גמילה מעישון: הרופא לא מחויב

(0)
לדרג

רופאים רבים אינם מקפידים על ייעוץ בנוגע להפסקת עישון, כך עולה ממחקר אמריקאי, לפיו רק כמחצית מהמעשנים קיבלו המלצה להפסיק לעשן מרופא

מאת: מערכת zap doctors

האם הרופא שלך המליץ על הפסקת עישון? לפי מחקר חדש, רופאים ורופאי שיניים אינם מייעצים למטופלים בנוגע להפסקת עישון, כמומלץ בהנחיות הרפואיות.

לפי המחקר, שפורסם בכתב העת Preventing Chronic Disease, רק כמחצית מהמעשנים בסקר ארצי בארה"ב דיווחו על קבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון מאיש צוות רפואי במהלך השנה האחרונה, וכ-10% בלבד דיווחו על המלצה להפסקת עישון מצד רופא השיניים.

בשנת 2008 פורסמו הנחיות מטעם שירות הבריאות האמריקאי, שבהן הומלץ לכל אנשי הצוות הרפואי לספק ייעוץ בנוגע להפסקת עישון. מבין כ-3,600 מעשנים שנכללו בסקירה, 54% דיווחו כי קיבלו המלצה להפסקת עישון או שימוש במוצרי טבק אחרים מצד איש צוות רפואי בשנה האחחרונה. בקרב מי שביקרו אצל רופא, 51% קיבלו המלצה להפסיק לעשן, זאת בהשוואה ל-12% מאלו שביקרו אצל רופא שיניים או שיננית. מבין כל המעשנים הפעילים שדיווחו כי קיבלו ייעוץ בנוגע להפסקת עישון, יותר מ-90% קיבלו ייעוץ מרופא ו-13.5% קיבלו ייעוץ מרופא שיניים או שיננית.

החוקרים מדווחים כי בקרב גברים תועד סיכוי גבוה יותר לקבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון, בהשוואה לנשים. מאפיינים אחרים שנקשרו עם סבירות גבוהה יותר לקבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון כללו גיל צעיר יותר (18-24 שנים), רווקים, מטופלים מאזור דרום ארה"ב, מטופלים לא מבוטחים, אלו שלא ניסו להפסיק לעשן במהלך השנה האחרונה ואלו שלא עישנו בכל יום.

מהממצאים עולה כי אנשי צוות רפואי בכלל, ואנשי צוות ברפואת שיניים בפרט, מפספסים הזדמנות ללמד את המטופלים על התועלת בהפסקת עישון וההשלכות של המשך עישון, בפרט מנקודת מבט של בריאות הפה. כל אנשי הצוות הרפואי, כולל צוותי רפואת שיניים, צריכים להמליץ למעשנים להפסיק לעשן מאחר שייעוץ בכל היקף הינו יעיל בשיפור שיעורי הפסקת עישון בטווח הארוך ומאחר שהאחריות של איש הצוות הרפואי היא לשפר את המצב הרפואי של המטופל.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום