מתיחת פנים: ללגום ממעיין הנעורים - לכמה זמן?

(0)
לדרג

השנים מביאות איתן חכמה, אבל גם קמטים, לחיים נפולות וצוואר מדובלל. ניתן לטפל בכך בניתוח - מתיחת פנים מלאה, המומלץ ברוב המקרים, על פני מיני מתיחת פנים

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

השנים מביאות איתן חכמה ויישוב דעת - ולהתבגרות יש גם יתרונות - אבל קשה להזכיר לעצמנו את הקסם של החכמה וההתבגרות, כאשר אנחנו מביטות במראה והפנים הניבטות אלינו מזכירים לנו שאנחנו מזדקנות. קמטים וקמטוטים, טשטוש קו הסנטר, לחיים נפולות וצוואר מדובלל הם הסיוט של כל אישה מתבגרת. אך אל ייאוש, את המצב ניתן להציל באמצעות ניתוח מתיחת פנים. על הניתוח, על ההבדל בין סוגי מתיחה שונים לבין מתיחת פנים מלאה, על ההחלמה, התוצאות, הסיכונים וגם כמה זמן הקסם מחזיק במדריך שלפניכם.

מהו ניתוח מתיחת פנים?

זהו ניתוח פלסטי, במהלכו נעשות פעולות אשר מטרתן לשוות לעור הפנים מראה חלק ומתוח ולהעניק לפנים מראה צעיר ובריא יותר. עם השנים, הגיל נותן את אותותיו ונזקי הגיל, החשיפה לשמש ואורח החיים נחרתים על הצוואר והפנים ומהווים עדות ל"קילומטראז'" שעברנו. הליכי ההזדקנות גורמים לנזקים בעור, אותם ניתן לחלק לנזקים שטחיים ונזקים משמעותיים.

הנזקים השטחיים כוללים קמטוטים, קמטים, כתמים, היעדר ברק וזוהר והיעדר חיוניות של העור. בנזקים אלה, לרוב, ניתן לטפל בכל מיני אמצעים לא פולשניים, כגון פיליניגים למיניהם, טיפולי פנים, פוטו תרפיה, הזרקות בוטוקס, הזרקות חומרי מילוי וכדומה. הנזקים המשמעותיים יותר נובעים מהיותנו "הולכים על שתיים" ומושפעים מכוח המשיכה.

עם השנים, העור שלנו לא רק מתקמט, מוכתם ומאבד מזוהרו: העור גם מתחיל לצנוח כלפי מטה. הלחיים צונחות, קו הלסת מיטשטש, הגבות צונחות, השומן מהלחיים גולש למטה, האזורים הסמוכים לרקות הופכים מקמורים לקעורים, ובצוואר נמתח מיתר או שניים והוא מקבל מראה מקומט ו"נשפך". השומן התת עורי מתדלדל וכך גם העצמות ומתקבל מראה פנים זקן. לשם הטיפול בנזקים הללו יש צורך בניתוח מתיחת פנים שנועד לטפל בדיוק במצב זה.

מה כולל ניתוח מתיחת פנים?

יש הבדל בין שני סוגי ניתוח מתיחת פנים: מיני מתיחת פנים ומתיחת פנים כוללת. בשני הניתוחים יש הפרדה של העור ושל רקמת השריר מהאזור המנותח, מתיחה של העור על ידי משיכתו מעלה ו/או לאחור, עיצוב שלו, ואז תפירה והסרת העור העודף.

בניתוח מיני מתיחת פנים, מטופל אזור קטן יותר, הצוואר לא מעורב, הצלקת קטנה יותר, אך גם התוצאה פחות טובה. בעיניי, מה שהוא מיני בתהליך הוא גם מיני בתוצאה - ומי שמחפשת תוצאה מרשימה ומספקת צריכה ללכת על ה"דבר האמיתי".

מיני מתיחת פנים מועילה אולי רק לנשים צעירות עם צניחת לחיים וללא צניחת צוואר, אבל איננה מתאימה לנשים שעברו תהליכי הזדקנות כוללניים יותר. הפתרון היחיד שמוביל לתיקון הנזקים העמוקים הוא ניתוח מתיחת פנים מלאה. זהו פתרון טוב, שנותן תוצאות יפות אשר מחזיקות לאורך זמן רב: 10 שנים ואף יותר.

ו"הדבר האמיתי" הוא מתיחת פנים כוללת, המערבת את כל עור הפנים, לרבות עור הצוואר. הניתוח הזה, שאורך מספר שעות, כולל, כשהוא מבוצע באמצעותי, מספר תהליכים.

השלב הראשון מתמקד בהזרקות שומן. את כל השומן ש"ברח" מאזורי הפנים השונים, מזריקים למקומות שמהם הוא "נמלט". שואבים שומן (40-50 CC סה"כ) מאזור מסוים בגופה של המטופלת ומזריקים אותו בלחיים, באזור הטמפורלי (ליד הרקות) ובאזור הגבות.

השלב השני כולל חיתוך: מבצעים חתכים מקדמת הפאה ומסביבה ומאחורי האוזן, לכל האורך.

השלב השלישי כולל הפרדת העור ורקמה נוספת ("סמאס") באזור הפנים והצוואר ומתיחה שלו לאחור ו/או למעלה, בהתאם לאנטומיה של המנותחת ולפי וקטורים מסוימים.

לאחר המתיחה, מסירים עודפי עור ותופרים באופן יפה את העור.

מה כולל תהליך ההחלמה?

המנותחת יוצאת מהניתוח עם חבישה על הפנים ונשארת ללילה בבית חולים. ההחלמה מהניתוח כוללת אי נוחות שנפתרת על ידי שימוש במשככי כאבים, דוגמת אקמול ואופטלגין. בבוקר שלאחר הניתוח, מסירים את החבישה ומתרשמים ממצב המטופלת, שבמרבית המקרים כבר תשוחרר הביתה ביום למחרת.

בפנים יוותרו נפיחויות ושטפי דם שיחלפו תוך מספר ימים. חשוב לציין שמנתחים מיומנים בהליך שמים דגש על יצירת כמה שפחות טראומה לרקמות ייטיבו עם המטופלת גם בתהליך ההחלמה. פניה יהיו פחות נפוחות וכואבות ויהיו פחות שטפי דם.

בחלוף שבוע מגיעה המטופלת לביקורת ולהסרת התפרים.

מדוע יש חשיבות לבחירת המנתח?

ראשית, ככל שהמנתח מיומן יותר הסיכון לסיבוכים קטן וגם הליך ההחלמה קל ומהיר יותר.

שנית, מדובר בניתוח מורכב, אשר נעשה באזור בולט ומרכזי ותוצאותיו משפיעות מאד על מראה האדם. יש לבצע מתיחה שמותאמת לאנטומיה של המנותחת ובהתאם לווקטורים מסוימים, אחרת התוצאה עלולה להיות נוראית. פנים מתוחות מדי, היעלמות של הבעות פנים, עיוותים וכיוצא באלה עלולים להיגרם אם הניתוח יבוצע בידיים לא מספיק מיומנות.

מהם הסיכונים של הניתוח?

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח זה, יש סיכונים לסיבוכים אפשריים. כך, עלול להיווצר דימום, שניתן לעוצרו וחשוב לאתרו בזמן. סיבוך נדיר נוסף הוא זיהום, ואותו ניתן למנוע כליל, על ידי מתן אנטיביוטיקה סביב מועד הניתוח. סיבוך נוסף שעשוי להופיע באחוז אחד מהמקרים הוא פגיעה בעצב הפנים. בחירה במנתח מיומן מפחיתה הסיכון למצב שכזה, אך הוא בהחלט עלול להתרחש, אם כי הוא נדיר. מדובר במצב בו עצב אחד או שניים באזור המנותח נפגעים, מה שיוצר שיתוק זמני של חלקים בפנים. ברוב מוחץ של המקרים, זהו מצב הפיך שחולף מעצמו תוך כמה חודשים.

סיבוך נוסף, שהוא לא מאד נדיר, אבל גם לא מסכן חיים, כמובן, הוא אי שביעות רצון של המטופלת. יכולים להיווצר מצבים בהם המטופלת חשה שהעור לא מספיק מתוח, או מצב בו נוצרה א-סימטריה בין שני חלקי הפנים. מצבים אלה ניתנים לתיקון בניתוח נוסף.

ד"ר אבי וינברג הוא כירורג פלסטי בכיר, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בביה"ח ברזילי, ובעל מרפאות פרטיות בירושלים ובתל אביב

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבתzap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום