ציפיות מטיפול עוזרות לריפוי

(0)
לדרג

קסם הפלסבו: לציפיה של החולים מהטיפול השפעה משמעותית על התגובה לטיפול בנוגדי-דיכאון; אצל חולים שטופלו בגלולת פלסבו תועדה ירידה דומה בתסמיני דיכאון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נבואה שמגשימה את עצמה? ציפיות של חולים בנוגע לתועלת של הטיפול בנוגדי-דיכאון משפיעות רבות על התגובה של החולים לטיפול התרופתי, עד כדי כך שבחולים שטופלו בגלולת פלסבו במקום טיפול פעיל במהלך תקופה של שמונה שבועות תועדה ירידה דומה מאוד בתסמיני דיכאון. כך לפי מתוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Psychiatry.

במחקר השתתפו 88 בני אדם בני 18-65, הסובלים מדיכאון. 20 חולים קיבלו טיפול תומך בלבד, 29 חולים קיבלו פלסבו ו-39 חולים קיבלו טיפול תרופתי בנוגדי-דיכאון. החולים ידעו כי כאשר נטלו כדור כלשהו, היה קיים סיכוי של 50% כי מדובר בטיפול פעיל או טיפול דמה, ולכן היה קיים ספק באשר לשאלה אם ניתן להם טיפול פעיל.

טיפול תומך כלל מפגשים בני 30 דקות עליהם חזרו לאחר שבועיים, ארבעה שבועות ושמונה שבועות מהביקור הראשון. במהלך ביקורים אלו, המטפלים העריכו את הסיכון, תופעות הלוואי והתסמינים וסיפקו תמיכה ועידוד, אך נמנעו מעיסוק בפתרון בעיות שיכולות להשפיע על תוצאות הטיפול. החוקרים מדדו גם את ציפיות החולים באשר להיקף התועלת שייחסו לטיפול התרופתי והטיפול הכללי וכן את הרושם שלהם לחוזק הקשר עם הגורם המטפל.

לאחר שמונה שבועות טיפול, בקרב החולים שקיבלו טיפול בנוגדי-דיכאון תועד שיפור של 46%. במדדים להערכת חומרת דיכאון מנגד, בקבוצת הפלסבו תועד שיפור ממוצע של 36% ואילו בקרב אלו שקיבלו טיפול תומך בלבד תועד שיפור של 5% בלבד. החוקרים מצאו עוד כי בקרב מי שקיבלו טיפול תומך בלבד תועד סיכוי גדול יותר להפסקת הטיפול בשלב מוקדם, בהשוואה למי שקיבלו כדורים.

הציפיות מהטיפול, שנבחנו בשלוש נקודות זמן שונות, לא היו שונות בין מי שחולקו לקבוצת טיפול בנוגדי דיכאון למי שקיבלו שחולקו לקבוצת הפלסבו. מעניין כי החוקרים מצאו שהחולים במקרים רבים לא ניחשו נכון איזה טיפול ניתן להם. מנגד, בקרב מי שקיבלו בשלב מאוחר יותר לטיפול תומך הציפיות מהטיפול היו נמוכות יותר בתחילת הדרך. ממצאים אלו עשויים להצביע על הטיה אפשרית בקבוצה זו של חולים הפונים למחקר באוניברסיטה ומקווים לקבל כדורים. כאשר לא קיבלו את הכדורים, ייתכן וחשו מאוכזבים ולכן יש לנקוט משנה זהירות בפירוש ממצאים אלו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום