הכלב לא צחצח שיניים?

(0)
לדרג

קמתם בבוקר ומהפה של הכלב או החתול יש ריח רע? לתופעה קוראים הליטוזיס. אם הם לא אכלו צואה, כנראה שהם סובלים מדלקות חניכיים או מזיהומים בדרכי הנשימה. יש פתרון

מאת: ד"ר רון רם וד"ר עופר נריה

הליטוזיס הוא המונח הרפואי המשמש לתיאור ריח רע המגיע מהפה. מספר סיבות עשויות לגרום למצב זה, בעיקר מחלות חניכיים ומחלות אחרות בחלל הפה, ומחלת חניכיים הנובעת מהצטברות חיידקי פלאק על השיניים.

גזעים של בעלי חיים קטנים וקצרי לסת, כגון: פאג, בוסטון טרייר ופקינז - פגיעים יותר למחלות חניכיים, משום שהשיניים שלהם צפופות מאוד.

מהם הסימפטומים של ריח רע מהפה אצל בעלי חיים?

מלבד ריח רע מהפה, ישנם תסמינים נוספים, כגון חוסר יכולת ללעוס, אנורקסיה (רזון), שיניים רופפות וריר מופרז. כמו כן, עשויים להיות עקבות דם ולעיתים גירוד של הפה.

האם קיימים גורמים נוספים לריח רע מהפה בקרב בעלי חיים?

מגוון רחב של מצבים עלול לגרום לריח רע מהפה בקרב בעלי חיים, ובהם הפרעות מטבוליות, כגון סוכרת, בעיות בדרכי הנשימה, דוגמת דלקת של האף או מערות האף, נזלת, דלקת של הסינוסים (סינוסיטיס) ובעיות במערכת העיכול, כגון הגדלה של צינור הוושט (מגה-אזופגוס).
סיבות אפשריות נוספות לריח רע מהפה יכולות להיות חבלה, טראומה, זיהומים, בעיות תזונתיות, אכילת מזון מתובל או מקולקל או אכילת צואה.

אפשרויות נוספות, פחות נפוצות, העלולות לגרום למחלת הפה והריח הנלווה הינן דלקת בלוע, דלקת בגרון, דלקת בשקדים, קיומו של סרטן, או נוכחות של גופים זרים.

כיצד מתבצע האבחון של הריח הרע מהפה בקרב בעלי חיים?

הליכי אבחון, להערכת מחלת חניכיים במידת הצורך, כוללים בדיקה פיזיקלית של הפה על ידי הווטרינר וכן צילומי רנטגן ובדיקות דם וכימיה לפי הצורך.

אם אובחנה מחלת חניכיים, טיפול יכלול ניקוי חניכיים ושיניים מאבנית, ליטוש השיניים ועקירתן של שיניים רקובות.

תרופות מסוימות עשויות לעזור להפחית את הריח ולהילחם בזיהום החיידקי לפני ואחרי הטיפול במרפאה.

כיצד חוזים לשגרה בבית? מהו טיפול "התחזוקה" בריח רע מהפה?

צחצוח שיניים בתכשיר מיוחד בטעמים, או באמצעות חטיף וכן שימוש במי פה מיוחדים, אותם ניתן להוסיף למי השתייה, יכולים לסייע במניעת הצטברות פלאק (אבן שן) אשר גורם לריח רע מהפה.

אנו גם צריכים למנוע מהכלב או החתול אכילת מזון בעל ריח רע כמו אשפה ולמנוע מקרים של אכילת צואה.

האם הסיבות לריח רע מהפה בקרב חתולים זהות לסיבות לריח רע מהפה בקרב כלבים?

אצל חתולים, ריח רע מהפה נובע לרוב בשל מחלות דרכי נשימה עליונות אשר משפיעות על חלל הפה, האף והעיניים של החתולים. החתולים החולים בווירוסים של מערכת הנשימה יסבלו מהפרשות מהעיניים, מהאף, מכיבים בריריות חלל הפה ומהפרשות דלקתיות המלוות בריח חריף אופייני מהפה.

מה כולל טיפול בחתולים?

בחתולים הנגועים בווירוס של דרכי הנשימה, חשוב לשמור על ניקיון חלל הפה, העיניים והאף - ובעיקר לתת טיפול תומך בחתול החולה, לוודא שהחתול אוכל ושותה, לשמור על מקום מרבץ חמים ויבש, וזאת בנוסף לשלב טיפול אנטיביוטי נגד זיהום חיידקי משני וטיפול בחלל הפה, הכולל חיטוי בעזרת מטושים (מקלונים) ותוספת תמיסת חיטוי למי השתייה.

מהי הדרך היעילה ביותר למנוע מראש מחלות נפוצות בדרכי הנשימה של חתולים?

חיסון מרובע שנערך אחת לשנה ו-3 פעמים בשנה בקרב גורים מגן מפני הידבקות בארבעה גורמי מחלות נשימה עיקריות.

1. קליצי: וירוס אשר פוגע בדרכי הנשימה. הווירוס גורם להפרשות מהאף ומהעיניים, שיעול, קשיי נשימה ופצעים בחלל הפה.

2. חתלתלת: מחלה קטלנית נפוצה הפוגעת במערכת החיסון וגורמת להקאות ושלשולים שגוררים התייבשות ותמותה.

3. כלמידיה: מחלה הנגרמת על ידי חיידק תוך תאי הגורם לדלקות עיניים ודרכי נשימה ומדבק מאוד.

4. הרפס: מחלה נפוצה אשר פוגעת בדרכי הנשימה ובעיניים וגורמת להפרשות מהאף, עיטושים, חום גבוה ודלקת ריאות.

זכרו: הגורמים העיקריים, בקרב חתולים, למחלות דרכי נשימה עליונות הינם וירוסים הנפוצים בעיקר בגורים שמקורם ממכלאות או מהרחוב. נגד וירוסים, אין טיפול ספציפי, אלא תמיכה פיזיולוגית כללית בחתול, במטרה לחזק את מערכת החיסון שלו. טיפול מקצועי מוקדם עשוי לאפשר החלמה מהירה טבעית, ללא הידרדרות בעתיד.

ד"ר רון רם וד"ר עופר נריה הם וטרינרים בבית חולים לחיות שדמה

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום