אנליסט רפואי: מקצוע חדש

(0)
לדרג

רפואה מותאמת אישית מאפשרת התאמת טיפול אישי לחולה ספציפי, לפי מאפייני מחלתו. שפע המידע בתחום מביא לצורך במקצוע חדש: אנליסט רפואי

מאת: ד"ר יואב מנסטר

הופעה של טכנולוגיה חדשה מותירה לעיתים אחריה שלל הזדמנויות תעסוקה שלא היו קיימות בעבר. כך, למשל, הקמתה של גוגל יצרה, בין היתר, את תחום קידום האתרים. טכנולוגיות ניתוח הרגלי הגלישה באינטרנט הולידו את תחום השיווק האישי פרסום אינטרנטי המותאם לפרופיל הגלישה של הצרכן הפרטי.

תחום חדש כזה, היוצר בימים אלה נישות מקצועיות חדשות, הוא תחום הרפואה המותאמת אישית, המתמקדת בטיפול בחולה הבודד, לפי מאפייני המחלה הספציפיים לו, מעבר לסוג המחלה הכללי ממנה הוא סובל.

במחלת הסרטן, למשל, רפואה מותאמת אישית משנה באופן דרמטי את הטיפול המקובל כיום. בעזרת טכנולוגיות חדישות, ממופה הפרופיל המולקולרי והגנטי של החולה, ועל פיו מנבאים איזה טיפולים יהיו יעילים עבורו, ואיזה טיפולים עשויים להיות עבורו חסרי תועלת.

מה ייחודי ברפואה המותאמת אישית?

לעומת הרפואה המותאמת אישית, המתייחסת לכל חולה כיחיד מסוגו, הרפואה המסורתית מסווגת כל חולה תחת סוג מחלה מסוים, המאפיין מספר רב של חולים.

הרופא, בעצם אבחנתו, משייך את החולה לסוג מחלה מסויים, אליה קיימת בספרות המקצועית סדרת המלצות טיפול מובנות (guidelines medical) שבעזרתם מתווה הרופא את הטיפול.

כתיבת המלצות הטיפול היא אמנם עבודה מורכבת ורחבת היקף, אך היא נעשית עבור מחלה מסויימת באופן תקופתי ואיננה מצריכה מאמץ שגרתי. באופן מעשי, כתיבת ההמלצות היא פרי עבודתם המזדמנת של ביוסטטיסטיקאים, מידענים וחוקרים ורופאים בעלי שם, העסוקים באינספור משימות אחרות במקביל.

עולם זה הולך ומשתנה במהירות. הרפואה המותאמת אישית, מעצם הגדרתה, דורשת יצירת המלצות טיפול עבור כל חולה וחולה על פי הפרופיל המולקולרי והגנטי הספציפי לו. כך, עבודת המידענות, ניתוח הנתונים הסטטיסטיים ושיקלול המידע להמלצות טיפול, שנעשו עד כה לעיתים מזדמנות, מצריכים כיום עבודת אנשי מקצוע, המקדישים את כל מרצם לעשייה שכזו.

ממה נובע הצורך ב"אנליסט רפואי"?

וכך, מתוך פריחתה של הרפואה המותאמת אישית, נולד צורך במקצוע חדש, מקצוע המשלב יכולות ניתוח נתונים סטטיסטיים ברמה הגבוהה ביותר, הבנה מתקדמת בביולוגיה מולקולרית בפרט ובעולם הרפואה בכלל, ויכולת והבנה במתודות ניהול סיכונים. ניתן לקרוא למקצוע הזה: "אנליסט רפואי".

אנליסט רפואי הוא עדיין לא מקצוע רשמי, כמובן. הוא אינו נלמד באוניברסיטה, והוא עדיין אינו בדיוק חלום של אימהות פולניות, אבל בפועל, במספר מצומצם של חברות בעולם ובארץ, קיימים אנשים שמבצעים בדיוק סוג כזה של עבודה.

עבודת האנליסט מורכבת ממספר שלבים עיקריים. בשלב הראשון נבנה מאגר מידע המכיל את כל המחקרים הרלוונטים עבור פרופיל המחלה האישי של החולה. בשלב הבא, משווה האנליסט את הנתונים הסטטיסטים השונים המופיעים במאמרים. כך, למשל, מחפש האנליסט, מבין הטיפולים האופציונלים לחולה, את הטיפולים היעילים ביותר עבורו, תוך שהוא משווה נתונים כמו "שרידות כללית" (Overall Survival) או "שיעור תגובה" ((Response Rate. ההשוואה היא תהליך מורכב ביותר: לא מדובר רק בתיעדוף טיפולים על סמך יעילות בלבד, אלא גם על דירוג הטיפולים האפשריים לחולה לפי תופעות לוואי ורמת מהימנות הנתונים.

מעבר לשקלול מורכב ורב משתנים זה, חברות העוסקות בתחום מספקות תמיכה בחולים ועזרה ביישום אותם טיפולים שנמצאו כמתאימים ביותר עבורם. עזרה זו יכולה לכלול הפנייה למרכזי טיפול מתאימים, או לרופאים המסוגלים לספק את הטיפול הנדרש.

מהפכת הרפואה המותאמת אישית כבר כאן, ואיתה נפתחות אפשרויות חדשות לא רק לשיפור דרמטי של הטיפול בחולים, אלא גם אפשרויות תעסוקה חדשות ומלהיבות.

ד"ר יואב מנסטר הוא ראש מערך המחקר בחברת אונקוטופ חברה העוסקת במידע רפואי אונקולוגי מותאם אישית

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום