אומגה 3: בהריון ובהנקה

(0)
לדרג

האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה קבע כי חומצת השומן DHA מקבוצת אומגה 3 היא תוסף תזונה חיוני ומהותי בהריון ובמהלך ההנקה. מדוע? ואיזה תוספים יש?

מאת: ד"ר אהוד רז

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

בניגוד לתדמיתו הבעייתית, שומן אינו דבר "רע". למעשה, שומנים הם מרכיב חיוני במזון שאנו צורכים. גוף האדם אינו יכול להתקיים ללא שומן (הבעיות מתחילות כשיש עודף שומן בגוף, הצרה הגדולה של חברת השפע המודרנית). השומן בגוף מורכב מכמה אבני בניין בסיסיות, שהידועות בהן מוכרות בשמות כולסטרול, טריגליצרידים וחומצות שומן. חומצות השומן הן רבות ומגוונות, וביניהן יש תת קבוצה המכונה "ארוכות שרשרת רב בלתי רוויות" (Long Chain PolyUnsaturated Fatty Acids, או בראשי תיבות LC-PUFA).

LC-PUFA נחלקות לשתי תת-קבוצות עיקריות, הידועות בשמות אומגה 3 ואומגה 6. גופנו זקוק לשתי קבוצות אלה, אולם בתזונה המודרנית שאנו צורכים יש עודף של אומגה 6 וחסר של אומגה 3. המזונות העשירים באומגה 3 הם דגים, ומאז שירדה צריכת הדגים רוב בני האדם לוקים בחסר יחסי של חומצות שומן אומגה 3.

לחומצות אומגה 3 תפקיד חיוני בדופן של תאי הגוף השונים. דופנות התאים, הממברנות, אחראים על חילוף החומרים בין התאים, הכולל כניסה ויציאה של חומרים חיוניים והורמונים חשובים. חילוף החומרים הזה נסמך על מבנה תקין של ממברנת התא.

מעבר לחיוניות של חומצות אלה לתפקוד תקין של התא, מתברר שיש להן גם חשיבות עצומה להתפתחות העובר. זו הסיבה שהאיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה ממליץ כעת ליטול תוסף תזונה של אומגה 3 בזמן ההריון.

בזמן ההריון יש חשיבות מכרעת לזמינות של חומצות שומן אומגה 3, ובמיוחד חומצת שומן מסוימת מקבוצה זו. DHA הן חומצות המשמשות אבני בניין לבניית תאי העובר, ובמיוחד תאי המוח ותאי מערכת הראייה. העובר מקבל את כל מזונו, כמו גם את חומצות השומן החיוניות הללו, דרך השליה ועל ידי חילוף חומרים בין הדם האמהי לדם העוברי.

באופן מעניין, גוף האישה (וגוף האדם בכלל) אינו מסוגל לייצר את חומצות השומן החשובות מקבוצת אומגה 3 - ובמיוחד DHA בגוף, ולכן יש תלות מוחלטת בכמות האומגה 3 שהאישה מקבלת ממה שהיא אוכלת או צורכת. מכיוון שמרבית הנשים ההרות אינן מרבות באכילת דגים, הרי שנטילת תוסף עשיר בחומצות השומן החיוניות הללו תספק לעובר המתפתח את מה שהוא זקוק לו.

האם לא ניתן להסתפק בהריון בצריכת אומגה 3 ממזון כמו דגים במקום לקחת תוסף תזונה קבוע?

לכאורה ניתן להסתפק בצריכת דגים. אלא שכמות הדגים הנחוצה היא לפחות אכילת שלוש דגי ים שלמים מדי שבוע, וללא ספק ניתן לסמוך בצורה טובה בהרבה על בליעת כדור מרוכז מדי יום מאשר על צריכה מתמדת ושוטפת של דגי ים במהלך ההריון, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מעשית - לא כולם אוהבים דגים, לא לכולם יש זמן לקנות ולנקות ולבשל וכ"ו.

האם מומלץ לצרוך אומגה 3 גם בזמן ההנקה ומדוע?

מוח הילוד ממשיך להתפתח גם בחודשים הראשונים לחיים, וזקוק להמשך אספקה טובה של אומגה 3 בשנה הראשונה לחייו. לכן, אם אישה מיניקה וגופה חסר אומגה 3, גם הילוד לא יקבל את מה שהוא זקוק לו. אגב, מרבית הפורמולות להזנה של תינוקות שאינם יונקים מועשרות באומגה 3.

אילו תוספי תזונה של אומגה 3 מאלו שנמצאים בשוק מומלצים וראויים?

קיימים בשוק כמה מוצרים, בחלקם האומגה 3 מופק מדגי ים, ובאחרים היא מופקת מאצות ים. כל המוצרים הם טובים, אולם קיימים ביניהם הבדלים מבחינת מקור האומגה 3 והמינון שיש בכדור. לחלק מהנשים קשה יותר לצרוך (מבחינת הטעם והריח) מוצר שמקורו בדגים, והן יעדיפו ומוצר שמקורו באצות ים. לגבי המינון, קיימות המלצות של ארגוני בריאות בינלאומיים וגם של איגוד הגינקולוגים בישראל, וחשוב לצרוך תוסף שמכיל 300 מ"ג DHA ליום.

האם גם לגברים היית ממליץ לקחת תוסף תזונה של אומגה 3, או שמא זה תוסף "נשי" בלבד?

תוספים המכילים חומצות שומן אומגה 3 מומלצים לכלל האוכלוסייה. מחקרים מוכיחים כי אומגה 3 יעילה בהפחתת הסיכון לאוטם בשריר הלב ("התקף לב"), וכן בהגברת יעילות של תרופות הנלקחות למניעת דכדוך או דיכאון. יחד עם זאת, קיימים הבדלים במינון המומלץ של אומגה 3, וגם בהרכב הפנימי של חומצות שומן שונות השייכות לקבוצת אומגה 3, ולכן התכשירים המומלצים לנשים הרות ומיניקות שונים בהרכבם מאלה המיועדים לשאר האוכלוסייה.

הכותב, ד"ר אהוד רז, הוא רופא נשים מומחה

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון - תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום