CML: ממחלה סופנית לכרונית

(0)
לדרג

לוקמיה מיאלואידית כרונית, סוג של סרטן דם שמקורו במח העצם, נחשבה בעבר לגזירת גורל, אך כיום ניתנת לטיפול. לרגל יום המודעות, בואו ללמוד על המחלה

מאת: מערכת zap doctors

יום המודעות הבינלאומי: עמותת חולי לוקמיה מיאלואידית כרונית (CML) תערוך ב-22 בספטמבר ימי עיון עבור החולים ובני משפחותיהם בשישה מרכזים ברחבי הארץ - סורוקה, הדסה עין כרם, בלינסון, איכילוב, רמב"ם ובית חולים העמק.

CML, לוקמיה מיאלואידית כרונית, היא סוג של סרטן דם שמקורו במח העצם, ייחודה בכך שהיא מתאפיינת בנוכחות גן פגום ששמו ABL-BCR שהוא גם הגורם למחלה. המחלה מתגלה הרבה פעמים בבדיקת דם שגרתית. במקרים אחרים ייתכנו תופעות כמו חולשה, עייפות, ותחושה של מלאות בבטן.

בעבר תוחלת החיים הממוצעת, ללא טיפול או עם טיפולים שהיו מקובלים עמדה על ממוצע 5-6 שנים. כיום ישנן אופציות טיפוליות חדשניות של טיפולים מכוונני מטרה המבוססות על עיכוב ממוקד של טירוזין קינאז שהוא תוצר הגן הפגום הגורם למחלה. הודות לאופציות טיפוליות אלו הפכה הלוקמיה המיאלואידית הכרונית בעשר השנים האחרונות ממחלה סופנית למחלה כרונית, המאפשרת אורח ואורך חיים כמעט נורמליים לחלוטין.

גיורא שרף, יו"ר העמותה שחלה בעצמו במחלה מספר: "לפני 14.5 שנים אובחנתי כחולה בלוקמיה מסוג CML, שהייתה אז מחלה קשה וסופנית עם תוחלת חיים מעטה. כאחד שלעולם לא מרים ידיים, ולמרות העתיד הלא אופטימי מולו ניצבתי, החלטתי לעשות כל מה שאפשר על מנת להתמודד ולנצח את המחלה, ולו רק למען משפחתי. כדי להעביר את המסר למרב החולים בארץ ובעולם, הקמתי לפני 13 שנים את עמותת חולי CML בישראל שמונה היום כ- 300 חברים\ות, ובעקבותיה את ארגון הגג של עמותות חולי CML בכל העולם שמונה היום 90 ארגונים מ- 68 מדינות בכל היבשות".

תאונה גנטית

"המחלה שלנו נגרמת על ידי תאונה גנטית בין כרומוזומים 9 ו-22 ובעקבות כך הכרזנו על תאריך 22/9 כיום המודעות הבינלאומי ל-CML", הסביר.

יום המודעות ל-CML, בחסות 'נוברטיס אונקולוגיה', הוא מסר של תקווה ואופטימיות, ברוח הסלוגן שמלווה את העמותה מיום היווסדה - "אל תתנו לתקווה לברוח מלבכם".

לפרטים נוספים אודות יום העיון, היכנסו לאתר העמותה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום