פרפור פרוזדורים: כוחה של התמדה

(0)
לדרג

פרפור פרוזדורים מגביר מאוד את הסיכון לשבץ, ומטופל באמצעות מדללי דם. ישנם חולים המתקשים להתמיד בטיפול המקובל וישמחו לשמוע על תרופות הדור החדש

מאת: ד"ר אריק שכטר

פרפור פרוזדורים הוא מצב של הפרעה מתמדת בקצב הלב. מדובר בהפרעה השכיחה ביותר המגבירה משמעותית את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. הטיפול המרכזי בתופעה הוא נטילת מדללי דם: טיפול מורכב שרבים מהמטופלים התקשו להתמיד בו. כיום המטופלים יכולים ליהנות ממדללי דם חדשים מדללי דם מהדור החדש תרופות שמקלות מאד על התמדה בטיפול רב החשיבות.

מה זה פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים הינו הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר והמתמדת ביותר. משמעות השם נובעת מהעובדה שאצל הסובלים מהתופעה, פרוזדורי הלב מתכווצים בקצב מהיר ולא אחיד במיוחד, ופעימות הלב אינן מתרחשות במרווחי זמן נורמליים.

מה גורם לפרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים נגרם מהפרעות במערכת ההולכה החשמלית בלב, הגורמות לפעילות חשמלית בלתי סדירה בעליות הלב. הסיבה השכיחה היא מחלת לב על רקע סתימת כלי הדם המזינים את שריר הלב; אולם יש גורמים נוספים, חלקם שכיחים למדי, כגון: שתייה מופרזת של אלכוהול, מאמץ גופני, תרופות הממריצות את הלב, ניתוח לב, בעיות שונות במבנה הלב ומחלות ריאה.

מהם התסמינים של פרפור פרוזדורים?

התופעה עלולה להביא להלמות לב (פלפיטציות), כאב בחזה, אי סבילות למאמץ, קוצר נשימה ואף אי ספיקת לב. כתוצאה מהפרפור, יורדת תפוקת הלב בעד 20%, בשל ירידה בהזרמת הדם מן הפרוזדורים לחדרים. אם הפרוזדורים פועלים בקצב מהיר לאורך זמן, עלולה להיווצר פגיעה בשריר הלב.

כיצד ניתן לאבחן מצב של פרפור פרוזדורים?

פרפור הפרוזדורים מאובחן בתרשים אק"ג. זוהי בדיקה שאינה כואבת, אשר מראה את הפעילות החשמלית של הלב, כאשר בפרפור פרוזדורים נראה בתרשים קצב לב לא מסודר. לרוב, ניתן גם לבצע מבחן מאמץ המודד את פעילות הלב בזמן מאמץ גופני. לעתים מבוצעות גם בדיקות אלקטרו-פיזיולוגיות בתוך הלב הבוחנות את מערכת ההולכה החשמלית שלו.

מהם הסיכונים הבריאותיים אליהם נחשפים הסובלים מפרפור פרוזדורים?

אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים מצויים בסיכון של פי 5-7 לפתח שבץ מוחי ביחס לאוכלוסייה הכללית. זאת משום ששבץ נגרם בשל הפרעה באספקת הדם למוח, ברוב המקרים כתוצאה מקריש דם או מתסחיף הנגרם בשל קריש דם. בעקבות החסימה, האזור הפגוע במוח מאבד את יכולות התפקוד והתוצאה יכולה להיות נכות, שיתוק, אבדן יכולת הדיבור או הראייה והידרדרות שכלית וגופנית. יש סיבות רבות וגורמים שונים לשבץ, חלקם יכולים להימצא אצל כל אחד מאתנו כרגע. הסיכון לשבץ עולה מאחר שדם מצטבר בעליות (בעיקר בעלייה השמאלית) ונוצרים קרישי דם אשר נשלחים למחזור הדם וממנו למוח.

כיצד מטפלים בפרפור פרוזדורים?

על מנת למנוע שבץ מוחי, עשרות אלפי אנשים בסיכון נוטלים תרופה נוגדת קרישה (כיום, לרוב: "קומדין"), המונעת היווצרות קרישי דם הגורמים לשבץ. למרבה הצער רבים מהמטופלים אינם מתמידים בטיפול ועל אף שהוא יכול להציל את חייהם, וחשוב ביותר להתמיד בו, הם מוותרים על נטילת התרופה ומסתכנים.

מהם הקשיים בטיפול בקומדין? מדוע קשה להתמיד בטיפול בו?

קומדין היא תרופה "לא נוחה" משום ששגרת השימוש בה מעט מורכבת - וזאת בשל מספר סיבות: ראשית, הנוטלים קומדין חייבים לעבור בדיקות שגרה תכופות - הם נדרשים לעשות בדיקות דם אחת לשבועיים כדי לבדוק את תפקודי הקרישה בדם שלהם. שנית, ישנן הגבלות תזונתיות נוטלי התרופה נדרשים להקפיד על תזונה מבוקרת של ירקות ירוקים. שלישית, קומדין מתנגשת עם תרופות קבועות רבות, תרופות נפוצות לטיפול במחלות כרוניות ועל כן הטיפול בה איננו מתאים לכל אחד. רביעית, טיפול בקומדין מחייב ניטור קבוע וקפדני על מנת להתאים את מינון התרופה בהתאם לבדיקות הדם, בייחוד לסובלים ממחלות כרוניות.

כל העובדות הללו הופכות את השימוש בקומדין למורכב. מחקרים מהארץ ומהעולם הראו שחולים שוכחים לקחת את התרופה, נוטלים מינונים לא מתאימים, או פשוט מפסיקים להשתמש בה. בשל כך, למרבה הצער, חולים רבים מוותרים הלכה למעשה על טיפול נוגד קרישה ומשמעות הדבר היא שהם נותרים ללא כל הגנה מפני שבץ.

אז מה עושים?

כיום יש פתרון בדמותן של תרופות מהדור החדש. בשנים האחרונות, אושרו ונרשמו בישראל תרופות נוגדות קרישה חדשות, שהטיפול בהן פחות מורכב - וקל הרבה יותר להתמיד בנטילתן וליהנות מהגנה בפני שבץ.

מהן התרופות נוגדות הקרישה החדשות ומדוע קל להתמיד בנטילתן?

ישנן שלוש תרופות: קסרלטו, שנוטלים פעם אחת ביום במינון קבוע; ולצידה פרדקסה ואליקוויס שניטלות פעמיים ביום. התרופות הללו מהוות מהפכה עבור החולים משום שאופן השימוש בהן שונה מאופן השימוש בקומדין: אין יותר צורך בבדיקות דם, אין צורך בהימנעות ממזונות שונים ואין אינטראקציות רבות עם תרופות אחרות. קסרלטו ניתנת במינון קבוע פעם ביום וכתוצאה מכך עולה שיעור ההתמדה של החולים. פרדקסה ואליקוויסט ניתנות כאמור פעמיים ביום וגם הן במינון קבוע.

שלוש התרופות נכנסו לסל התרופות רק לקבוצה של חולים המצויים בסיכון גבוה, כאשר מדד הסיכון של החולה נקבע על ידי הרופא, על פי קריטריונים מסוימים. מי שאינו עומד בקריטריונים יכול לרכוש תרופות חדישות אלה במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים ובמסגרת ביטוחים פרטיים.

לסיכום, הדרך היחידה להוריד הסיכון הגבוה לשבץ בחולים עם פרפור פרוזדורים היא נטילת מדללי דם. מדללי דם מהדור החדש הם פחות מורכבים לנטילה ואינם מחייבים מעקב רפואי והגבלות שונות ועל כן נטילתם מתאפשרת בקלות, מה שמגדיל את יכולתם של החולים להתגונן נגד שבץ.

ד"ר אריק שכטר הוא מומחה לרפואת משפחה, קופ"ח כללית חיפה

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום פרפור פרוזדורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום