ניתוח פריצת דיסק חדשני: "חיי ניצלו"

(1)
לדרג

פריצת דיסק עלולה להסב סבל עצום ומגבלה תפקודית משמעותית. בשנים האחרונות, ניתן לשקול ניתוח אנדוסקופי חדשני - לטיפול בבעיה. ראיון עם מטופלת ש"חייה ניצלו". צרכנות רפואית

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
09-7737709

פריצת דיסק, בעיה נפוצה וקשה לטיפול, גורמת לסבל קשה לחלק מהסובלים ממנה - והחיים בצילה כוללים כאבים עזים, הגבלה בתנועות וקשיים תפקודיים. מטופלים רבים מקבלים את רוע הגזירה וחיים בצל המחלה, מתבוססים בייאושם מהכאב שפוגע בכל חלקה טובה. רבים מהם חוששים מפתרון ניתוחי.

אריאלה טאצ'ר מספרת על ניתוח פריצת דיסק שעברה.

אריאלה, מה הוביל אותך לשולחן הניתוחים?

"לפני כחמש שנים התחלתי לסבול מכאבים בלתי נסבלים לאורך יד ימין אשר נבעו מפריצת דיסק צווארית. אושפזתי בבית החולים תל השומר, שם טופלתי במרפאת כאב, על ידי זריקות אפידורליות, במשך שמונה חודשים, ללא הצלחה. המשכתי לסבול מכאבים בלתי נסבלים, בלשון המעטה, ובקושי תפקדתי. עם הזמן, התפתחה חולשה ביד ימין, אשר גרמה למצב בו לא יכולתי להרים דבר. חיי היו סיוט. חיפשתי עזרה בכל מקום אפשרי".

מה הטיפול שהוצע לך?

"קיבלתי ייעוץ והמלצות מקשת של רופאים מובילים מהשורה הראשונה, כירורגים בעלי שם. כולם המליצו פה אחד על הניתוח הקונבנציונאלי "קורפקטומיה", הכולל את הוצאת הדיסק הנפרץ והשתלת שתל במקומו. מדובר בניתוח מורכב ואף אחד מהרופאים לא הבטיח לי אחוזי הצלחה גבוהים.

כמו-כן, הובהר לי כי ניתוח זה הינו בלתי הפיך ושלבי ההחלמה ממנו קשים וממושכים. לאור זאת, בחרתי לוותר והמשכתי לסבול. כך אני יודעת שעושים מטופלים רבים. מי רוצה להיכנס לניתוח עתיר סיכונים, מורכב, הכרוך בכאבי החלמה ממושכים ושאיננו מבטיח תוצאות? למזלי, לא הרמתי ידיים והמשכתי לחפש פתרון".

"הפעם נטשתי את המומחים לרפואה ופניתי לרב פירר. הרב המליץ לי על ניתוח חדשני פורץ דרך בגישה אנדוסקופית; והמליץ על ד"ר שלמה דוידוביץ, נוירוכירורג אשר התמחה במשך 3 שנים בפיטסבורג בארה"ב, שם ניתח מטופלים בהצלחה. המלצה זו של הרב פירר הצילה אותי מחיים לא חיים, בצל כאב בלתי נסבל".

הניתוח עליו מדברת אריאלה הוא ניתוח עמוד שדרה בגישה אנדוסקופית. ד"ר שלמה דוידוביץ', שביצע את הניתוח של אריאלה מסביר אודותיו.

מהו ניתוח עמוד שידרה בגישה אנדוסקופית?

"ניתוח עמוד שדרה בגישה אנדוסקופית הוא ניתוח זעיר פולשני השונה מהניתוח המסורתי המתבצע בגישה פתוחה. באזור הניתוח מבוצע חתך קטן, דרכו מוחדר אנדוסקופ, המאפשר לראות את האזור המנותח ולבצע פעולות ללא פתיחה נרחבת של האזור. ניתוח זה מייתר את הצורך בקיבועים ושתלים - ויש לו שלל יתרונות ברורים. כשמדובר בניתוח פריצת דיסק בשיטה אנדוסקופית, במהלך הניתוח, דרך חתך זעיר שמבוצע בעזרת האנדוסקופ, המנתח מסיר חלק מהדיסק, או משייף ומסיר הסתיידות כדי להפחית מהלחץ על העצב.

מהם היתרונות של ניתוח עמוד שדרה אנדוסקופי?

"ראשית, האנדוסקופ מסייע להצלחת הניתוח ומשפר את יעילותה של הפעולה הניתוחית. משום שהאנדוסקופ מגדיל את מה שרואים ומשקף כל פינה, יכול המנתח לראות מקרוב, היטב ובאופן מוגדל את האזור המנותח. ראות טובה זו גם מקטינה את הסיכון לפגיעה עצבית בשל פגיעה לא רצויה במבנה עצבי סמוך. שנית, המטופל שעובר ניתוח כזה פחות סובל, משום שהפגיעה ברקמות קטנה יותר (חתך קטן ולא "פתיחה") ולרוב אין כל שימוש באמצעים מכניים. גם ההחלמה מהירה וקלה יותר. יש פחות סיכון לזיהום ולדימום".

זהו, אפוא, הניתוח שעברה אריאלה, ניתוח אחד בעמוד שדרה צווארי וניתוח נוסף בעמוד שדרה מותני.

אריאלה, כיצד עבר הניתוח וההחלמה ממנו?

"עברתי את הניתוח האנדוסקופי הצווארי, שלא היה קשה במיוחד. ההחלמה עברה בסדר. ואני בפירוש, קיבלתי את חיי חזרה. אין שום דרך אחרת לתאר את זה. כשהתעוררתי מהניתוח, לא נותר דבר מהסיוט המתמשך של 8 חודשים, למעט צלקת קטנה בצוואר, אשר גם היא הוסתרה בין קפלי צווארי. יד ימין חזרה לתפקד ואני נולדתי מחדש. ההחלמה שלי הייתה מהירה באופן מפתיע ולא נשאר כל זכר לסיוט בו הייתי לכודה".

"כעבור שנה, סבלתי שוב מפריצת דיסק, הפעם מותנית, אך בשלב זה כבר לא היססתי ולא סבלתי סבל מיותר. לא התרוצצתי בין רופאים, לא התייאשתי ולא חשבתי שהכול אבוד ולא פחדתי מהניתוח. פניתי ישירות לד"ר דוידוביץ'. שוב חסכתי לעצמי ניתוח קשה, החלמה ממושכת ומסויטת, ועברתי ניתוח עם תוצאות מובטחות. היום חזרתי לחיים תקינים, אני עוסקת בספורט ולחיי ניתנה משמעות חדשה, אשר השתבשה בשל פריצות הדיסק. רק מי שחווה סיוט שכזה יכול להבין על מה אני מדברת. העובדה שחזרתי לתפקוד ולשגרה, הכוללת חיים מלאים, היא בהחלט לא מובנת מאליה".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום