טיקים אצל ילדים: אפשר לטפל

(0)
לדרג

הטיקים מחמירים לעתים סביב תקופת החזרה לבית הספר. בבית חולים "דנה-דואק" לילדים נפתחה מרפאה חדשה לטיפול התנהגותי בתופעה אצל ילדים ואצל מתבגרים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי איכילוב נפתחה מרפאה חדשה לטיפול התנהגותי בטיקים אצל ילדים ומתבגרים CBIT- Comprehensive Behavioral Intervention for Tics)), שפועלת במסגרת המרפאה להפרעות תנועה בילדים - היחידה לנוירולוגיית ילדים.

הטיפול בטיקים במרפאה כולל טיפול התנהגותי ו/או תרופתי והוא מבוסס מחקרים שנמצאו יעילים לטיפול בטיקים בקרב ילדים ומבוגרים. כמו כן ניתן מענה להתנהגויות ותופעות רגשיות הנלוות לטיקים, כגון חרדה ותופעות נוספות.

למעשה, מטרת הטיפול היא לרכוש מיומנויות ניהול יעילות של הטיקים ולהביא להפחתה בחומרתם. הטיפול במסגרת השירות כולל כ-10 מפגשים פרטניים עם הילד/ה, ומשלב הדרכת הורים.

טיקים הם תופעה נוירוביולוגית של גיל הילדות המוקדם, המתאפיינת בביצוע תנועה או השמעת קול באופן לא רצוני אך נשלט למחצה. טיקים הם תופעה שכיחה ונפוצה בגיל הילדות, המופיעה בקרב 12%-18% מהילדים בגילאי בית ספר כתופעה זמנית וחולפת. לטיקים גורמים גנטיים ונוירוביולוגיים, הגורמים לקושי בשליטה על תנועה בשל חוסר איזון כימי באזורים המעורבים בתנועה במוח. ישנם גורמים סביבתיים המשפיעים על עוצמת הטיקים כגון מצבי לחץ, עייפות, התרגשות ועוד.

לדברי ד"ר מיכאל רוטשטיין, מנהל השירות לטיפול התנהגותי בטיקים בילדים ומתבגרים והמרפאה להפרעות תנועה בילדים בבית החולים: "אחת התופעות המעניינות שאנו רואים בקרב ילדים עם טיקים היא החמרה זמנית של טיקים סביב אירועי חיים משמעותיים. דוגמה לכך היא החזרה לבית הספר. לעתים מדובר על החמרה זמנית של טיקים הקיימים בעוצמות נמוכות יותר מקודם, לעתים מדובר בחזרה של טיקים שהיו קיימים בעבר ונעלמו ולעיתים מדובר בהופעה ראשונה של טיקים. חשוב לזהות שמדובר בטיקים על מנת שהילד לא יסבול מהערות חוזרות מצד המורה לגבי תנועתיות בזמן השיעור. לעתים קרובות מדובר בתופעה חולפת אשר תדעך בהדרגה במשך החודשים הבאים, עם ההתאקלמות בבית ספר".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום