הבריאות עולה לכם ביוקר

(0)
לדרג

בזמן שמדינות ה-OECD מעלות בהתמדה את ההשקעה הציבורית בבריאות, בישראל - מגמה הפוכה ומדאיגה. משרד הבריאות: נוסיף תקציב ונטפל בביטוחים הפרטיים

מאת: מערכת zap doctors

אם הרגשתם שהמחירים שגובים מכם עבור שירותי בריאות עולים כל הזמן ואתם מוציאים מידי שנה יותר כסף מכיסכם והמדינה פחות, הצדק אתכם. נתונים חדשים שהלמ"ס מפרסם היום (ד') מצביעים על מגמה מדאיגה לפיה חלקה של המדינה בהשקעה בבריאות הציבור הולכת וקטנה.

כך, ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל (שירותים במרפאות, בתי החולים, רופאים פרטיים ורופאי שיניים; הוצאות על תרופות ומכשירים רפואיים, מחקר מנהל ממשלתי והשקעה במוסדות בריאות) עלתה בשנת 2013 ב-1.2% לעומת שנת 2012 והסתכמה ב-79.3 מיליארד ש"ח, שהם 7.6% מהתמ"ג. תקציב הבריאות עומד על כ-30 מיליארד שקל כאשר מידי שנה יש תוספת של כ-300 מיליון שקלים - עדכון סל התרופות.

כשמשווים את ישראל למדינות ה-OECD לשנת 2012 עולה תמונה עגומה לפיה אחוז ההוצאה הלאומית לבריאות מסך התוצר המקומי הגולמי בישראל (7.5%), נמוך מחציון ההוצאה לבריאות במדינות ה-OECD שהינו 9.3%. הבשורות המדאיגות יותר הן שמזה 7 שנים ההוצאה הלאומית מהתמ"ג בישראל נותרה ללא שינוי בזמן שבמדינות ה-OECD היא עולה בהתמדה מ-7.5% ל-9.3%. לשם השוואה בארה"ב (16.9%) ובהולנד (12.1%). אחוז ההוצאה לבריאות בישראל, היה גבוה רק מ-6 מדינות אחרות ב-OECD. ביניהן, מקסיקו, אסטוניה וטורקייה (כ-6.0%).

מגמה מדאיגה נוספת היא עלייה של ההשקעה הפרטית בשירותי בריאות - 40% ב-2013 לעומת 38% בשנת 2012. זאת לעומת ירידה מתמדת של ההשקעה הציבורית בבריאות - 35% מומנו מתקציב המדינה לעומת 36% בשנת 2012. שאר המימון הציבורי מגיע ממס בריאות 24%, ותרומות מחו"ל 1%.

התפלגות ההוצאה השוטפת לבריאות (ללא השקעות בבנייה וציוד) לפי סוג השירות מראה כי שבשנת 2011 ההוצאה לשירותי בתי החולים היוותה 35% מההוצאה השוטפת לבריאות. ההוצאה לשירותי מרפאות ציבוריות ורפואה מונעת היוותה 44% מההוצאה השוטפת לבריאות. ההוצאה לרפואת שיניים ולרופאים פרטיים היוותה 12% מההוצאה השוטפת לבריאות. ההוצאות לתרופות וציוד רפואי שנקנו על ידי משקי הבית נשארו באותה רמה כמו בשנים 2010-2007, והמשיכו לעמוד על 4% בשנת 2011.

ממשרד הבריאות נמסר כי "הפרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום מאשר את הנתונים שעמדו לפני הוועדה לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. אחד הנושאים העיקריים שבהם עסקה הוועדה הוא היחס בין ההשקעה הציבורית לבין ההוצאה הפרטית.

בעוד שבמדינות ה-OECD ממוצע ההוצאה הפרטית עומד על 28% (בממוצע) הרי שבמדינת ישראל ההוצאה הפרטית בשנים האחרונות הולכת וגדלה ועומדת על 40%. זהו מצב מדאיג שיש לעצור אותו והרפורמה המוצעת במסגרת הוועדה מבקשת לעשות זאת.

לפני שנה, במסגרת התקציב לשנת 2014, הוספנו מאות מיליוני ש"ח של תקציב ציבורי למערכת הבריאות וקבענו מתווה שיגדל בהדרגה עד שנת 2016. זאת, יחד עם תוספת התקציבים המיועדים לקיצור תורים יביא לשינוי היחס. עם זאת, עד שלא נעשה רפורמה אמיתית בביטוחי הבריאות הפרטיים המהווים את המרכיב הגדול ביותר בהוצאה הפרטית של משקי הבית לא נצליח לעמוד במשימה".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום