תזונה וסרטן: בשבח הצמחונות

(0)
לדרג

זללתם המבורגר וקינחתם בחצי ליטר בירה? כדאי שתחשבו פעמיים. מחקרים מוכיחים כי צריכה מוגברת של בשר אדום, בשר מעובד ואלכוהול מעלה את הסיכון לחלות בסרטן

מאת: לימור מרדי-טילבור

האם אכילת בשר מסרטנת? האם צמחונות מסייעת למניעת מחלות ולהחלמה מהן? האם שינויים תזונתיים עשויים לרפא סרטן? שאלות אלה ואחרות מקיפות אותנו ואנחנו כבר לא יודעים במה להאמין. רבים טוענים כי יש קשר בין תזונה לבין סרטן. האם מדובר בבדיה או בהנחה מגובה מחקרית? כיצד מה שנאכל יגן עלינו או יסכן אותנו? הגיע הזמן, לעשות סדר בשמועות ולהבין מה הקשר בין תזונה לבין סרטן והאם צמחונות אכן מפחיתה את הסיכון לחלות במחלה.

האם קיים קשר בין תזונה לבין מחלת הסרטן? מהו?

בהחלט כן. למחלת הסרטן יש מספר גורמים, חלקם גנטיים וחלקם סביבתיים. תזונה היא חלק מהגורמים הסביבתיים שעשויים להשפיע על התפתחות סרטן. השמנה, תזונה הכוללת מיעוט סיבים תזונתיים ואכילה מרובה של בשר אדום ובשר מעובד הם בין הגורמים שעשויים לגרום להתפתחות של מחלות סרטן מסוימות; ובד בבד, צריכה גבוהה של דגנים מלאים, ירקות ופירות, עשויה להגן על הגוף מפני התפתחות מחלות ממאירות.

האם יש סוגי מזון שמעלים את הסיכון לסרטן?

כן. בשר אדום ובשר מעובד (נקניקים, נקניקיות, המבורגר, קבב וכדומה) נקשרים עם עלייה בסיכון לסוגי סרטן מסוימים, ובהם סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הערמונית. הסיבה לכך נעוצה בשילוב שבין החומרים הנמצאים בבשר לבין החשיפה לטמפרטורה גבוהה בזמן הבישול ו/או בחשיפה לעשן בעת עישון הבשר או צלייתו על מנגל. פעולות אלה מניעות תהליך שבמסגרתו נוצרים בבשר חומרים בעלי פוטנציאל סרטני שעלולים לפגוע ברצף התקין של הדנ"א ובכך לגרום להתחלה של יצירת התפתחות תאים לא תקינה.

מחקרים ממליצים להגביל צריכת בשר אדום עד ל-300 גרם בשבוע ולהימנע מבשר מעובד, בשר מעושן ובשר משומר במלח.

מזון נוסף הנחשב למסוכן הוא אלכוהול: צריכה של יותר מ-2 מנות אלכוהול ביום נקשרת עם סיכון גבוה יותר לסרטן פה, לוע, ושט וכבד: כל האזורים בגוף שהאלכוהול מגיע אליהם ישירות. הסיכון גובר כאשר צריכת האלכוהול משולבת עם עישון. בצריכה של מעל משקה אחד ליום קיים סיכון גם לסרטן שד , סיכון שמתגבר עם עישון וגם עם מצב של מחסור בחומצה פולית. ייתכן ויש קשר גם בין צריכת אלכוהול לסרטן המעי הגס. ההמלצה היא להגביל אלכוהול עד מנה אחת ביום לנשים ועד ל-2 מנות לגברים. מהי מנה? בקבוק בירה 330 מ"ל , כוס יין 150 מ"ל , כוסית משקה חריף (ויסקי, וודקה).

יש לציין שמזונות כגון סוכר פשוט, מיצים וממתקים אינם מסרטנים, אך כיוון שהם עלולים לגרום להשמנה ישנה המלצה להימנע מהם.

האם מידע זה מגובה במחקרים?

בוודאי. מחקרים רבים הניבו תוצאות שגררו המלצות חד-משמעיות של ארגוני בריאות מובילים בעולם. ההמלצות לגבי הימנעות מבשר אדום ומעובד ומאלכוהול הן חלק מההמלצות למניעת סרטן של איגודים גדולים בעולם כגון ה-AICR וה-ACS ((American institute for cancer research ,American cancer society וגם של האגודה למלחמה בסרטן בישראל.

האם תזונה צמחונית עשויה למנוע התפתחות מחלת סרטן או למנוע את הישנותה?

מחקרים מצאו ששיעורי הסרטן אצל צמחונים נמוכים יותר בהשוואה לכלל האוכלוסייה, אך נראה שהסיבה לכך היא העובדה שצמחונים הם בעלי BMI נמוך, כלומר רזים יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית - וזהו הגורם המגן מפני המחלה. BMI גבוה נחשב כאחד הגורמים לסוגי סרטן מסויימים. אנשים עם BMI גבוה מצויים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן שד לאחר המנופאוזה, סרטן לבלב, סרטן ושט, סרטן מעי גס ורקטום וכנראה שגם בסוגי סרטן נוספים.

לגבי הישנות המחלה: לא נמצא שתזונה צמחונית מגנה מפני הישנות המחלה יותר מאשר תזונה מאוזנת ובריאה, הכוללת עוף, הודו, ומעט בשר אדום. תזונה הכוללת צריכת דגנים מלאים, ירקות ופירות, הימנעות מאלכוהול וצריכה מועטה של שומן רווי ושל בשר אדום, תוך הימנעות מבשר מעובד - מגדילה את הסיכוי להגן על הגוף מפני התפתחות המחלה וגם מפני הישנותה לאחר ההחלמה. תזונה כזו תשפיע, לרוב, אם תשולב באורח חיים בריא, הכולל שמירה על משקל גוף תקין, הימנעות מעישון והקפדה על פעילות גופנית מתאימה.

ואם הופכים לצמחונים, חשוב להימנע מחוסרים תזונתיים. איך עושים את זה?

תזונה צמחונית עלולה לגרום למחסור בחלבון, ברזל, B12 ואבץ. מי שבוחר בצמחונות חייב להקפיד על מה שמכונה "צמחונות אחראית", הכוללת הקפדה על צריכת תחליפים נכונים לבשר ותזונה עשירה במרכיבים התזונתיים שעלולים להיות בחסר.

כך, יש אפשרות לקבל B12 ממוצרי חלב ודגים או ממזון מועשר ב-B12, ישנה אפשרות לקבל חלבון, אבץ וברזל, מקטניות שונות, כגון גרגרי חומוס, עדשים, אפונה יבשה, שעועית לבנה וחומה, מש או לוביה, פול וסויה. קטניות מהוות תחליף מעולה לבשר מכיוון שהן מכילות חלבון, ברזל ואבץ בכמות מספקת. כמו כן, מומלץ לצמחונים ולטבעונים לעקוב אחר רמות B12 בדם ולקיים בדיקות דם גם ליתר המרכיבים העשויים להיות במחסור. ויטמין D עלול להיות בחסר אף הוא, בעיקר בקרב טבעונים , ומומלץ לעקוב אחר רמתו בדם.

לימור מרדי-טילבור, דיאטנית ראשית בבית החולים אסותא וממובילי פורום דיאטניות אונקולוגיות בעמותת עתיד, תרצה בכנס השנתי של עתיד - עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל בין התאריכים 16-17/9/2014

סייעה בעריכת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בווא לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום