הקילוגרמים ירדו והשערות נשרו?

(3)
לדרג

רוצים להפחית במשקל? רוצו על זה. אבל שימו לב: פעילות גופנית מופרזת עלולה לגרום גם לנשירת שיער. נשים סובלות מהתופעה יותר מגברים. החדשות הטובות: יש פתרונות

מאת: ד"ר קלרה קרבלניק

ישראלים רבים נוהגים לבצע פעילות ספורטיבית: ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים הן בין פעילויות הספורט הפופולריות. יתרונות הספורט ברורים וחשיבותם לא מוטלת כלל בספק. אבל, שימו לב: פעילות גופנית עלולה במקרים מסוימים גם לגרום לנשירת שיער.

כיצד פעילות גופנית עלולה לגרום לנשירת שיער?

אימונים אינטנסיביים מדי, בעצימות גבוהה, אשר הגוף לא מקבל אחריהם מספיק מנוחה או תזונה ראויה - עלולים להוביל לנשירת שיער, כמו גם בעיות אחרות. בנוסף, שימוש בסטרואידים, כדי להגביר את נפח הפעילות, יחד עם אי שמירה על השיער, כמו למשל השארת כלור מהבריכה על השיער, משך שעות רבות, או השארת הזיעה על הקרקפת לאחר ריצה - עלולים לגרום גם הם להחלשת השיער.

מי סובל מכך יותר? נשים או גברים?

נשירת שיער כתוצאה מפעילות ספורטיבית יותר אופיינית בקרב נשים מאשר גברים, היות ואצלן חלה ירידה ברמת האסטרוגן ובמקביל עלייה בטסטוסטרון.

הסיבה שפעילות גופנית מוגזמת יכולה לגרום לנשירת שיער היא מפני שהגוף נכנס לתחושת מתח כרוני, תחושה שהיא אחת משתי הסיבות העיקריות של telogen effluvium, המצב שבו זקיקי השיער מגיעים לשלב המנוחה בטרם עת, אשר גורמת לנשירת שיער יותר מהרגיל.

מה נחשב לנשירת שיער?

כאשר חלה תחלופת שיער תקינה, נושרות מידי יום כ-100 עד 150 שערות ובמקומן צומחות שערות חדשות ועבות (שיער סופי). אנחנו נולדים עם מספר זקיקי שיער שנעים בין 70,000 לבין 120,000. במשך החיים, כל זקיק מגדל בערך 20 שערות, כאשר יש יותר צמיחה בקיץ ופחות בחורף. בתהליך ההתקרחות, השערות החדשות הצומחות במקום אלה שנשרו הן דקות ורכות (פלומתיות).

באופן נורמלי, כ-85% מהשערות נמצאות בשלב הצמיחה, וכ-10 עד 15% בשלב נשירת שיער. במצב של התקרחות, אחוז השערות הנמצאות בשלב נשירת שיער עולה, ויכול להגיע עד 50%!

האם ניתן להשפיע באמצעות התזונה על נשירת השיער?

כאשר מבצעים פעילות גופנית, יש לתזונה מרכיב חשוב מאוד בבריאותנו. תזונה לקויה בחלבונים גורמת לנשירת שיער, מהטעם הפשוט שאין לגוף מספיק חלבונים לייצור שיער ושמירה על הקיים. הגדלת כמות החלבונים הנצרכת תסייע לגוף לייצר שערות חדשות. בזמן קצר, יחסית, השיער יחזור למראהו הקודם.

מה נחשב כפעילות גופנית מוגברת?

ראשית, אם האימונים גורמים לכם להפרעות שינה או עייפות, סביר להניח שהגזמתם. בנוסף, במהלך פעילות גופנית, הגוף שורף שומן ופחמימות. לכן, חייבים להחזיר לגוף את החוסרים כדי למנוע נשירת שיער.

ההמלצות בתחום מדברות על כך שפעילות גופנית ליותר משעה על בסיס יומי, ללא תזונה נאותה, עלולה להוביל לנשירת שיער. רוב ההמלצות מדברות על כך ששחייה, הליכה או ריצה, חמישה ימים בשבוע, כ-45 דקות עד שעה מספיקות. יחד עם זה, יש לצרוך תזונה נכונה, הכוללת ויטמינים, חלבונים ומינרלים.

מה עלי לעשות במצב של נשירת שיער, למרות פעילות גופנית בהיקף סביר?

אם אתם/ אתן עומדים בטווח הפעילות הגופנית הסבירה ועדיין סובלים מנשירת שיער, דעו כי נשירת שיער יכולה להופיע עקב חוסר בברזל, מדיאטות חריפות, מצבי מתח מתמשכים, מחלות שונות (הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, סוכרת, אנמיה), לאחר הריון, לאחר הפלה או לאחר הפסקת גלולות נגד הריון.

כל אלה תופעות ידועות לנשירת שיער בקרב נשים. חלק מהפתרונות הם מיידים וקלים לביצוע ויש סיבות נוספות לנשירת שיער, שבעטיין המטופל אף צריך לקנות חומרים ייעודים לטיפול בשיער, כמו לדוגמא: פילקסיל, קרסטס, מינוקסידיל ואחרים.

נשירת שיער יכולה גם להופיע עד חודשיים לאחר מצבי חום, שפעת או דלקת ריאות קשה. ברוב המקרים, במצב כזה, אובדן השיער הוא זמני והמחזור הרגיל של צמיחת השיער עשוי להתחדש לאחר חודשים ספורים. הפרעות בפעילות בלוטת התריס יכולות גם הן לגרום לדלדול השיער, שהוא הפיך, לאחר הטיפול המתאים בבלוטה.

ישנם מקרים בודדים בהם עלולה להיגרם נשירת שיער מוגברת: תרופות מסוימות, ובהן תרופות נגד קרישת הדם, תרופות נגד שיגדון (Gout), תרופות לטיפול בדיכאון, תרופות מסוג חוסמי בטא (המשמשות לטיפול ביתר לחץ דם ובהפרעות בקצב הלב) ותרופות המכילות נגזרות של ויטמין A.

הפרעות הורמונליות המתבטאות אצל נשים בשיעור יתר ובמחזור בלתי סדיר, עלולות גם הן לגרום לדלדול שיער. הטיפול בהפרעה ההורמונלית מביא ברוב המקרים להחזרת צמיחתו התקינה של השיער.

ד"ר קלרה קרבלניק היא מומחית ברפואת עור ומין

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום