הגיל השלישי: טיפול בתת תזונה

(0)
לדרג

יום הקשיש הבינלאומי: כ-70% מבני הגיל השלישי שמגיעים לאשפוז סובלים מתת תזונה, המלווה במצב רוח ירוד ובנטילת תרופות בלתי מסודרת. כיצד ניתן לסייע?

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

תוחלת החיים עולה בהתמדה בשנים האחרונות וכיום אנשים רבים זוכים להגיע לגיל 80 ואף לגיל 90 - וזאת תודות לאימוץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית. וכמובן, בזכות התקדמות המדע והרפואה, המאפשרת טיפולים יעילים יותר במחלות.

עם זאת, יש מחיר לאריכות ימים - הפנים הלא יפות של הזקנה - מערכות הגוף נחלשות ומתדרדרות בהדרגה. ההתדרדרות הפיזית מלווה, בדרך כלל, בירידה במצב הרוח ובתיאבון, ובהיחלשות המערכת החיסונית, אשר איננה מצליחה "להדוף" מחוללי מחלות, כפי שעשתה בעבר. לכן, נוכח כל אלה, הגוף חשוף ליותר מחלות.

לגורמים אלה, יש להוסיף את השינויים המתחוללים בתא המשפחתי של קשישים: הילדים עוזבים את הבית, ההורים נותרים בגפם. מצב זה מפחית את המוטיבציה של המבוגרים לקיים משק בית פעיל כפי שניהלו בעבר. הם עושים פחות קניות, מבשלים פחות ולא דואגים לעצמם כבעבר.
הירידה המתמשכת במצב הפיזי והנפשי עלולה להוביל קשישים למצב של תת תזונה.

מדוע קשישים עלולים לסבול מתת-תזונה? מהם הסימנים לכך?

כ-70 אחוז מהאנשים בגיל השלישי המגיעים לאשפוז נמצאים במצב של תת-תזונה. הסיבות לתת תזונה מגוונות: התדרדרות המצב הגופני, המובילה לדיכאון ולירידה בתיאבון; השיניים נחלשות וקשה יותר ללעוס מזון; מערכת העיכול מזדקנת אף היא, וחלה ירידה בספיגת מזון וגם שיבושים ביציאות; שילוב גורמים זה עלול להוביל לתת תזונה.

מעבר לכך: גם אם הקשיש ניזון מתזונה בריאה, לעיתים גופו אינו מצליח לספוג את הוויטמינים והמינרלים במזון - ולכן הגוף מצוי בחסר. גם נטילת תוספי תזונה דרך הפה איננה עוזרת כי הם לא נספגים בגוף, הממשיך להתדלדל ממשאביו.
כתוצאה מכך הגוף ממשיך להיחלש וחשוף למחלות, המצריכות טיפולים תכופים יותר באנטיביוטיקה - טיפולים שגם הם מחלישים את הגוף.

הבעיה היא שתהליך של אובדן משקל עשוי להיות איטי ולא מובחן. לכן, חשוב מאוד לשים לב לנורות אזהרה המצריכות התערבות ובדיקה מקצועית: ירידה בתיאבון, ירידה בחיוניות, ירידה במצב הרוח, בגדים רפויים על הגוף.

מה הקשר בין נטילת תרופות לתת תזונה?

התחלואה עם הגיל עולה ולכן קשישים רבים נוטלים למעלה מ-10 תרופות ביום; כל תרופה מיועדת לטיפול בבעיה אחרת. ריבוי התרופות גורם לבלבול ולעיתים לנזק לגוף, מאחר ושימוש ממושך בתרופה מצריך מאמץ מהגוף, כדי לספוג אותה ובתהליך זה הגוף מתאמץ ולכן מאבד ויטמינים ומינרלים חיוניים. לכן, חשוב לעשות סדר בתרופות.

כיצד מאבחנים חולה בגיל השלישי?

לאחרונה הגיע למרפאתי חולה מבוגר בן 83, לאחר שעבר ניתוח במעי הגס, בעקבות מחלת הסרטן שתקפה אותו. הוא היה מועמד לניתוח נוסף בעקבות מחלתו, אך מצבו הבריאותי היה בלתי תקין, ולכן היה חשש לנתח את גופו שנית, מתוך פחד שלא ישרוד את הניתוח.

על כך סיפרה הבת שלו, שהביאה אותו לטיפול במרפאתי: "כדי לגשת לניתוח, אבי היה חייב להעלות במשקל בין שני הניתוחים. בעקבות הסרטן במעי הגס, הוא היה צריך לעבור אינסוף בדיקות, שבעקבותיהן הוא היה מצוי במצב של חרדה, וגופו, בעקבות ההתדרדרות של מצבו התזונתי, איבד מינרלים וויטמינים החיוניים להחלמתו. בנוסף, הוא איבד כליל את רצונו לאכול, וסבל מכאבים חוזרים באזור הבטן".

כיצד נטפל בחולה קשיש מורכב?

ראשית, הגישה הרפואית אל מול חולה שכזה היא תמיד גישה רב-מערכתית. במקרים רבים, רופאים נוהגים לתת לקשישים תרופות נגד דיכאון, שעלולות עוד יותר לדכא את התיאבון הבריא.

לכן, כרופא, עומדות לנגד עיני שלוש משימות: לשפר לחולה את מצב הרוח, לסייע לו להתמודד עם הכאבים שהוא סובל מהם ולשפר באופן מיידי את מצבו התזונתי.

יש להבין מהחולה ממה בדיוק הוא סובל, לאבחן את מצבו הפיזי והנפשי ולתת לו במידת הצורך הדרכה תזונתית שתשפר, בין היתר, גם את מצב היציאות שלו. לעיתים יש צורך במתן אינפוזיות ישירות לדם, הכוללות ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו - אינפוזיות העוקפות את מערכת העיכול, מעשירות את מערכת הדם, ומעניקות לגוף את מה שצריך.

נדבך נוסף בטיפול הוא הדרכה תרופתית. יש להבין כי קשישים רבים נוטלים כמות בלתי נתפסת של תרופות, ולעתים גם נוטלים תרופות כפולות. לכן, צריך לבדוק את התיק הרפואי של כל מטופל, לעשות עבורו סדר בכל נושא צריכת התרופות ולבדוק אם ניתן להוריד את המינון. יש לקחת בחשבון כי קשישים רבים לוקים בבעיות זיכרון כאלה ואחרות, המאפיינות את הגיל המתקדם. לכן, מומלץ שלביקור במרפאה יתלווה בן משפחה או מלווה שיוכל לשמוע הכל, לשאול שאלות ולסייע במתן תשובות.

"במשך תקופה לא פשוטה ראינו ירידה בתפקוד של אבי, שירד במשקל וסבל ממצב רוח ירוד ביותר", ממשיכה בתו של המטופל. "כך שהגענו למרפאה עם כלל הבדיקות והתיק הרפואי שלו, די מיואשים. תוך כמה חודשים, שבהם הוא קיבל טיפול אישי, בין פעם לפעמיים בשבוע, מצבו השתפר ללא הכר. לבסוף הוא עבר את הניתוח הנוסף במעיים בהצלחה, וכיום הוא מרגיש טוב מאוד לגילו".

לאחר הטיפול הראשוני, אותו קשיש ממשיך להיות במעקב במרפאה, ולקבל במידת הצורך טיפולי חיזוק, על פי התפתחות המצב ולפי מידת השיפור, במטרה לשמור על בריאות תקינה ולהחזיר לו את איכות חייו.

ד"ר יוסף דיין, מומחה ברפואה פנימית, מייסד ומנהל מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות דרכי העיכול - רפואה משולבת.

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום