חסך בשינה דומה לפסיכוזה

(0)
לדרג

מחקר: משתתפים בריאים שאולצו להישאר ערים במשך יממה, הראו תגובות דומות לאלו של חולי סכיזורפניה: הפרעה בתפיסה, מחשבה מבולבלת וחוסר הנאה מהחיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חסך שינה קיצוני של 24 שעות בנבדקים בריאים מוביל לתסמיני פסיכוזה, הדומים לתסמינים האופייניים לחולי סכיזופרניה; כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of Neuroscience.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים תסמינים דמויי פסיכוזה ב-24 מתנדבים בריאים, לאחר שנת לילה רגילה ולאחר לילה של חסך שינה מוחלט. המשתתפים נותרו ערים לאורך כל הלילה באמצעות פעילויות שונות, כולל שיחות, סרטים, הליכות קצרות ומשחקים.

לאחר שנותרו ערים כל הלילה, נערכו ראיונות עם המשתתפים וכן בדיקות להערכת עכבות, כולל חשיפה לרעש עז דרך אוזניות ותיעוד תגובת בהלה, באמצעות אלקטרודות למדידת התכווצות שרירי הפנים.

מהתוצאות עולה השפעה ניכרת עם ירידה משמעותית בעכבות על רקע חסך בשינה, ונדודי שינה חמורים הובילו גם להפרעה תפיסתית, חוסר ארגון קוגניטיבי והיעדר יכולת לחוות הנאה מהחיים. חשוב מכך, חסך שינה לא השפיע על דרגת ההסתגלות לתגובת בהלה.

הפרעות שינה נפוצות למדי בחולים עם סכיזופרניה, ונדודי שינה חמורים מלווים בהתלקחויות של המחלה עם הופעת תסמינים נוספים. עם זאת, החוקרים הופתעו מהיקף ההשפעה של אובדן שנת לילה אחד בלבד באנשים בריאים.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום