סרטן הלשון והלוע: לא לעשן ולשתות

(0)
לדרג

סרטן הלשון והלוע נגרם בעקבות צריכה מוגזמת של עישון ואלכוהול, וכן בעקבות הידבקות בווירוס הפפילומה במין אוראלי. כיצד מאבחנים ומטפלים במחלה?

מאת: ד"ר אבי חפץ

סרטן הלשון והלוע, כל עוד מגלים אותו בשלב מוקדם יחסית, הוא סרטן בעל סיכוי הבראה גבוהים, העומדים על כ-90 אחוזים. יחד עם זאת, בשלבים מתקדמים של המחלה, סיכויי ההבראה צונחים באחוזים ניכרים.

כיצד מאבחנים את סרטן הלשון?

אבחונו הראשוני של סרטן הלשון, שהוא השכיח יותר מבין סוגי הסרטן הנפוצים באזור חלל הפה והלוע, מתחיל בדרך כלל בתלונה של המטופל, אשר חש בגוש המופיע בחלק הקדמי של לשונו. אותו גוש הוא גוש מכויב במרבית המקרים - ועלול להיראות או להרגיש כמו פצע כואב.

במרבית המקרים, בדיקה של רופא מומחה יכולה לאבחן את המחלה - ובהמשך תבוצע ביופסיה המאששת את החשד. במקרים אחרים, מזהים גרורות סרטניות באזור בלוטות הלימפה בצוואר (שכיח ביותר בסרטן הלשון) - ואז מחפשים את המקור לבלוטות לימפה נגועות אלה, ומגלים את הגידול באזור הלוע.

גידול סרטני באזור הלשון יכול להגיע בשלב מתקדם לגודל של כארבעה ס"מ ואף יותר, וכן לגלוש לאזור רצפת הפה, הלסת, הגרון, ואף, כאמור, לשלוח גרורות לבלוטות הלימפה הצוואריות. במקרים מתקדמים יותר הוא אף עשוי לשלוח גרורות מרוחקות - בעיקר לריאות.

"יתרונו" של גידול בלשון הקדמית, שהוא הגידול הנפוץ ביותר, הינו שקל באופן יחסי לאתר אותו בשלב מוקדם ולמנוע את התפתחותו ואת גדילתו והתפשטותו.

מהם הגורמים לגידול סרטני באזור הלשון והלוע?

ישנם שני גורמים עיקריים לגידולים סרטניים באזורים אלה: הגורם הראשון הוא עישון, על שלל צורותיו, ובעיקר אצל מי שמעשן באופן קבוע סיגריות רגילות. זיגמונד פרויד, מעשן די כבד, לקה במחלה. גורם שני הוא צריכת אלכוהול באופן קבוע ומוגזם.

אל דאגה: לא מדובר על כוס יין אחת למספר ימים, אלא על צריכה קבועה ויום-יומית של אלכוהול. הסיכוי שאנשים שמעשנים ושותים ילקו בסרטן מסוג זה גבוה יותר מפי שש ולעתים עד פי חמש-עשרה - משאר האוכלוסייה. כמובן שבמידה וצורכים עישון וגם אלכוהול גם יחד, גורמים אלה משפיעים זה על זה ומעצימים זה את זה, עד כדי סיכויים גבוהים עוד יותר ללקות במחלה.

גורם שלישי, וחשוב לא פחות, הוא הופעה של וירוס מסוג פפילומה הגורם לסרטן בלוע, בעקבות הידבקות בו, בשל חשיפה למגעים אוראליים (כמו שקרה לשחקן מייקל דאגלס). וירוס זה, המוכר לנו כגורם עיקרי לסרטן צוואר הרחם, יכול להיקלט ולגרום לגידול סרטני גם באזור הפה והגרון.

חשוב לציין כי בניגוד לסרטן הלשון, הנגרם בעקבות עישון וצריכת אלכוהול, ששכיחותו בעולם יורדת, בעקבות מודעות לגורמים המזיקים - שכיחותו של סרטן הנגרם בעקבות וירוס הפפילומה רק עולה עם הזמן.

השחקן מייקל דאגלס, למשל, סבל מסרטן הלשון שנגרם מהידבקות בווירוס זה. לשמחתנו, מייקל דאגלס הבריא לחלוטין, וכיום, כשנתיים לאחר סיום הטיפול, הוא בריא ונמצא ללא עדות למחלה.

האם חיסון שניתן נגד צוואר הרחם יכול למנוע גם הידבקות בווירוס הפפילומה באזור הגרון?

באופן עקרוני, במידה והחיסון שניתן מדויק למיגור הווירוס המדובר שגורם לסרטן הלוע, החיסון אכן יכול למנוע את ההידבקות במחלה זו. מכיוון שיש כמה וכמה סוגי וירוסים ששייכים לקבוצת "פפילומה", יש לוודא שהחיסון הוא אכן נגד הווירוסים הנכונים.

באיזה גילאים, בדרך כלל, מופיעים סרטן הלשון והלוע?

גידולים סרטניים באזור הלשון והלוע נפוצים בדרך כלל בעשור החמישי או השישי לחיים, ובעבר היו דומיננטים בעיקר אצל גברים. אך כיום, בעקבות השינוי בהרגלי החיים והצריכה של נשים - גם הן לוקות בסרטן זה באופן דומה לגברים, בעקבות השימוש השכיח שלהן בסיגריות ובאלכוהול.

כיצד מטפלים בסרטן הלשון והלוע?

הטיפול הטוב ביותר במחלה, כמו בכל סוג של סרטן, הוא מניעה מראש: הפסקת עישון ובקרה על צריכת אלכוהול.
כאשר מזהים גידול באזור הלשון הקדמית, בדרך כלל כורתים אותו, ובמידה והגידול נמצא במצב התחלתי, ניתוח כריתה מספיק כדי למגר את המחלה. יחד עם זאת, במקרים מורכבים יותר, יש לכרות גם חלק מהלסת ולנקות את בלוטות הלימפה באזור, על ידי ניתוחים מורכבים יותר.

במידה והגידול נמצא במצב מתקדם או נוצר בחלק האחורי של הלשון, לעתים הניתוח יהיה נרחב יותר, ויכלול השתלה של עצם מאזור אחר בגוף (יד או רגל) כדי להשלים את החלקים שנכרתו מהלסת בעקבות הגידול. בהשתלה זו, אנו מחברים את כלי הדם של הרקמה שהשתלנו בצוואר, וכך שומרים על החיות שלה. אם הגידול נמצא במצב מתקדם אפילו יותר, מגבים את הכריתה בטיפולי הקרנות, עם או בלי כימותרפיה.

גידולים אחוריים בלשון בדרך כלל קשורים לווירוס הפפילומה, וגידולים אלה יותר קשים לזיהוי ומתגלים בשלב מאוחר יותר. בגידולים אלה, נטפל בעזרת הקרנות וכימותרפיה, ולחלק מהמטופלים - אלה שבלוטות הלימפה אצלם נמצאו נקיות מגרורות - אנו מציעים ניתוח בעזרת רובוט, שבאמצעותו ניתן לכרות את הגידול דרך הפה, בלי ליצור נזק לאברים אחרים בדרך.

יש להוסיף שההחלמה מניתוחים אלו הינה יחסית מהירה וכיום במרבית המקרים ניתן לנתח ללא ביצוע פיום קנה (טרכיאוטומיה), דהיינו צינור שמחדירים לקנה הנשימה כדי למנוע הפרעה בנשימה לאחר הניתוח לתקופה של מספר שבועות עד חודשים.

ד"ר אבי חפץ, מומחה לניתוחי ראש וצוואר, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר בא.ר.ם - המרכז לרפואת א.א.ג. וניתוחי ראש וצוואר באסותא

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש-צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום