הסוף לתורנויות של 26 שעות

(0)
לדרג

ביה"ד לעבודה קיבל את טענתם של המתמחים וביטל את האפשרות להעסיק רופאים במשמרות ארוכות ללא מנוחה; "רופא עייף זה מסוכן"

מאת: מערכת zap doctors

בית המשפט לעבודה בתל אביב אישר אתמול (ד') את מה שהרופאים ידעו מזמן: אי אפשר לעבוד 26 שעות רצופות ללא מנוחה. השופט דורי ספיבק קבע כי משמרות כה ארוכות ללא שינה, אינן מידתיות ופוגעות באופן משמעותי בזכותם של הרופאים לשינה.

מדובר בעתירה שהגישו שישה רופאים מתמחים נגד המדינה, ההסתדרות הרפואית ושירותי בריאות כללית, בדרישה לבטל הסכם עבודה קיבוצי שנקבע בשנות ה-60', ואפשר להעסיק מתמחים שעות ארוכות. בשלב הדיונים העידו בין היתר, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, וכן שורה של מומחים בתחום השינה. אף אחד לא חלק אמנם על הצורך בשינה ובמנוחה, אך נטען כי בפועל גם אם המשמרות ארוכות, מתאפשרת שינה של לפחות שעתיים, ואף לאורך לילה שלם. על כך השיב השופט ספיבק, כי "לכל הרופאים התורנים, עד האחרון שבהם, עומדת הזכות לישון אם ניתן בתורנות".

בסופו של דבר, התקבלה הטענה לגבי שעות השינה התקבלה; השופט המליץ לקבוע נהלי עבודה, שיכללו מנוחה, בין שעתיים לארבע שעות בכל תורנות, דבר הנהוג ממילא, רק לא תמיד מתאפשר לרופאים בתחילת דרכם.

השופט התייחס גם לשירות הרפואי שמושפע לרעה מעייפות הרופאים: "גם לציבור עומדת הזכות לכך שהרופאים התורנים המטפלים שבהם יוכלו, במידת הניתן, לישון במהלך התורנות, באופן שיצמצם את חסך השינה ויאפשר להם להגיש למטופליהם שירות טוב יותר". פסק הדין נחתם בציטוט של פרופ' אפק, לפיו "עדיף רופא רענן שלא עייף מאשר רופא עייף, ובהחלט כשאתה עייף ונמצא בסוף התורנות שלך, אתה צריך להיות הרבה יותר זהיר. כן, זה יכול להיות מסוכן".

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום