הקשר בין השמנה לדמנציה

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי עודף משקל ניכר בגילאי 30 פלוס מעלה משמעותית את הסיכון לדמנציה בגיל מבוגר יותר. הסיכון הולך ויורד לאחר מכן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

השמנה פוגעת גם במוח. השמנה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה בגיל מבוגר, כשהקשר מושפע מגיל המטופל; כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Postgraduate Medical Journal.

ממחקר מקיף שכלל נתונים של יותר מ-450 אלף משתתפים בעלי עודף משקל באנגליה עולה כי בקרב מי שאושפזו לראשונה בשל השמנת יתר במהלך שנות השלושים לחייהם, תועדה עלייה של פי שלושה בסיכון להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר.

הסיכון להתפתחות דמנציה במשתתפים שאושפזו לבית החולים עם השמנת יתר בגילאי 30-39 היה גדול פי 3.5, אך הסיכון לדמנציה ירד לאחר מכן בהדרגה עם עלייה בקבוצת הגיל בעת השמנת-יתר, עם עלייה של 70% במשתתפים בגילאי 40-49 שנים בזמן התיעוד הראשון של השמנת יתר, וכן עלייה של 40% בסיכון לדמנציה בקרב משתתפים בני 60-69. כשהתיעוד הראשון של השמנת היתר היה בגיל 70 ומעלה, לא תועדה השפעה על הסיכון להתפתחות דמנציה, ובקרב מי שבגילאי 80 שנים ומעלה תועד סיכון נמוך בכ-20% להתפתחות דמנציה בהמשך.

לדברי החוקרים, קיים קשר בין השמנת יתר לסיכון לדמנציה, כאשר הקשר משתנה עם הגיל. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת המנגנון העומד בבסיס קשר זה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום