולים בילינסון: "OFEV היא אחת משתי תרופות חדשות שנבדקו אצלנו במחקרים קליניים והראו שיפור משמעותי בעצירת מחלת פיברוזיס ריאתי אידיופתי, ואושרו על ידי FDA. תרופות חדשות אלו הן בשורה חשובה לחולי הפיברוזיס, וכולי תקווה שהן תיכנסנה לסל הבריאות הקרוב".

פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF) היא מחלת ריאות נדירה וקטלנית, הגורמת להצטלקות הולכת ומתקדמת של הריאות, המובילה להידרדרות רציפה ובלתי הפיכה בתפקוד הריאות וכן לקשיי נשימה. חולה IPF ממוצע סובל מאובדן תפקוד הריאות, הנמדד באמצעות בדיקת FVC (Forced Vital Capacity) הבודקת ערכים של נפח נשיפה מאומצת (150-200 מ"ל לשנה).

OFEV היא למעשה מולקולה קטנה המעכבת את האנזים טירוזין קינאז (TKI). היא מתבייתת על קולטנים של גורמי גדילה, אשר נמצא שיכולים להיות מעורבים במנגנונים פתולוגיים של פיברוזיס ריאתי, כאשר החשובים ביותר הם קולטן גורם גידול של טסיות דם (PDGFR), קולטן גורם הגידול של פיברובלסטים (FGFR) וקולטן גורם גידול וסקולרי אנדותלי. על ידי חסימת נתיבי האיתות המעורבים בתהליכים הפיברוטיים, סבורים כי Ofev מסוגלת להפחית את התפתחות מחלת פיברוזיס ריאתי אידיופתי על ידי האטת ההידרדרות בתפקוד הריאות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום