קרוהן וקוליטיס: טיפול מותאם אישי

(0)
לדרג

מחלות מעיים דלקתיות - קרוהן וקוליטיס - הופכות לנפוצות יותר ויותר בקרב האוכלוסייה בישראל. מדוע הטיפול התרופתי לא תמיד מסייע? ואילו חלופות עומדות בפני החולים?

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

מחלות מעיים דלקתיות מסוגים שונים הן מחלות די נפוצות באוכלוסייה, ועם השנים, מסיבה שאינה ידועה לעולם הרפואה הן הופכות להיות נפוצות אף יותר.

מחלות כגון קרוהן וקוליטיס שכיחות בעיקר בעשור השני והשלישי לחיים, ובפרט אצל גברים יהודיים. נהוג לומר על מחלות אלה שהן "נושכות במעיים ומלקקות בגוף".

מה ביטוי זה אומר בעצם? שצורת הביטוי המרכזית של המחלה היא באזור המעיים - אבל כל איבר אחר בגוף עלול להיפגע בעקבותיהן: הפרקים, העיניים - והיד עוד נטויה.

קרוהן וקוליטיס - רפואה מותאמת אישית (אילוסטרציה)
קרוהן וקוליטיס - רפואה מותאמת אישית (אילוסטרציה)

מהם התסמינים שמצביעים על מחלת מעיים דלקתית?

צורת הביטוי של מחלות מעיים דלקתיות - באשר הן - הינה מגוונת מאוד. מעצירות ועד למצב של שלשולים בלתי נגמרים, היכולים להגיע לעשרות ביום. חלקם עלולים להיות מימיים, מוגלתיים ודמיים ולעתים מלווים בכאבי בטן עזים. לעתים חולה במחלת מעיים דלקתית יסבול מכאבי בטן עזים, ולא משאר תופעות הלוואי. לעתים מחלות אלה יבטאו ירידה במשקל, עלייה בחום הגוף, ודלדול ניכר מאוד במצבו התזונתי של החולה.

מחלות אלה תוקפות את הגוף בגלים, העלולים להימשך בין ימים ספורים ועד שנים ארוכות. בין גלים אלה ישנה רמיסיה (הפוגה) אמיתית, או כזאת שנובעת בעקבות טיפול תרופתי רמיסיה שבסיומה המחלה חוזרת, ברגע שמפסיקים ליטול את התרופות.

כיצד מאבחנים מחלת מעיים דלקתית?

האבחנה נעשית באמצעות בדיקות דם, אבל מקבלת "אישור" לאחר ביצוע בדיקת קולונוסקופיה - בה מחדירים למעי הגס וכן להתחלת המעי הדק צינור המחובר למצלמה, שבאמצעותה ניתן לאבחן את המחלה, וכן על ידי ביופסיה. גם אחרי אבחנה מדוקדקת, קשה לעתים לקבוע האם מדובר על מחלת הקרוהן, על מחלת הקוליטיס, או על שילוב של שתיהן.

ההבדל העקרוני בין המחלות הוא שהקוליטיס פוגעת בעיקר במעי הגס, ולעומתה הקרוהן גם במעי הדק - אך למעשה, קיימות צורות ביטוי מגוונות מאוד של שתי המחלות.


כיצד מטפלים במחלת מעיים דלקתית?

הטיפול המקובל אצל הרופא הקונבנציונלי במחלות אלה הוא טיפול תרופתי, הניתן ברמות שונות - בהתאם לחריפות של ההתקפים שמהם סובל המטופל. ישנן תרופות מסוג אנטי דלקתי, וישנן תרופות אנטיביוטיות, במידה ומדובר על זיהום שהתפתח. מכיוון שלא יודעים לזהות בהכרח את הגורם למחלות אלה, קשה מאוד לדעת בדיוק כיצד לטפל בהן. הרפואה הקונבנציונלית יודעת רק לומר כי מחלות אלה הן בעלות רקע אוטואימוני - מחלות בהן המערכת החיסונית תוקפת את הגוף.

מכאן, שרוב התכשירים הטיפוליים, כנגד מחלות אלה, מדכאים את המערכת החיסונית ברמות שונות. למעשה, התרופות הניתנות לא מרפאות את המחלה, אלא מרגיעות את חומרתה ומדכאות את המלחמה של הגוף בעצמו.
התרופות הניתנות לחולי קרוהן וקוליטיס הן תרופות חזקות בעלות תופעות לוואי מטרידות, כך שבסופו של יום המטופל סובל גם מהמחלה הבסיסית, גם מהנכות שהיא גורמת לו, וגם מתופעות לוואי תרופתיות.

איזה טיפול נוסף יכול לסייע למצבם של חולי קרוהן וקוליטיס?
רוב החולים הזקוקים לטיפול נוסף הם חולים שהתרופות הקונבנציונליות במחלות המעיים הדלקתיות לא עזרו להם, או שאלה גורמות לתופעות לוואי חמורות שקשה מאוד להתמודד איתן.

גישה טיפולית נוספת ומומלצת היא גישה אינדיבידואלית. התאמת הטיפול למטופל - ולא הפוך. חשוב לציין כי אין תרופה אחת למחלת מעיים דלקתית, וכל מקרה נבחן לגופו, ובהתאמה - גם הטיפול הניתן לו.

יחד עם זאת, המודל הטיפולי הכללי מתבסס על התאמת דיאטה תזונתית לחולה, המאפשרת למעיים שלו לעבוד כמה שפחות. אם החולה נמצא בחוסר משקל הוא יטופל בדיאטה קלה לעיכול. אבל אם החולה במשקל מאוזן, מומלץ להתחיל בצום של מספר ימים, על בסיס מים, כדי להקל על מצבו.
דיאטה לחולי מחלות דלקתיות של המעיים חייבת תמיד להיות קלה לעיכול, ולהתבסס על אוכל דל-שארית (מזון עם מיעוט סיבים תזונתיים). יש לציין כי עד לתקופה האחרונה, רופאי גסטרו היו ממליצים לרוב חולי המעיים לאכול הכול ולהסתמך רק על הטיפול התרופתי. אבל לאחרונה חל שינוי במערך הטיפולי והדיאטה הפכה לחלק מהטיפול במחלה. למעשה, באמצעות התזונה, הגוף לומד להבריא את עצמו, ממש כמו גבס על יד שבורה, שמסייע לגוף לאחות את השבר מחדש באופן טבעי.


מה כולל השינוי התזונתי?

השינוי התזונתי כולל שינוי הרגלי האכילה לשלוש ארוחות מסודרות ביום, וכן הדרכה כיצד ללעוס את המזון כמה שיותר לאט, ולהשתדל מאוד שלא לשתות מים בזמן הארוחה - שכן שתייה בזמן האוכל מדללת את מיצי העיכול וגורמת לכך שהתהליך כולו יהיה ארוך יותר. יחד עם זאת, נדרש לשתות בין הארוחות והרבה ככל האפשר.

לצד השינוי התזונתי, השלב השני הוא לנסות ולהפחית בהדרגה במינוני הטיפול התרופתי, אך זאת רק במידה ויש הטבה במצבו של החולה. השלב השלישי הוא תמיכה נפשית בחולה.

יש להדגיש כי חלק גדול מהחולים משלשלים זמן רב ומכניסים את עצמם לדיאטות שונות, שעלולות להוביל אותם למצב של תת תזונה קיצוני - בו מאגרי הוויטמינים והמינרלים בגוף נמצאים במחסור קיצוני.

הדרך היחידה לטפל בתת תזונה במצב של מחלה פעילה הוא באמצעות "עקיפה" של מערכת העיכול - מתן ויטמינים ומינרלים דרך הווריד ישירות למערכת הדם, ועל ידי כך לשפר את המצב התזונתי של החולה. חשוב לציין כי השיפור במצב התזונתי של החולה חייב להיות חלק מהטיפול בו.

כמו כן, חיידקים, טובים או רעים, אינם יכולים להתקיים כלל בגופם של חולים עם מחלות מעי דלקתיות, שכן התרופות השונות "הורגות" את כל החיידקים ללא הבחנה. לחולים אלה ניתן להציע תכשיר פרוביוטי גרמני בשם קוליביוגן, שאינו מכיל את החיידקים הטובים עצמם, אלא רק את תוצריהם.

תכשיר זה מגיע בצורת סירופ לתינוקות, ובצורת אמפולות לשתייה למבוגרים. במצב של דלקת, ניתן לתת לחולה את התכשיר תחילה דרך הפה, אולם אם הוא לא נספג, אז דרך הווריד, או בזריקה תוך שרירית. התכשיר משפיע כמעט ב-100%: נתון פורץ דרך בעולם הרפואה.

ד"ר יוסף דיין הוא מומחה ברפואה פנימית, מייסד ומנהל מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת

בואו לדבר על זה בפורום מחלות דרכי העיכול - רפואה משולבת.

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום