טיפול באוסטאופורוזיס: כבר בילדות

(0)
לדרג

מבוגרים רבים סובלים מבריחת סידן, מחלה הגורמת לשברים ולסבל ניכר. הקפדה על מצב הסידן בגוף מתחילה כבר בילדות: פעילות גופנית, ויטמין D וסידן

מאת: ד"ר אורית פנחס-חמיאל

אוסטאופורוזיס, המתאפיינת בירידה במסת העצם ובנטייה מוגברת לשברים, היא מחלת עצם נפוצה ביותר, בעלת השלכות חמורות על הבריאות. קיימים שלושה שלבים בטיפול ובמניעה של אוסטאופורוזיס. מניעה שלישונית כוללת את הצעדים שיש לנקוט לאחר שכבר קרה שבר - ומיועדת למניעת נזק נוסף. מניעה שניונית כוללת את הצעדים שיש לנקוט כאשר הבעייה קיימת, אך טרם הופיעו תסמינים שלה. ומניעה ראשונית, החשובה מכולן, נועדה להפחית את כל גורמי הסיכון הקשורים להתפתחות המחלה.

מה גורם לאוסטאופורוזיס?

תהליך בנייית מסת העצם הוא תהליך המתמשך לאורך הילדות ומגיע לשיאו בבגרות המוקדמת. לאחר מכן יש אובדן רקמת עצם, המואצת בגיל המעבר. ברור אפוא שיש קשר בין בניית העצם בילדות המוקדמת לבין בריאות עצם בגיל המבוגר. התפתחות עצם תת אופטימלית בילדות קשורה לסיכון גבוה יותר של אוסטאופורוזיס מאוחר יותר בחיים.

הגורמים המשפיעים על מסת העצם מתחלקים לגורמים שאינם ברי שינוי, הכוללים גורמים גנטיים, מין ומוצא אתני; וגורמים ברי שינוי הכוללים פעילות גופנית, תזונה, משקל ומצב הורמונלי.

אסטרטגיות מניעתיות נגד התפתחות אוסטאופורוזיס פועלות לאופטימיזציה בהשגת מסת העצם ולהפחתת שיעור אובדן עצם.

כיצד משיגים אופטימיזציה של מסת העצם?

מסתבר כי גורמים סביבתיים יכולים לפעול כבר בשלבים מוקדמים בהתפתחות העוברית ולהשפיע על השלד. חשיפה אמהית לשמש במהלך ההריון נמצאה קשורה למסת עצם בילדים בגיל 9 שנים.

רמה נמוכה של ויטמין D באמהות במהלך הריון הייתה קשורה לירידה בתכולת העצם ובצפיפות העצם בילדיהן בגיל 20 שנים. הבנת המנגנונים שבאמצעותם תזונה אמהית משפיעה על התפתחות השלד עשויה לאפשר התערבויות ממוקדות כדי לשפר את בריאות השלד ולהפחית את הנטל של האוסטאופורוזיס.

מהי השפעת פעילות גופנית על מסת העצם?

כוחות מכניים הפועלים על השלד ופעילות גופנית נושאת משקל משפרים את יצירת העצם, במיוחד בילדים ובבני נוער. העלייה בצפיפות העצם ספציפית לסוג הפעילות הגופנית. לדוגמה, בקרב רצים, ההשפעה היא על צוואר הירך; ובשחקני טניס ההשפעה היא בזרוע.

פעילות הכוללת קפיצות ודילוגים למשך 10 דקות, לפחות 3 פעמים בשבוע, העלתה את צפיפות העצם, בהשוואה לקבוצת ביקורת. יחד עם זאת, פעילות גופנית אינטנסיבית קשורה לסיכון מוגבר לשברים בילדות. פעילות כגון הליכה, קפיצה, ריצה וריקודים היא הפעילות המומלצת.

מהי השפעת ויטמין D על מסת העצם?

ויטמין D הוא גורם מפתח במינרליזציה של העצם. רמות נמוכות של ויטמין D קשורות לירידה במינרלזציה של העצם. מספר מחקרים הראו כי מתן תוספת של ויטמין D הביאה לעלייה בתכולת העצם. ההמלצות של האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים הן מתן תוספת ויטמין D לא רק בשנה הראשונה לחיים אלא עד גיל 18 שנים, במינון 600 יחידות בינלאומיות ליום.

מהו הקשר בין תזונה לבין מסת העצם?

תכולת סידן בתזונה: מחקרים הראו כי לתכולת הסידן בתזונה, במהלך הילדות, השפעה על מסת העצם בגיל 30 שנה - וכי קיימת שכיחות מוגברת של אוסטאופורוזיס באזורים בהם תכולת הסידן במזון נמוכה. צריכת חלב במהלך הילדות והנעורים קשורה לתכולת עצם גבוהה יותר וירידה בסיכון לשברים בגיל מבוגר.

מחקרים הראו כי תוספת סידן במינון 1,000 מ"ג ליממה בתזונה לילדים הביאה לעלייה במסת העצם, אך לא ידוע אם שינוי זה משמעותי מבחינה קלינית בהתפחתת שיעור האוסטאופורזיס.

לפי ההמלצות האחרונות של האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים, אין צורך בתוספת סידן באופן שגרתי לילדים ובני נוער בריאים, ויש להקפיד על צריכה מספקת של סידן בתזונה.

מלחים, חלבונים, ירקות ופירות: אמנם לסידן ולוויטמין D תפקיד מכריע בבריאות העצם, אך קיימת השפעה גם של מרכיבים אחרים במזון. כמות גבוהה של מלח במזון קשורה לירידה בתכולת הסידן. מחקרים אפידמיולוגיים הראו קשר חיובי בין צריכת חלבונים לבין בריאות העצם.

ירקות ופירות מכילים מינרלים כגון אשלגן, זרחן וסידן, וכן פיטואסטרוגנים, ויטמין C, ו-K החיוניים לבניית העצם. מחקרים אפידמיולוגיים הראו קשר בין צריכת ירקות ופירות בילדות, בגיל 8-13 שנים, לבין צפיפות העצם.

מה הקשר בין משקל הגוף לבין מסת העצם?

עומס מכני, כאמור, עוזר לבניית מסת העצם. מחקרים רבים בנערות עם אנורקסיה הראו כי תת משקל קשור עם ירידה במסת העצם. מאידך, השמנת יתר קשורה לעלייה בשכיחות השברים. למשקל קיצוני, הן נמוך והן גבוה, השפעה שלילית על בניית העצם.

מה הקשר בין משקאות קלים לבין מסת העצם?

צריכה של משקאות קלים קשורה לירידה בצריכת חלב - ולפיכך בפחות סידן בתזונה. בנוסף, למשקאות קלים תכולה גבוהה של קפאין וחומצה פוספורית, שהם גורמים המשפיעים לרעה על בניית העצם.

לסיכום, בניית מסת עצם בשנים המוקדמות מהווה גורם חיוני לבריאות העצם. השורשים של התפתחות אוסטאופורזיס מתחילים בילדות, ולפיכך יש לנקוט אמצעים למניעה התפתחות המחלה כבר בילדות.

ד"ר אורית פנחס-חמיאל היא רופאה ביחידה לסוכרת ואנדוקרינולוגיה ילדים, בית חולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום