מה משמין באנטיביוטיקה?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה שיש קשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי בגיל צעיר לסיכון מוגבר להתפתחות השמנת יתר בשלב מאוחר יותר בחיים, בגלל השינוי שנגרם לחיידקי המעי

מאת: מערכת zap doctors

חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות עלולה להביא לשינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול, באופן שיתבטא בעלייה בסיכון להשמנת יתר בשלב מאוחר יותר; כך עולה ממאמר חדש שפורסם החודש בכתב העת Cell.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו שלחשיפה בגיל צעיר חשיבות רבה להתפתחות תהליכי חילוף החומרים, ומספר מחקרים כבר הציעו קשר בין חשיפה לאנטיביוטיקה בילדות לעלייה בשכיחות עודף משקל בשלב מאוחר יותר בחיים. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את מועד החשיפה לטיפול אנטיביוטי כדי לקבוע אם קיים חלון זמן קריטי לחשיפה לתרופות אלו. הם גם ביקשו לבחון אם קיים קשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי להרכב התזונה, ואם שינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול משפיעים על הפרופיל המטבולי.

החוקרים מדווחים כי חשיפה לפניצילין במינון נמוך, שניתן החל מהלידה לעכברים ממין נקבה, הובילה לשינויים מטבוליים והשפיע על ביטוי גנים המעורבים בתפקוד מערכת החיסון במערכת העיכול. חשיפה לפניצילין במינון נמוך רק בשלב מוקדם במהלך החיים מובילה לשינוי זמני בהרכב החיידקים במערכת העיכול, שלו השפעות ממושכות על הרכב הגוף. בנוסף, חשיפה לפניצילין במינון נמוך מגבירה את ההשפעה של דיאטה עתירת שומנים על התפתחות השמנה.

לדברי החוקרים, גיל צעיר הוא תקופת זמן קריטית לאינטראקציות מטבוליות בין המאחסן (האדם או בעל החיים) והסביבה החיידקית במעי, כאשר מהמחקר הנוכחי עולה כי חשיפה למינון נמוך של פניצילין מגבירה את הסיכון להשמנה על רקע תזונה. כמו כן נמצא ששינויים מוקדמים וזמניים בתבנית חיידקית במעי מובילים לעלייה ברקמת השומן. השינויים בהרכב חיידקי המעי על רקע חשיפה לפניצילין במינון נמוך משחקים תפקיד סיבתי בשינויים המטבוליים.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום