הסלולרי יעזור במיגור האבולה?

(0)
לדרג

מידע מטלפונים סלולריים יכול לעזור לחזות את התפשטות האבולה, באמצעות איכון המיקומים שבהם נמצא האדם בעת ההדבקה ובתקופת הדגירה הארוכה של הווירוס

מאת: מערכת zap doctors

גם במדינות עולם שלישי רבים לא נפרדים מהטלפונים הניידים. אלה, כך מתברר יכולים לסייע לחזות את התפשטות וירוס האבולה, באמצעות סריקת המיקומים שבהם היו החולים בזמן ההדבקה ובתקופת דגירת הווירוס.

לפי אתר Technologyreview, בשנת 2013 אספה חברת אורנג' טלקום, המספקת שירותים סלולריים בסנגל, מידע אודות התנועות של 150 אלף מלקוחותיה, למטרות מחקר. עכשיו שוחרר מידע זה מחדש, על מנת לסייע לחוקרים ליצור מודל של תנועת האנשים במערב אפריקה, בהתבסס על המידע מסנגל. מטרת המודל לנסות להבין היכן וכיצד כדאי להשקיע את מאמצי מניעת התפשטות האבולה.

איפה היית לפני 21 ימים?

נגיף האבולה מועבר באמצעות נוזלי גוף ויש לה תקופת דגירה של יומיים עד עשרים ואחד ימים, בתקופה זו ייתכן שהחולים לא ידעו כלל שנדבקו. כאשר חולה נדבק, יש צורך לעקוב אחר התחנות שבהן היה בעבר, כדי לברר היכן נדבק ואם ייתכן שהדביק אחרים. עקב תקופת הדגירה הארוכה מידע מהטלפון אמין יותר ממידע שנותנים החולים עצמם.

המידע של חברת הסלולר בצירוף עם מידע דומה מחוף השנהב, הנאסף על ידי אורנג', לפני שנתיים ומידע נוסף ממקורות פחות אמינים כגון סקרים, עזר לקבוע את תבניות התנועה של אנשים במערב אפריקה, ובאמצעותם נבנה המודל.

חשוב לזכור שמדובר באבטיפוס המבוסס על תנועות שהתרחשו בעבר ולכן המודל לא לוקח בחשבון שינויי התנהגות אפשריים שאנשים עשו בעקבות התפרצות האבולה.
כרגע, לא נראה שגורמי בריאות רשמיים מביעים עניין במודל על תנועת אנשים במערב אפריקה. אולם, יעילותו של מודל המורכב ממידע מטלפונים סלולריים כבר הוכחה בעבר על ידי קרולין באקי (Caroline Buckee), חוקרת מהארוורד אשר לקחה חלק במודל מערב אפריקה. בשנה שעברה באקי השתמשה במודל דומה על מנת להילחם במלריה ולעזור במיקוד האזורים בהם יש להשקיע בחיסול יתושים.

מעל 1,500 מתים מנגיף האבולה

בחודשים האחרונים אפריקה נלחמת בחודשים בהתפרצות של אבולה. המקרים הראשונים התגלו בגניאה במרץ. עוד באותו החודש התגלו מקרים גם בליבריה. באפריל זוהו מקרים גם בסיירה לאון וביולי התגלו המקרים הראשונים בניגריה. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בגניאה, סיירה לאון, ליבריה וניגריה כבר יש מעל 3,000 חולים ויותר מ-1,500 מתים והמספרים רק ממשיכים לעלות. מאמצי הבידוד של המדינות השונות והמחקר המאומץ שעושים רופאים נמשך, אולם מקרים חדשים מתגלים כל הזמן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום