דלקות חניכיים - מדוע נוצרות סביב שתלים?

(2)
לדרג

התקנת שתלים בשיניים היא אמנם הליך שכיח, אך מורכב לביצוע ולתחזוק. כיצד יש להתכונן אליו? מדוע עלולות להיווצר דלקות חניכיים סביב שתלים אלה - ואיך נטפל בבעיה?

רופא שיניים
09-7423435

הפרמטרים הקובעים את האפשרות לטיפול בשתלים במקום שיניים הם: הבריאות הכללית של אותו המטופל וכן בריאות הפה שלו. גם בגילאים מבוגרים מאוד (אפילו מעל גיל 90), ניתן לבצע השתלות שיניים מלאכותיות בפה. אך לכל מטופל הסובל ממחלה כרונית, או נוטל תרופות באופן קבוע - ומעוניין לעבור טיפול בשתלים, נדרשת התייחסות אינדיבידואלית למצבו הבריאותי ולהשלכות שיהיו אצלו על כל הליך כירורגי בחלל הפה.

לכן, לפני שניגשים לעבודת ההשתלה עצמה, יש צורך, בין היתר, לאזן סוכרת, לשלוט בערכי לחץ הדם, להפחית את כמות צריכת הסיגריות היומית (רצוי להפסיק לגמרי) ולהפסיק באופן זמני שימוש בתרופות לטיפול באוסטאופורוזיס ממשפחת הביספוספונטים, ועוד.

כיצד מתכוננים להתקנת שתלים?

לפני התקנת שתלים, יש צורך בבדיקה יסודית של השיניים ושל החניכיים. שיניים מטופלות וחניכיים בריאות מאפשרות תוחלת חיים מרבית לשתלים דנטאליים. כמו כן, יש צורך בביצוע צילומי רנטגן המתאימים לעצם הלסת, בעיקר לאזורים שבהם מתוכנן ביצוע השתלים - על מנת לקבוע סופית את ההיתכנות ואת אופן ביצוע השתלים בפה המטופל.

כמה זמן לוקח להשתקם מהשתלת שן מלאכותית בפה?
מה כוללת ההחלמה?


החלמה ראשונית, לאחר התקנת שתל בעצם לסת מיטבית, הינה מהירה מאוד. לעתים קרובות, ניתן לחזור לתיפקוד רגיל ממש תוך יום או יומיים לאחר ההליך הכירורגי. הנפיחות בתוך הפה חולפת לאחר כשבוע או שבועיים. לאחר מכן, יש להמתין לקליטת השתל ולשיקומו על ידי כתר. הליך זה מתבצע בין שלושה עד שישה חודשים ממועד ההשתלה - בהתאם לשיקול דעתו של הרופא המשתיל.

כאשר יש צורך בפעולה כירורגית של תיקון עצם הלסת, לצורך ביצוע שתל, תיתכן החלמה ראשונית מעט יותר ממושכת, שתעמוד על זמן של בין ימים אחדים לבין עשרה ימים.

חשוב לציין כי ההחלמה הראשונית מחייבת התנהלות דומה לזו שלאחר עקירת שן או לאחר כל פעולה כירורגית אחרת בפה. על הרופא המשתיל להנחות את המטופל בעל פה ובכתב, בהתאם לטיפול שמבוצע.

מדוע, ממש כמו במקרה של שיניים טבעיות, גם סביב שתלים דנטליים ייתכנו דלקות חניכיים כרוניות?

דלקות החניכיים מתפתחות עקב הפרה של שיווי המשקל בפה בין החיידקים שוכני הקבע, לבין מערכות ההגנה בפה - ובגוף כולו. לכן, כאשר יש עליה בכמות החיידקיים, למשל עקב היגיינה ירודה או קושי אמיתי בניקוי גשרים מסורבלים על שיניים, ובמיוחד על שתלים, יש סכנה להתפתחות דלקות חניכיים. לחילופין, תופעות כמו ירידה בתנגודת הכללית וזרימת דם מופחתת בחניכיים סביב שתלים, גם הן יכולות לתרום להתפתחות דלקות בחניכיים וסביב השיניים, ובמיוחד סביב השתלים.

כיצד נזהה שמתפתחת אצלנו דלקת חניכיים כרונית בחלל הפה?

דלקת חניכיים כרונית מאופיינת על ידי דימום וכאב בזמן צחצוח או באופן ספונטני באזור החניכיים, גורמת לנפיחות, לריח ולטעמים לא נעימים, ועוד. יחד עם זאת, לעתים המטופל אינו חש בסימני הדלקת -וזאת בדיוק הסיבה לצורך במעקב מקצועי תכוף, לאיתור מוקדם וקבוע של דלקת חניכיים כרונית.

מהו הטיפול הרווח בדלקת חניכיים כרונית?

הטיפול הרפואי היעיל ביותר בכלל וברפואת שיניים בפרט הינו מניעה. על המטופל לנקוט בכל האמצעים שנדרשים לשמירה על הגיינה ביתית שמתאימה למצבו הדנטאלי. כמו כן, המטופל נדרש להגיע באופן שוטף וקבוע לטיפולי תחזוקה ומעקב של שיניים, שתלים וחניכיים. הרופא המטפל, מצדו, נדרש לבצע טיפולים על גבי השיניים והשתלים, באופן שיאפשרו למטופל להגיע לתוצאות טובות מאוד בפעולות שהוא נוקט בעצמו - ובאופן יום יומי - לצורך תחזוקת הפה.

הטיפול בדלקת קיימת הינו סילוק החיידקים על פני החניכיים ובעומק כיסי החניכיים, בהתאם. סילוק חיידקים על פני שטח החניכיים מבוצע על ידי שימוש באביזרים יעודיים מוגברים להגיינה ביתית (מברשות חשמליות, אולטראסוניות, מכשירים להתזת מים, ועוד), שטיפות רפואיות ביתיות וכן משחות שיניים מתוגברות.

סילוק חיידקים בעומק כיסי החניכיים נעשה על ידי פעולה שנקראת הקצעת שורשים (לשיניים) או ניקוי עמוק של הכיסים (לשתלים) תחת הרדמה מקומית. לעתים, טיפול זה מבוצע במשולב עם מתן טיפול אנטיביוטי - תלוי בחומרת הדלקת.
במצבים שבהם הדלקת אינה נעצרת, לאחר שמוצו כל האמצעים השמרניים בטיפול, יש מקום לשקול נקיטת פעולות כירורגיות מקומיות. המטרות הינן עצירת הדלקת, ולעתים גם שיקום מערכת האחיזה שניזוקה סביב השורשים והשתלים.
יחד עם זאת, עלינו לזכור כי חלל הפה הינו מערכת ביולוגית שבה פועלים כוחות רבים שאינם ניתנים לשליטה מלאה, הן על ידי המטופל והן על ידי הצוות הרפואי. במקרים מעטים, יש צורך לסלק שתל ולעקור שן, על מנת להקטין את הנזק לעצם המאחזת ולשיניים הסמוכות - וכך לאפשר, ברוב המקרים, ריפוי והתקנה של שתל חוזר.

כיצד חשוב לשמור על תחזוקת היגיינת הפה לאחר השתלה, ומה ניתן לעשות באופן עצמאי בבית?

קיים הבדל מהותי באופן השמירה על הגיינת הפה במצב שבו הותקן שתל בודד ששוקם על ידי כתר, לעומת מצב של לסת שלמה שמשוקמת רק על ידי שתלים, שעליהם מורכב גשר מצד לצד.

במקרה הראשון, השמירה על הגיינת הפה תבוצע ממש כפי שהיא מבוצעת לשיניים טבעיות: צחצוח עם מברשת ידנית או חשמלית, ושימוש בחוט דנטלי או בקיסם לניקוי בין השיניים.
במקרה השני, יש צורך בנוהל מתוגבר, לשמירה על הגיינה ביתית, הכולל מברשות חשמליות, אולטראסוניות, מכשירים להתזת מים, אביזרים יעודיים לטיפול בין השיניים, ושימוש בחומרי חיטוי מתאימים. מכאן שמומלץ לקבל יעוץ מהרופאים בצוות, הקשורים להתקנת השתלים, בנוגע לטיפול הביתי האישי.

ד"ר רחל ענר היא מומחית לפריודונטיה, מנהלת מרפאת המומחים כפר סבא

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום