שפעת: גם הנשיא התחסן

(0)
לדרג

לפי משרד הבריאות, השנה מתקבלים דיווחים רבים על תחלואה באוסטרליה; החיסון יעיל בכ-60-80% למניעת המחלה, וחשוב במיוחד לקבוצות הסיכון

מאת: מערכת zap doctors

מתחסנים לשפעת? נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נתן אתמול (א') דוגמה אישית והתחסן יחד עם עובדי משכן הנשיא נגד הנגיף. הוא קרא לכל אזרחי ישראל להתחסן ולהיות מוכנים לחורף הקרב ובא. בעת החיסון אמר הנשיא: "נושא השפעת נראה בעיני רבים כעניין של מה בכך, אבל הוא בהחלט עלול להתפתח. אם בהינף זריקה אפשר להתחסן צריך לעשות זאת ואני מודה למשרד הבריאות על כך, ומאחל לכולם חורף בריא ונעים".

מתוצאות סקר שנערך באתר zap doctors בקרב 559 גולשים עולה כי 42% מהמשיבים מתכוונים להתחסן בחורף הקרוב, אך 58% השיבו שלא.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק התחסן אף הוא בבית הנשיא ואמר לנשיא עם קבלת החיסון: "השנה כמות הידיעות שאנו מקבלים על מחלת השפעת ועל החולים בה גדולה מאוד, ולכן זו הזדמנות להגיד לעם ישראל ללמוד ממה שקורה בעולם ולהתחסן, מכיוון וזו הדרך היעילה להימנע מהתחלואה בשפעת, בטח בשנה הזו שעלול להיות עומס גדול מאוד". שרת הבריאות יעל גרמן צפויה להתחסן יחד עם חברי הכנסת בהמשך, ליוותה את הנשיא: "אין שום צורך ש-15-20 אחוזים מהאוכלוסייה יחלו, אם אפשר להוריד את מספר החולים, את המאושפזים, מקרי המוות ולצמצם את שיעור ההיעדרויות מהעבודה והלימודים ובכך לשמור על יעילות המשק גם בחורף וכל זאת בחיסון קצר".

יותר ממיליון חולים מדי שנה, מאות מתים

מדי שנה חולים בישראל בין מיליון למיליון וחצי בני אדם, מתאשפזים בין 1,500-2,000 איש ולפי הערכות, בין 300-1,000 בני אדם בשנה. בעקבות עונת שפעת קשה באוסטרליה צפויים גם בישראל, בחורף הנוכחי עונת שפעת קשה עם הרבה חולים. לפי פרסומי משרד הבריאות, ישנם סימנים ראשוניים לתחלואה מוגברת בהיקפים שלא נראו מאז 2009 באזורים מסוימים בחצי הדרומי של כדור הארץ, במיוחד באוסטרליה. אין מדובר בשינוי בזני הנגיף, ואותם נגיפי שפעת צפויים להגיע החורף גם לישראל, והחיסון נגד שפעת צפוי להיות יעיל כנגדם. נתונים אילו מדגישים את הצורך להתחסן ולמנוע תחלואה קשה בחורף הקרוב. שמות זני השפעת הצפויים השנה - קליפורניה, טקסס ומסצ'וסטס.

החיסון יעיל בכ-60-80 אחוזים למניעת שפעת, ולכן רצוי להתחסן בכל קבוצות הגיל (חצי שנה ומעלה), אך במיוחד בקרב קבוצות סיכון כגון: קשישים, חולים כרוניים, ילדים עד גיל 5 ונשים בהריון. יש לזכור כי חיסון השפעת מגיע ליעילות מקסימלית בין 10 ל-14 ימים לאחר קבלת החיסון. לאנשים שהתחסנו כנגד שפעת גם בשנה בשנה שעברה, החיסון יגיע ליעילות מקסימלית בתוך כיממה. החיסונים כנגד שפעת מצויים כבר בכל קופות החולים וניתנים על ידי כל קופה למבוטחיה. החיסונים הניתנים בקופות החולים כוללים בתוכם את התרכיב נגד זני השפעת הנפוצים השנה.

על פי המידע הקיים במרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות, בעונת החורף 2013-2014 התחסנו כ-1,448,000 איש כנגד שפעת (18% מכלל אוכלוסיית ישראל). כיסוי החיסונים בקרב בני 65 ומעלה עמד על 62%. יודגש כי, אין לתת חיסון נגד שפעת למי שסבל מתופעות לוואי חמורה אחרי חיסון שפעת בעבר. הנחיות מדויקות מופיעות בתדריך החיסונים, ויש להיוועץ באיש מקצוע במקרה של ספק או שאלה.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת חזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום