סרטן השחלה: גנטיקה כאובה

(0)
לדרג

הסיכון של אשה בעלת נטייה גנטית לחלות בסרטן השחלה לקראת אמצע החיים עומד על 20%-40%. מדוע אין גילוי מוקדם לסרטן השחלה? ומה הקשר לסרטן השד?

מאת: ד"ר אלון בן-אריה

סרטן השחלה הוא הסרטן השני בשכיחותו לאחר סרטן רירית הרחם בקרב הגידולים הגניקולוגיים. בשל היעדר יכולת לאיבחון מוקדם, סרטן זה הוא גורם תמותה משמעותי בנשים. הסיכון ללקות בסרטן השחלה בכלל האוכלוסייה עומד על 1.5-2% במהלך החיים. שכיחותו בישראל דומה לזו המוכרת בעולם המערבי, ונעה בין 10 ל-15 מקרים חדשים בכל שנה. בפועל, מדובר על כ-300 עד 400 מקרים חדשים בישראל, בכל שנה.

מהם הגורמים לסרטן השחלה?

הגורמים לסרטן השחלה הם רב-סיבתיים (גורמים מולטי-פקטוריאליים). גורמי הסיכון כוללים אורח חיים ודיאטה "מערבית" עתירת שומן וכולסטרול. סרטן זה יותר שכיח אצלנו ופחות שכיח בעולם השלישי ובמזרח אסיה.

סיבות נוספות יכולות להיות אי-פוריות, מיעוט הריונות, ואולי החשוב מכל: גורמים גנטיים. ההערכה היא כי כשליש מהמקרים בישראל של סרטן השחלה, מקורם במוטציה גנטית ובגן שמקודד לחלבון האחראי על תיקון פגמים בדנ"א (הגן BRCA).

מוטציה נרכשת בגן זה חושפת את הנשאית לסיכון מוגבר, הן לסרטן השד והן לסרטן השחלה. הסיכון לנשאיות ללקות בסרטן השד הוא כ-60-70 אחוז במהלך החיים, ובסרטן השחלה כ-20-40 אחוז.

מהם סוגי סרטן השחלה?

קיימים מספר סוגים של סרטן השחלה. הנפוץ שבהם הוא סרטן שחלה אפיתליאלי, המופיע לרוב אצל נשים מבוגרות, בדרך כלל סביב גיל 60. כשמדובר על נשאיות הגן BRCA, גיל הופעת הסרטן נמוך בכעשר שנים, והוא עלול אף להופיע בשנות ה-30 לחיי האישה.

כיצד מאבחנים סרטן בשחלה?

מאחר והשחלות הן איבר חבוי בחלל הבטן, הסימפטומים של נפיחות הבטן או כאבי בטן מגיעים בשלב די מאוחר של המחלה, ולכן יש קושי באבחון בשלבים המוקדמים.

גם בדיקות אולטרסאונד תכופות ובדיקת סמנים בדם אינן יעילות באבחון המוקדם. עקב כך, רוב המקרים של סרטן השחלה מתגלים בשלב מתקדם, בו יש פיזור מהשחלה לכל חלל הבטן. במקרים אלה, קיים טיפול הכולל ניתוח להסרת השחלות והרקמה הגידולית בחלל הבטן, וכן מתן כימותרפיה.

טיפול משולב זה נחשב כמאוד יעיל להשגת הפוגה (רמיסיה) מהמחלה, אבל לצערנו, בחלק גדול מהמקרים, יש הישנות של המחלה בחלל הבטן. במצב זה, למרות שיש טיפולים לדיכוי המחלה ולהארכת החיים, קשה - עד בלתי אפשרי - להשיג ריפוי מלא.

כיצד ניתן למנוע את סרטן השחלה?

לאור הפרוגנוזה הגרועה, ברוב המקרים של סרטן השחלה, אצל נשים שלהן סיכון מוגבר ללקות במחלה, כלומר אצל נשים שנמצאו כנשאיות למוטציות בגן BRCA או נשים עם סיפור משפחתי של סרטן שחלה ו/או שד, מומלץ לעבור ניתוח מונע (השם הנכון הוא "ניתוח מוריד סיכון", כי אין מניעה של 100%) לכריתת השחלות והחצוצרות.

מומלץ לעבור ניתוח זה לאחר השלמת תוכניות הילודה, בסביבות גיל 35 עד 40, בטרם עולה הסיכון ללקות במחלה. חשוב לציין שניתוח כריתת שחלות מונע מוריד גם את הסיכון ללקות בסרטן השד בכ-50%.

מהם הטיפולים החדישים כיום כנגד סרטן השחלה?

כיום ברור שאנו נמצאים בתחילתו של עידן חדש בתחום האונקולוגיה, עידן בו מתגלים חדשות לבקרים טיפולים ביולוגיים חדשניים מכווני מטרה, בהתאם למוטציות גנטיות שונות, הנוגעות לכל סוג וסוג של סרטן. גם בעבור סרטן השחלה, נמצאו מספר תרופות ביולוגיות חדשות, שלהן פוטנציאל בהארכת חיי האישה ובהעלאת הסיכוי לריפוי. תרופות אלה אינן באות כתחליף לשיטה המקובלת של כירורגיה, להסרה מיטבית של כל הרקמה הגידולית ומתן כימותרפיה, אלא כתוספת לטיפול סטנדרטי מקובל זה.

ד"ר אלון בן-אריה הוא מנהל היחידה הגניקולוגית-אונקולוגית ואחראי אגף נשים במרכז הרפואי קפלן ברחובות. למד רפואה בהדסה ובאוניברסיטה העברית בירושלים. התמחה במיילדות ובגניקולוגיה במרכז הרפואי קפלן ברחובות

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום