בגלל העוני, מוותרים על תרופות

(0)
לדרג

במציאות שבה 1 מכל 3 ילדים הוא עני, חלק מהישראלים שואלים את עצמם על מה מוותרים קודם: על רופא השיניים או על קירור הבית בקיץ? נתונים לא מעודדים

מאת: מערכת zap doctors

אחד האתגרים הגדולים ביותר שמולם ניצבות משפחות בישראל הוא העוני; אחד מתוך כל חמישה משקי בית בישראל ואחד מכל שלושה ילדים חיים מתחת לקו העוני. הבעיה בולטת במיוחד בקרב הערבים והחרדים. נתונים אלו עולים מהפרסום החדש של מרכז טאוב, "מבנה משפחתי וסוגיות רווחה בקבוצות האוכלוסייה השונות בישראל", המתמקד במשפחות בישראל.

למספר הילדים, ההשכלה, מספר המפרנסים, גיל ועוד השפעה על הכנסת המשפחה, אך בינתיים - בשטח - ישראלים רבים מוותרים על מילוי צרכים בסיסיים כגון מזון, מים, חשמל וטיפולים רפואיים, כשבעיות אלו חמורות יותר בחמשת העשירונים התחתונים.

כך למשל לפי נתונים של הלמ"ס ב-2007, בקרב ישראלים שהכנסתם היא ברבעון הנמוך ביותר יש מוכנות גבוהה לוותר על שירותי בריאות: 63% מהיהודים הלא חרדים יוותרו על ביקור אצל רופא שיניים, כך גם 61% חרדים ו-77% מהערבים. 32% מהיהודים הלא חרדים יוותרו על תרופות מרשם, כך גם 21% מהחרדים ו-53% מהערבים. 29% מהיהודים הלא חרדים יוותרו על טיפול רפואי, כך גם 26% מהחרדים ו-37% מהערבים. קצת יותר ממחצית מהיהודים יוותרו על חימום או קירור הדירה בהתאם לצורך, אצל הערבים מדובר אף ב-77%.

ניתן לראות כי אף שרמות ההכנסה של החרדים ושל הערבים המשתייכים לרביעון ההכנסה התחתון דומות זו לזו, בקרב ערבים הסבירות שיוותרו על צרכים חומריים או רפואיים גבוהה יותר.

שיעור היילודה בישראל הוא הגבוה במדינות OECD

עוד עולה מהפרסום כי שיעורי היילודה בישראל הם הגבוהים ביותר בעולם המפותח (3 ילדים לאשה בהשוואה לממוצע של 1.7 במדינות OECD), עם מדיניות ממשלתית המעודדת יילודה במגוון דרכים. לפי הפרסום, המדינה מעניקה סביבה תומכת יחסית לאמהות עובדות, ובכך מובילה לשיעורי תעסוקה גבוהים יחסית בקרב ישראליות בגילאים 25 עד 44 שיש להן ילדים.

מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל הוא מוסד עצמאי ולא-מפלגתי למחקר חברתי-כלכלי.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת תרופות לנזקקים - בשיתוף עם עמותת "חברים לרפואה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום