ליקוי בבלוטת התריס וחירשות

(2)
לדרג

מחקר ישראלי הדגים כי השמיעה של העובר אינה מתפתחת באופן תקין כשהורמון בלוטת התריס אינו זמין במידה מספקת, כתוצאה ממוטציה גנטית

מאת: מערכת zap doctors

ליקוי בבלוטת התריס פוגע בהתפתחות השמיעה. כך לפי מחקר חדש של חוקרים באוניברסיטת תל אביב, המתפרסם בכתב העת Mammalian Genome. לפי הממצאים, חירשות גנטית מסוג מסוים נגרמת על ידי חסר בהורמון המיוצר בבלוטת התריס.

לבלוטת התריס מגוון תפקידים חיוניים - היא מווסתת את קצב הלב ואחראית על חילוף החומרים, וכשתפקודה נפגע אנו עלולים לסבול מתופעות שונות ומשונות: עייפות, עלייה במשקל, צמרמורת, נשירת שיער, חרדה, זיעה מוגברת ועוד. כעת חושף המחקר החדש כי תפקוד לקוי של בלוטת התריס עלול לגרום גם לחירשות תורשתית.

"המעבדה שלנו מתמקדת בדרך כלל בחקר מערכת האוזן הפנימית, והעיסוק בבלוטת התריס הוא אתגר חדש עבורנו", מספר ד"ר עמיאל דרור מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם ולביוכימיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, שערך את המחקר לצד פרופ' קרן אברהם מאותה המחלקה. "ביקשנו לגלות כיצד שתי המערכות הללו משפיעות זו על זו כדי ליצור שמיעה תקינה, וכך נולד המחקר הנוכחי".

לצורך ביצוע המחקר השתמשו החוקרים במיקרוסקופ אלקטרוני להדמיה תאית ומולקולרית ועקבו אחר תאי שיער בשבלול איבר השמיעה שבאוזן הפנימית. מדובר בתאי שיער ייחודיים שחשים את גלי הקול שאנו שומעים, ומתרגמים את הקול לגירוי עצבי המגיע למוח. החוקרים בדקו אם יש הבדל בין השערות הללו בשתי קבוצות של עכברי מעבדה: קבוצת עכברים עם מוטציה גנטית לחירשות, וקבוצת ביקורת של עכברים בריאים. אצל העכברים בעלי המוטציה נצפה חוסר ארגון של תאי השיער באוזן, לעומת ארגון מושלם בקבוצת הביקורת.

בסיס לפיתוח טיפולים חדשים לחירשות מולדת

חקר האוזן הפנימית בדרך זו גילה קשת של פגמים מבניים ומולקולריים המאפיינים תת-פעילות או פעילות הורמונלית לקויה של בלוטת התריס. בדיקה נוספת חשפה בעיה בהתפתחות בלוטות התריס של אותם עכברים: זקיקים שסומנו בבלוטת התריס לא גדלו, או גדלו חלקית בלבד.

"המחקר שלנו הראה שהשמיעה אינה מתפתחת באופן תקין כשהורמון בלוטת התריס אינו זמין במידה מספקת, כתוצאה ממוטציה גנטית", אומר ד"ר דרור. "בשלב הבא אנחנו מתכוונים להשלים את ההורמון החסר בעכברים הסובלים מהפגם הגנטי, ולבדוק האם הטיפול אכן מונע אובדן שמיעה. המודל שלנו מהווה בסיס לפיתוח גישות טיפוליות חדשות לחירשות מולדת מסוג זה. הדרך לטיפולים יישומיים עוד ארוכה, אך אנו סבורים שאנו בדרך הנכונה".

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום