זיהום אוויר - מסרטן בוודאות

(0)
לדרג

לפי משרד הבריאות, זיהום האוויר הוכנס לרשימת הגורמים המסרטנים בוודאות, יחד עם מיטות השיזוף. קרינת סלולר - מוגדרת מעתה כמסרטן אפשרי גם היא. מה לעשות?

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות עדכן את רשימת החומרים המסרטנים - וכעת לראשונה מוגדר זיהום האוויר כמסרטן ודאי. נושאים אחרים שקיבלו ביטוי ברשימה - החמרה בהערכת הנזק ממיטות השיזוף והשימוש בטלפונים סלולריים.

לדברי פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות במשרד הבריאות, זיהום האוויר נובע בעיקר מהתחבורה והמפעלים המזהמים, כשעל האחרונים יש יותר פיקוח. הצעדים הנדרשים לצמצום המפגע הם פעולות הנדרשות ממשרדי התחבורה והמשרד להגנת הסביבה; צמצום השימוש בכלי תחבורה פרטיים, תחבורה "ירוקה" יותר, עידוד רכבת קלה ותחתית על פני אוטובוסים, והפחתת התנועה בעיקר בערים הגדולות - למשל הגבלת כמות המכוניות המגיעות למרכז הערים.

יש לציין כי הרשימה האחרונה של משרד הבריאות, המבוססת על הרשימות המעודכנות ביותר של המרכז לחקר הסרטן של איגוד הבריאות העולמי, פורסמה בשנת 2010 אך מאז הוכנסו בה שינויים נקודתיים; החלוקה היא לשלוש רמות - מסרטן ודאי, מסרטן קרוב לוודאי ומסרטן אפשרי.

החשיפה לקרינה על סגולה ממיטות שיזוף - שנחשבה קודם לכן לגורם מסרטן קרוב לוודאי הועלתה לדרגת "מסרטן ודאי". לדברי פרופ' גרוטו, בקרוב ייכנסו לתוקף תקנות חדשות שיגבילו את השימוש במיטות מגיל 18 ויחייבו את המפעילים להשתמש באזהרות מיוחדות שיופיעו על המיטות.

בנוסף, מופיע ברשימה נושא החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת בתדרי רדיו - כלומר קרינה כמו הקיימת בשימוש במכשירי סלולר וטלפונים אלחוטיים, שהועלתה לדרגת מסרטן אפשרי. כאמור מדובר בדרגת הסיכון הנמוכה ביותר.

לדברי פרופ' גרוטו, הפתרונות הנדרשים לזיהום אוויר הם פתרונות מערכתיים ברמת משרדי ממשלה, במסגרת "חוק אוויר נקי", אך גם האזרח הקטן יכול לסייע לחיים בריאים יותר לו ולסביבתו, על ידי הימנעות מחומרים מסרטנים - אלכוהול ועישון, לעיסת טבק, שיזוף ושימוש במיטות שיזוף. כמו כן כדאי לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים, על ידי בחירה בתחבורה ציבורית או רכיבה על אופניים.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום