בשורה לנכים? משותק חזר ללכת

(1)
לדרג

דיווח על ניתוח פורץ דרך בפולין: גבר פצוע דקירה ששותק בפלג גופו התחתון חזר ללכת לאחר שהושתלו לו תאי עצב מאזור האף. מומחה: אופטימיות זהירה

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

טוב מדי כדי להיות אמיתי? דיווח מפולין על גבר משותק שעבר השתלת תאי עצב וחזר ללכת, עשוי לחולל מהפכה של ממש בעולם הרפואה. עם זאת, מודים המומחים, כל עוד לא מפורסם תיעוד של המטופל מלפני הניתוח, יש להתייחס לפלא באופטימיות זהירה.

על פי הדיווחים, גבר מבולגריה, דארק פידיקה, סבל משיתוק של הגפיים התחתונות (פאראפלגיה בשפה המקצועית), לאחר שנדקר לפני כארבע שנים וחוט השדרה שלו נחתך. בבית חולים בוורוצלאב שבפולין הצליחו החוקרים להשתיל לו תאי עצב מאזור ההרחה באף, ובפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפואה, גבר משותק קם על הרגליים והחל ללכת. בראיון לבי-בי-סי הבריטי סיפר המרואיין בהתרגשות "אני מרגיש שנולדתי מחדש, זאת הרגשה שלא תיאמן".

ד"ר ליאור מרום, מנתח עמוד שדרה ביחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי רמב"ם, מסביר את גודל ההישג. בניגוד למערכת העצבים הפריפרית, שבה קיים סיכוי לחבר תאי עצב, כמו במקרה של קטיעת אצבע למשל, פגיעה במערכת העצבים המרכזית אינה הפיכה, כי אין אפשרות לחדש תאי עצב והם אינם מתחדשים מעצמם. בעבר ניסו לגדל תאי עצב, היו ניסיונות על עכברים, אבל כל אלה כשלו עד כה.

במקרה זה, החוקרים נטלו תאים מעצב ששולט על הריח, וגידלו אותם במעבדה. את התאים שהתקבלו השתילו בניתוח בטכניקות מיקרו כירורגיות במקום הפגיעה, על מנת לגשר בין קצות העצבים במקום שהייתה הפגיעה. "תאי עצבים מתארכים במהירות איטית מאוד ועצם הקליטה עצמה שתא עצב שגודל במקום אחד יתחבר למקום אחר - אינו דבר של מה בכך", מסביר ד"ר מרום.

לדבריו, "הפגיעות במערכות עצבים מרכזיות שכיחות - נפילה מגובה, תאונות דרכים, פציעות ירי ודקירה. כך שהצלחת הניתוח מעוררת הד עולמי כי זו הפעם הראשונה שיש הצלחה תפקודית לניסיון כזה - ראו את האיש הזה הולך. עם זאת אין אנו יודעים מה היה מצבו לפני הניתוח, כך שראוי להתייחס לתוצאות באופטימיות, אך בספקנות".

האם ניתן להעריך מתי טיפול כזה יוצע לכלל הציבור?

"אף שאני בטוח שהקליניקה הפולנית מוצפת מטופלים כרגע, הדבר ייקח להערכתי חודשים ארוכים עד שפרקטיקה זו תהיה מקובלת. אנו שמחים וסקרנים לראות את ההתפתחויות, אם יש בכך הצלחה אמיתית, יש פה לבטח פרס נובל, ויותר חשוב מכך - תקווה חדשה להרבה מאוד אנשים".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום