סרטן: מהפכת הבדיקות המולקולריות

(0)
לדרג

הבשורה הבאה בחזית המלחמה בסרטן מגיעה מתחום הסריקות הגנטיות והבדיקות המולקולריות. זיהוי מאפייני הגידול מאפשר טיפול אונקולוגי מותאם אישית לכל חולה

מאת: ד"ר יואב מנסטר

סרטן השד הוא עדיין הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. אלה הן החדשות הרעות. אבל החדשות הטובות הן ששיעור התמותה בקרב החולות נמצא בשנים האחרונות בירידה מתמדת. חידושים רבים בתחומי הדימות (הממוגרפיה, האולטרסאונד וה-MRI) וגילוי של תרופות חדשות עומדים מאחורי הירידה בשיעורי תמותת החולות. הבשורה הבאה בתחום הטיפול בסרטן השד, בפרט, ובמחלת הסרטן בכלל, מגיעה מתחום הסריקות הגנטיות והבדיקות המולקולריות.

מהי המשמעות של אונקולוגיה מותאמת אישית?

עד לשנים האחרונות, הגישה השלטת בטיפול במחלה הייתה "טיפול אחד לכל". תחת גישה זו, ניתן אותו טיפול למספר רב של חולות, לפי גודל הגידול ואופן פיזור הגרורות.

בגישה זו, שיעור התגובה הממוצע נע סביב 30%. כלומר, רק אחת משלוש חולות הגיבה לטיפול נתון וחוותה נסיגה משמעותית של הגידול. שיעור תגובה זה נופל משמעותית משיעור התגובה הממוצע במחלות אחרות.

לדוגמא: שיעור התגובה לתרופות במחלות כמו אסתמה וסוכרת מגיע ל-60% בממוצע.

במשך שנים רבות, היה ברור כי אחד הגורמים המרכזיים לקושי בריפוי המחלה הוא ההטרוגניות שלה והשונות העצומה בין החולות, היא זו שאחראית לכך שרק אחוז קטן מהן מגיב לפרוטוקול טיפול מסוים.

בדיקות הממוגרפיה, האולטרסאונד וה-MRI, אשר בוחנות את הגידול כגוש אחיד של תאים, והבדיקות הפתולוגיות, הבוחנות רקמות המכילות אלפי תאים, חסרו את הרזולוציה המתאימה, כדי לשקף את ההבדלים הזעירים בין החולות, הבדלים הגורמים לשוני בתגובה לטיפול.

כיצד מאפשרת הביולוגיה המולקולרית את הפיתוח של אונקולוגיה מותאמת אישית?

בשנות התשעים, פרץ לחיינו תחום הביולוגיה המולקולרית והביא איתו כלים וטכנולוגיות חדישות, לחקר המולקולות הקטנות שנמצאות בתא, כגון DNA וחלבונים. שינויים במולקולות קטנות אלה עשויים בסופו של דבר להפוך תא בריא לתא סרטני ונקראים גם בשפת הרופאים: סמנים מולקולריים, או בקיצור סמנים. התגובה הייחודית של כל חולה לטיפול היא פועל יוצא של פרופיל הסמנים הייחודי שלה.

לפרופיל הסמנים של החולה חשיבות עצומה: הסמנים יכולים לנבא, לעיתים בדיוק רב, עד כמה מסוכנת המחלה ומה קצב ההתקדמות הצפוי שלה, וחלקם יכול אף לנבא לאיזה תרופות תגיב החולה ולאיזה תרופות היא תהיה עמידה.

מהם הסמנים שנבדקים אצל חולות סרטן שד?

החל מסוף שנות התשעים - ועד לאחרונה - נבדקו החולות עבור שלושה סמנים בלבד: HER2, ER PR, המנבאים את תגובת החולות לטיפול. בדיקת הסמנים סייעה לפלח את אוכלוסיית החולות לתת-קטגוריות נוספות ולשבור לראשונה את גישת "טיפול אחד לכל". חלוקת החולות לתת קבוצות קטנות יותר שיפרה משמעותית את תגובת החולות לטיפול ואת שרידות החולות, אך היה ברור שזהו רק קצה הקרחון.

מכיוון שכל חולה שונה מרעותה, לא די באותה חלוקה גסה, לפי מספר קטן של סמנים. במשך שנים, חסרה הטכנולוגיה לבדיקה מהירה ויעילה של מאות סמנים במקביל, אשר יכולה לשקף את השונות האמיתית בין החולות.

פריצת הדרך הגיעה בשנים האחרונות, עם ההתפתחות המטאורית בתחום טכנולוגיות הריצוף הגנטי. טכנולוגיות אלה אפשרו, לראשונה, לסרוק במהירות מאות סמנים, בכל חולה וחולה, ובכך לאפיין ברזולוציה גבוהה את המצב הייחודי של כל חולה. בדיקות חדישות אלה נקראות בדיקות מולקולריות.

מהו היתרון בבדיקות המולקולריות?

היתרון הגדול בבדיקות מולקולריות הוא שהן אינן מוגבלות לחיפוש אחר סמנים הקשורים לטיפולים בסרטן השד דווקא, אלא מאפשרות לסרוק מאות סמנים הידועים כמטרות טיפול בסוגי סרטן נוספים. כך, למשל, בדיקות מולקולריות מקיפות לחולות סרטן השד יכולות לחשוף בתאי הגידול כמות גבוהה של סמן בשם EGFR, אליו קיימות מספר תרופות המשמשות לטיפול בסוגי סרטן אחרים.

פתרון זה, של הרחבת סל הטיפולים, רלוונטי במיוחד עבור חולות הנקראות triple negative, חולות שהתרופות עבור Her2 ו-ER/PR, אותן סמנים ספורים, הנבדקים בבתי החולים כיום, אינן מתאימות להן, וסל הפתרונות עבורן מצומצם במיוחד. מעבר לכך, לבדיקה המולקולרית יתרון גדול נוסף: על-ידי מדידת סמנים המעורבים בתגובת הגידול לכימותרפיה, היא מאפשרת לנבא בסבירות גבוהה לאיזה טיפולים כימותרפיים יגיב החולה ולאיזה יהיה עמיד.

בדרך זו, הבדיקה יכולה לסייע בהתאמת הטיפול באופן אישי לחולה ולחסוך מהחולות מתן טיפול כימותרפי אשר לא יעיל עבורן. בדיקות מולקולריות מקיפות נערכות כיום רק במספר מעבדות מצומצם בעולם - וניתנות בישראל באופן פרטי בלבד.

הבדיקות המולקולריות בסרטן בכלל ובסרטן השד בפרט הן תחום העובר התפתחות עצומה. הן מאפשרות להתאים באופן אישי את הטיפול למאפיינים הגנטיים הייחודיים של החולה הבודד ובכך להרחיב את סל הטיפולים עבור החולה, לטיפולים השאולים מסוגי סרטן נוספים.

ד"ר יואב מנסטר (Ph.D.) הוא ראש מערך המחקר בחברת אונקוטופ חברה העוסקת במידע רפואי אונקולוגי מותאם אישית

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום