הדברים שלא רצינו לדעת על אבולה

(0)
לדרג

מהו נגיף האבולה ומדוע הוא כה מסוכן? מדובר בהתפרצות החמורה אי פעם שכבר גבתה מאות קורבנות במדינות מערב אפריקה. בואו ללמוד על המחלה שטרם נמצאה לה תרופה

מאת: מערכת zap doctors

ההתפרצות הנוכחית של מחלת נגיף האבולה החלה בדצמבר 2013 בגינאה שבמערב אפריקה ולאחר מכן התפשטה לליבריה ולסיירה-לאונה השכנות. לאחרונה אובחנו מקרים בודדים גם בניגריה וכן בשבועות האחרונים תוארו מספר מקרים מיובאים חשודים בארה"ב ובערב הסעודית, ללא הדבקה מקומית. עד כה לא ידוע על מקרים מאובחנים או חשודים בישראל.

המחלה התגלתה לראשונה ב-1976 בהתפרצות שאירעה בקונגו ליד נהר האבולה ומכאן מקור שמה. לאחר מכן, במהלך השנים, היו התפרצויות נוספות במדינות אפריקה (כגון בזאיר, גבון). המחלה נגרמת על-ידי נגיף השייך למשפחת Filoviridae.

כל מה שרציתם לדעת על אבולה (אילוסטרציה)
כל מה שרציתם לדעת על אבולה (אילוסטרציה)

מהם תסמיני המחלה?

המחלה מלווה בתסמינים הבאים מחלת חום עם חולשה קשה, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאב גרון, כאב בטן, שלשול והקאה. חלק מהחולים מפתחים דימומים פנימיים וחיצוניים, פגיעה כלייתית, כבדית, נוירולוגית וכשל רב-מערכתי. המחלה נחשבת למסוכנת מאוד, קטלנית ב-40% עד 90% מהמקרים.

איך נדבקים בווירוס אבולה?

המחלה מועברת לאחר מגע ישיר עם חולים (או מתים) לרבות הפרשות ונוזלי גוף (במיוחד בבתי חולים כגון לאחר שימוש במחטים מזוהמים) או לאחר מגע עם הפרשות של בעלי חיים מתים או חיים. תקופת הדגירה של הנגיף היא 2-21 יום, בדרך כלל 8-10 ימים.

האם יש תרופה או חיסון לאבולה?

כיום אין חיסון שיכול למנוע את התחלואה, ומתקיימת עבודה מאומצת בפיתוח תרופה לאבולה. כרגע הטיפול המצוי הוא תומך בלבד.

אזהרת מסע למערב אפריקה

ככלל, ממליצים במשרד הבריאות לא לנסוע למדינות סיירה ליאונה, ליבריה וגיניאה. בנוסף, משרד הבריאות מפרסם שורה של הנחיות לישראלים שחזרו ממערב אפריקה.

כמה אנשים נפגעו מנגיף האבולה?

נכון למועד הפצת עדכון זה דווח על כ-1,000 חולים מאומתים ב-3 מדינות: גיניאה, ליבריה וסיירה-לאונה; מתוכם למעלה מ-600 חולים מתו עד כה. חלק גדול מהתחלואה מיוחס לפגמים וחוסר הקפדה על אמצעי מניעת זיהומים ובידוד מתאימים. כמו כן יש קשר למנהגים דתיים במהלך לוויות הכרוכים במגע אינטנסיבי עם גופות הנפטרים, הפרשותיהם וחפציהם.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום