מה יכול לנבא סרבנות חיסונים?

(0)
לדרג

מחקר קנדי מגלה כי הורים שמסרבים לתת ויטמין K ליילודים, החשוב במניעת דימום על רקע חוסר בוויטמין, נוטים יותר לא לחסן בהמשך החיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מה הקשר בין סירוב למתן ויטמין K ליילודים ובין התנגדות לחיסונים? במאמר שפורסם החודש בכתב העת Pediatrics מדווחים החוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין סירוב למתן וויטמין K ליילודים, תופעה לא נפוצה בפני עצמה, לבין לידה עם מיילדת בבית או במרכז לידה וכן סירוב למתן חיסונים ליילודים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן טיפול מונע בוויטמין K ליילודים נחשב להתערבות יעילה להפחתת דימום על רקע חוסר הוויטמין. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם הורים המסרבים למתן וויטמין K לתינוקות נוטים לסרב גם לחסן את ילדיהם.

לצורך המחקר התבססו החוקרים על נתונים על תינוקות שנולדו באלברטה, קנדה, בין השנים 2006-2012. מבין כ-282 אלף ילודים שנכללו במדגם, 99.7% קיבלו ויטמין K ו-0.3% לא קיבלו את הטיפול בעקבות סירוב של ההורים. אף על פי שמדובר בשיעור נמוך, החוקרים מצאו עלייה קטנה אך משמעותית בשיעורי הסירוב במהלך תקופת המחקר, משיעור סירוב של 0.21% בשנת 2006 ל-0.39% בשנת 2012.

בקרב נשים שילדו בבית בעזרת מיילדת תועד סיכוי גבוה פי שמונה לסירוב למתן ויטמין K, בהשוואה לנשים שילדו בסיוע רופא. בדומה, בקרב נשים שתכננו לידת בית תועדה עלייה של פי חמישה בסיכוי לסירוב מתן ויטמין K, בהשוואה למי שתכננו לידה בבית החולים, ובקרב נשים שתככנו לידה במרכז לידה תועד סיכוי גבוה יותר לסירוב מתן ויטמין K ליילודים.

יתרה מזאת, נמצא כי הנטייה לסירוב קבלת כל החיסונים המומלצים לילדים בגיל 15 חודשים גבוהה כמעט פי 15 אצל הורים שסירבו למתן ויטמין K ליילודים, בהשוואה לילדים להורים שהסכימו לטיפול.

לדברי החוקרים, הממצאים מסייעים בזיהוי מוקדם יותר של הורים בסיכון גבוה ועשויים לספק הזדמנות לנקוט באמצעים להגדלת המודעות והחשיבות של טיפול בוויטמין K וחיסונים לילדים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום