אלרגיה לאנטיביוטיקה - בפירות

(0)
לדרג

אלרגיה לתרופות יכולה לתת את אותותיה גם בפירות; בת 10 מקנדה שאלרגית לאנטיביוטיקה פיתחה תגובה קשה לאחר שאכלה מעוגת פירות עם שיירי הדברה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רגישים לאנטיביוטיקה? שימו לב גם לפירות. על חולים עם אלרגיה לתרופות אנטיביוטיות לנקוט משנה זהירות גם לגבי המזון, כך עולה מפרסום מקרה בכתב העת Annals of Allergy, Asthma & Immunology. ילדה בת 10 מקנדה פיתחה תגובה אנפילקטית (תגובה אלרגית קשה) לאחר שאכלה פיסת עוגת אוכמניות. בדיקות מעבדה שנערכו בשלב מאוחר יותר זוהו שרידי אנטיביוטיקה באוכמניות.

מאחר שכמות החומר הפעיל הייתה קטנה, לא ניתן היה לזהות את התכשיר האנטיביוטי הספציפי, אך החוקרים חשדו כי מדובר ב-Streptomycin, תכשיר נפוץ המשמש בפרדסים נגד גדילת חיידקים. בדיקות עוריות אישרו כי הילדה אכן אלרגית לחומר.

לדברי החוקרים, מדובר במקרה אחד, אך עם שימוש נרחב בתרופות אנטיביוטיות בחקלאות, עלולים להופיע מקרים נוספים. במקרה זה, האם הזעיקה את הרופא עם הופעת התגובה האלרגית ונלקחו דגימות מהמזון. לרוע המזל, לעתים רחוקות ניתן להשיג את דגימת המזון, ואף שתגובה זו אינה נפוצה, ככל הנראה מדובר בתת אבחון של מקרים אלו.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים תיארו תגובות אלרגיות לתרופות אנטיביוטיות בחלב ובבשר, וכעת מוסיפים פירות לרשימת מוצרי המזון אחריהם יש לעקוב. ככלל, כל אדם בסיכון לתגובה אלרגית מסכנת חיים חייב לשאת עימו מזרק אפינפרין וכן לדעת כיצד להשתמש במזרק זה בשעת חירום.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום