בחיפה - התמותה הגבוהה מסרטן

(0)
לדרג

מנתוני משרד הבריאות עולה כי יש קשר בין זיהום האוויר במקום המגורים לבין תמותה מסרטן. כך, בחיפה נמצאו שיעורי תמותה מסרטן גבוהים מהצפוי

מאת: מערכת zap doctors

מנתונים חדשים של משרד הבריאות על היארעות ותמותה מסרטן לפי נפות בישראל לשנים 2001-2011 עולה כי נצפו שיעורי תמותה גבוהים מסרטן בנפות: חדרה, באר-שבע, צפת, חיפה, ותל-אביב, בהשוואה לממוצע הארצי. לעומת זאת, בנפות: ירושלים, פתח-תקוה, רחובות והשרון, וביהודה ושומרון נצפו שיעורי תמותה נמוכים בהשוואה לממוצע הארצי.

הנתונים הוצגו היום (ב') על ידי ד"ר ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, במסיבת עיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן, לרגל חודש המודעות לסרטן השד ומבצע הקש בדלת.

בסקירה נעשה שימוש השוואתי בנתוני תחלואה ותמותה מסרטן לפי אזורים שונים בארץ, להם מיוחסות רמות שונות של זיהום סביבתי, מתוך הנחה כי קיים קשר בין הזיהום לתחלואה הנצפית בסרטן באותו אזור. ואכן רק לפני מספר שבועות פרסם משרד הבריאות כי זיהום אוויר מוגדר כמסרטן ודאי.

מהנתונים עולה כי בנפות הבאות נצפתה בגברים תחלואת כלל סוגי סרטן חודרני גבוהה מהצפוי: ב-12% בחיפה, ב-6% בחדרה לאורך השנים 2001-2011; ב-3% בתל-אביב בשנים 2001-2005; וב-16% בעכו וב-5% באשקלון בשנים 2006-2011.

בנוסף, נצפתה בנשים תחלואת כלל סוגי סרטן חודרני גבוהה מהצפוי בנפות הבאות: ב-13% בחיפה ב-10% בעכו לאורך השנים 2001-2011; ב-7% ביזרעאל וב-2% בתל-אביב בתקופת הזמן 2006-2011.

לעומת זאת, בנפות בהן נצפתה בגברים תחלואת כלל סוגי סרטן חודרני נמוכה מהצפוי: ירושלים ב-17%, והשרון ב-5%, לאורך השנים 2001-2011, ובנפת רמלה ב-5% בשנים 2006-2011.

בנוסף, בנפות בהן נצפתה בנשים תחלואת כלל סוגי סרטן חודרני נמוכה מהצפוי: ירושלים ב-6% לאורך השנים 2001-2011, בבאר-שבע ב-5% בשנים 2001-2005, ובנפת רמלה ב-6% בשנים 2006-2011.

עם זאת, ד"ר ליטל קינן סייגה את הנתונים הללו: "יודגש כי אין לראות בנתונים הסבר סיבתי, שעבורו נדרש לחקור את הנושא ולבדוק בין השאר, את מקום המגורים של החולים במהלך השנים, חשיפה תעסוקתית שלהם, שיעורי העישון, ההשמנה וכו'".

תגובת איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה: "מדובר בהטעיה שכן אלו נתונים שלא נוכו מהם השפעות גורמים שאינם סביבתיים כגון גיל האוכלוסייה, מוצא, מעשנים-לא מעשנים וכד', כלומר מדובר בנתונים לא מתוקננים. לכן אף הדגיש משרד הבריאות בנושא כי "שימוש בנתוני תחלואה בסרטן על מנת להסיק על השפעה סביבתית, הינו לא מדויק במקרה הטוב ומטעה במקרה הרע. אדם שמאובחן כיום עם סרטן התחיל לפתח את המחלה כעשור או שניים קודם לכן. כלל לא בטוח שהטריגר הראשוני למחלתו אכן התחולל באזור שבו אובחן 20 שנים מאוחר יותר".

"אין ספק שמדובר בנושא בעל חשיבות ממעלה ראשונה ולכן חייבים העוסקים בכך בביצוע עבודת מחקר מקיפה וזהירה. משום כך, הוציא איגוד ערים שבבעלות עיריית חיפה, הקריות וישובים נוספים באזור מפרץ חיפה, בשיתוף עם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, מכרז לביצוע עבודה שכזאת בהיקף שטרם בוצע בישראל. קבוצת החוקרים שזכתה במכרז כוללת אנשי מקצוע מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת הארווארד. באיגוד משוכנעים שהירידה המתמדת ברמות זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, המגובה בנתונים והוכחות, תשתקף גם בירידה בתחלואה באזור חיפה."

בישראל שורדים יותר

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, הציג פרסום חדש של המאבק העולמי בסרטן כפי שנצפה במדינות שונות, בעלות מערכות בריאות שונות, תוך שימת דגש על פערים דרמטיים בין מדינות מתפתחות למדינות מפותחות. מהפרסום עולה כי לפי היחס בין מספר החולים שמתו לבין מספר החולים שאובחנו, ישראל ממוקמת במקום ה-6 בהישרדות ממחלת הסרטן, מתוך 85 מדינות בעולם. לפי המדד, שיעורי ההישרדות בישראל מכלל מחלות הסרטן הוא 60%, כאשר במקום הראשון ממוקמת אוסטרליה עם 62% הישרדות.

מבצע "הקש בדלת"

ביום ראשון, ה-26.10, יחל מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן: "הקש בדלת". יהודית יובל רקנאטי, יו"ר המבצע, אמרה בהקשר זה: "אני נרגשת להיות יו"ר המבצע לשנה זו. מאז ילדותי בתל אביב, האגודה למלחמה בסרטן היא חלק מחיי. אימי מטי ז"ל היתה פעילה כסגניתה של סוזי אבן היו"ר ועזרה לבסס מקומה של האגודה כגוף משפיע ומקדם נושא המודעות המחקר והסיוע לחולים ובני משפחותיהם".

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום