רפואת עיניים: השאלות הכי שכיחות

(0)
לדרג

כואבות לכם העיניים ואתם מחפשים תשובות ברשת? מובן, אך צריך להיזהר ממידע לא מהימן. ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר ברפואת עיניים, עם תשובות מוסמכות

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

מה עושים כשהעיניים דומעות? ומה זה עיניים יבשות? איך מטפלים בשטף דם בעין? ומה עושים כשיש אלרגיה בעין? מתברר שאלו הם חלק מהנושאים הכי מחופשים ברשת. ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר ברפואת עיניים, עם תשובות מוסמכות.

שטף דם בעין: מה עושים כשזה קורה? מה הטיפול?

ההתייחסות לשטף דם בעין תלויה בגורם לשטף הדם. גורמים אפשריים לשטף דם בעין יכולים להיות חבלה לעין, דימום עקב בעיה בקרישיות הדם או נטילת מדללי דם, לאחר מאמץ פיסי (הרמת משקולות, שיעול חזק, עצירות, או אפילו באופן ספונטני, ללא סיבה ידועה). אין טיפול ספציפי לשטף הדם. הוא ייספג מעצמו בתוך 1-3 שבועות. אם עולה ספק בכל הקשור לגורם, יש להיבדק על ידי רופא עיניים.

עיניים דומעות: כיצד מטפלים בזה? האם זה סימן למחלת עיניים?

לדמעות בעיניים יכולות להיות מספר סיבות. לדוגמא: דלקת כרונית, ריסים הצומחים פנימה, גוף זר המגרה את העין. אחת הסיבות השכיחות היא דווקא יובש בעיניים, הנגרם מאיכות ירודה של הדמעות וגירוי יתר לייצור דמעות או חסימה בדרכי הדמעות. הטיפול תלוי בגורם לדמעות.

עיניים יבשות: איך מטפלים בזה?

הטיפול ביובש תלוי בדרגת החומרה ובגורם ליובש.
טיפולים אפשריים:

טיפולים אפשריים:

1. תחליפי דמעות מסוגים שונים טיפות, ג'ל, משחה.

2. טיפול תרופתי כדוגמת ציקלוספורין A (רסטזיס), תרופה הפועלת באופן אימונולוגי לשיפור פעולת בלוטות הדמע המשניות.

3. חסימת פתחי ניקוז הדמעות בפקקים מיוחדים (פלאגים).

4. חסימת דרכי הדמעות באופן קבוע באמצעות צריבה.

5. טיפול במנח העפעף בניתוח, אם יש חשיפה של העין כשהעפעף לא נסגר.

ברקית (גלאוקומה): מהם התסמינים ומה הטיפול?

ברקית הוא השם העברי למחלת העיניים גלאוקומה. ישנם סוגים שונים של גלאוקומה. הסוג השכיח יותר היא גלאוקומה פתוחת זווית, שאינה מלווה בשלב הראשון בתסמינים מיוחדים: אין כאבים, אין כאבי ראש, אין צריבה ולמעשה אם לא מבצעים בדיקה של לחץ תוך-עיני, קשה לזהות את המחלה.

תסמיני מחלת הגלאוקומה עלולים להופיע רק בשלבים מאוחרים של המחלה ולעיתים בשלבים מאוחרים מידי. המחלה עלולה לפגוע בשדה הראייה ובשלבים מתקדמים אף להביא לעיוורון.

בגלאוקומה סגורת זווית, התסמינים שונים, היות ומדובר ברוב המקרים באירוע חריף של התקף עליית לחץ תוך-עיני המתרחש מהר. התסמינים כוללים אודם פתאומי בעין, כאבים עזים, טשטוש בראייה ואפילו בחילות והקאות. מדובר במצב חירום רפואי, המצריך פניה מיידית לחדר מיון. בחלק מהמקרים, ניתן לזהות מצבים כאלה טרם הופעת ההתקף באמצעות בדיקות שגרה ע"י רופא עיניים וזיהוי גורמי סיכון מוקדמים.

אלרגיה בעיניים: תסמינים וטיפול?

דלקת לחמית אלרגית מתאפיינת לרוב באודם, גרד והפרשות שקופות בשתי העיניים. בדרך כלל, מדובר באנשים הנוטים לפתח תסמיני אלרגיה גם ברקמות אחרות בגוף, כתוצאה מחשיפה לאלרגנים שונים (פריחה עונתית של פרח מסוים, אלרגיה לאבק קרדית הבית וכדומה). הטיפול תלוי בדרגת החומרה. ראשית, אם ישנו גורם הקשור להופעת הדלקת, יש להרחיקו. לדוגמא: אם ישנו קשר לשימוש בעדשות מגע, מומלץ להפסיק את השימוש בהן. במקרים קלים, ניתן להשתמש בטיפות עיניים נוגדות אלרגיה מסוגים שונים: טיפות הניתנות כמניעה לפני פרוץ הדלקת, או טיפות הניתנות לאחר שהדלקת פרצה או שילוב.

במקרים אחרים, ניתן לשלב טיפות המכילות סטרואידים, בהן ניתן להשתמש לזמן קצר, מחשש לסיבוכי הטיפול בסטרואידים. במקרים קשים ועיקשים, ניתן לטפל בתרופות סיסטמיות נוגדות אלרגיה, בשיתוף עם רופא הילדים או רופא המשפחה.

דלקת הלחמית: תסמינים וטיפול?

דלקת לחמית עלולה להיגרם מגורמים רבים ומגוונים. להלן רשימה חלקית של גורמים אפשריים:

גורם זיהומי (ויראלי, חיידקי).
גורם אלרגי.
חבלה לעין, גוף זר.
חומר כימי (חומצה, בסיס).
דלקת משנית לדלקת עפעפיים.
דלקת לחמית משנית לתרופות (למשל: תרופות לטיפול בגלאוקומה).

על מנת להציע טיפול בדלקת הלחמית, יש לבדוק מה הגורם, ולפי ממצאי הבדיקה להמליץ על טיפול מתאים בהתאם למצב.

אחד הגורמים השכיחים הוא הגורם הזיהומי: גורם ויראלי שכיח יותר מגורם חיידקי. דלקות לחמית על רקע ויראלי מאוד שכיחות בקרב ילדים וקשורות במקרים רבים למחלה ויראלית כללית בדרכי הנשימה העליונות.

למרות שלא קיים טיפול ספציפי והדלקת תחלוף לבד, ללא טיפול, מקובל בכל זאת לטפל בטיפות המכילות אנטיביוטיקה, וזאת כדי למנוע זיהום חיידקי משני מהחיידקים השוכנים דרך קבע בגופנו ובאזור העור, העפעפיים והריסים. לכן, אין זה נדיר שדלקות על רקע ויראלי מטופלות בתכשירים אנטיביוטיים שנועדו לטפל בחיידק ולא בווירוס.

ד"ר אורי מלר הוא מומחה לרפואת עיניים, עוסק בניתוחי קרנית, רפרקציה וקטרקט. מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' ובבי"ח 'קפלן', יו"ר החוג לקטרקט באיגוד רופאי העיניים.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום