הכן גופך לחורף

(0)
לדרג

גם השנה נחטוף שפעת אסיאתית אכזרית או סתם צינון חורף מעצבן ? לא בהכרח ! . האם ניתן להתכונן מראש לתחלואי החורף, ולהקדים תרופה למכה ? לפי הרפואה הטבעית, המתבססת על המודעות לצרכי הגוף ועל סיפוקם "שעה אחת קודם", מדובר במשימה אפשרית בהחלט.

מאת: יהודה ניניו
מזונות וצמחים רבים תומכים באופן יעיל ביותר במערכת החיסון, ומסייעים לנו לשמור על בריאות, ולהימנע מן הצורך לטפל במחלה. הטיפולים שנציע, יעילים מאוד גם לתחלואי עונת המעבר צינון, קשיי נשימה ועוד ; הנובעים מאי היציבות במזג האוויר

החגים מאחורינו, ובערב אפשר כבר להריח את הסתיו ולהתחיל להאמין שהחורף בוא יבוא. אבל חוץ מהשיפור הניכר במזג האוויר, ההזדמנות לקפץ בשלוליות ולהעביר ערב רומנטי מול האח, העונה הגשומה תזכיר לנו מן הסתם שלא לעולם חוסן, ושתמיד אפשר להידבק במשהו. הפרשי הטמפרטורה בין פנים וחוץ, היובש שנוצר בחללים מחוממים והשהייה במקומות סגורים ; כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית, ומקילים על החיידקים והווירוסים למיניהם "להתנפל" על הגוף.

האם ניתן להתכונן מראש לתחלואי החורף, ולהקדים תרופה למכה? לפי הרפואה הטבעית, המתבססת על המודעות לצרכי הגוף ועל סיפוקם "שעה אחת קודם" ; מדובר במשימה אפשרית בהחלט. מזונות וצמחים רבים תומכים באופן יעיל ביותר במערכת החיסון, ומסייעים לנו לשמור על בריאות, ולהימנע מן הצורך לטפל במחלה. הטיפולים שנציע, יעילים מאוד גם לתחלואי עונת המעבר ; צינון, קשיי נשימה ועוד ; הנובעים מאי היציבות במזג האוויר.

הגישה הנטורופתית - כוח הריפוי של הטבע

הנטורופתיה עוסקת בהבנת הקשר שבין הגוף לנפש, וביישומה בריפוי מחלות ומניעתן, וכן לצורך תפקוד גופני-נפשי אופטימלי ; תוך נגיעה בתזונה, תוספי מזון, שמנים טיפוליים ועוד. הנטורופת עושה שימוש מושכל בכוח הריפוי של הטבע, ובראש ובראשונה במזונות ובצמחי מרפא, שהם "המטבח של הטבע", וביכולתם לחסן ולרפא.

בצל: טרי או מבושל. ממריץ את מחזור הדם, ומצוין לטיפול בהצטננויות, שיעולים, כאבי ראש, עצירות, אף סתום, נפיחות וחבורות.

דבש: חומר אנטי-בקטריאלי, המגן על רקמות הגרון ומרגיע את הריריות, מהן מופרשת הליחה.

זנגביל (ג'ינג'ר): טרי, מיובש, טחון או מבושל, באמבטיה או בחליטה. מקל על מפרקים כואבים ועל בחילות, תומך במערכת החיסון ומשפר את הזיכרון.

חומץ תפוחים: משפר את העיכול ומאזן את רמת החומציות בגוף. יעיל נגד חיידקים במערכת העיכול, מקל על נפיחות וכאבים כתוצאה ממכה, על גירוד וצריבה בעור כתוצאה מעקיצות, אבעבועות רוח וחשיפת יתר לשמש.

סלק: טרי או מבושל. מנקה רעלים מן הדם, מזרז את סילוק הרעלים מהגוף ומפזר גודש בחזה.

עוד בנושא:

הצטננות או שפעת: טיפול ומניעה

טיפול בהתקררות אצל ילדים

פטריות שיטקי: עשויות לעזור במקרים של השמנת יתר, הצטברות רעלים בכבד, הרס תאים ואוסטאופרוזיס. הרפואה הסינית מרבה להשתמש בהן להמרצת המערכת החיסונית, להאטת תהליך ההזדקנות, לשיפור יכולתו של הגוף להתמודד עם סטרס, ולעידוד הפרשת כולסטרול. את פטריות השיטקי ניתן לקנות מיובשות, ו"להחזירן לחיים" בתוך מים רותחים. לאחר מכן יש לסחוט אותן, לטגן קלות, ולהוסיף לרטבים ולסלטים.

שום: יעיל ביותר במצב טרי. מחזק את המערכת החיסונית, ופועל נגד זיהומים חיידקיים ונגד פטריות. יעיל מאוד נגד שפעת.

פלפל אדום חריף: טרי או מבושל, שלם או באבקה, לשימוש פנימי וחיצוני. ממריץ את זרימת הדם, ומקל על כאבים הנובעים משיגרון (arthritis) ומצנית (gout) כתוצאה מבעיות בזרימת הדם, בעיקר בחודשי החורף.

"מחמם" כפות רגליים קרות ומפוגג כאבי ראש (בעיקר אם מוסיפים אותו למי חמים של אמבט לרגליים) ומכיל ויטמין C, הידוע כיעיל במניעה ובריפוי של שפעת והתקררות. כשיש שפעת או דלקת בגרון - מומלץ להוסיף אותו למים ולגרגר.

מי מלח: ואם בשפעת ואף גדוש עסקינן, אורית רייס, נטורופתית ומנהלת מרכז "שפע בריאות" לרפואה טבעית בהוד השרון, ממליצה ע תרופת הסבתא, שתמיד עובדת: פיסות צמר גפן טבולות בתמיסה המתקבלת מכוס מים וכפית מלח. מכניסים לנחיריים ו-יש! המלח סופח את הנזלת ופותח לרווחה את מערות האף.

אסטרולה: כדאי להתחיל ליטול 1,000 מ"ג ויטמין C ביום, כדי לחזק את מערכת החיסון מעכשיו ועד האביב. הוויטמין המופק מצמח האסטרולה מומלץ, כיוון שהוא נשאר בגוף למשך זמן ארוך יותר, ולא מופרש מיד החוצה.
אכינציאה ופרופוליס: בכמוסות, טנקטורות (תמציות נוזליות) או באכילת דבש מלכות עם פרופוליס, הנחשב לאנטיביוטיקה טבעית.

תזונה כתומה: אורית רייס ממליצה להרבות באכילת שורשים וירקות כתומים, דוגמת גזר, בטטה, דלורית ודלעת, הנחשבים מחזקים, מחממים ומזינים מאוד.

שמנים ארומתרפיים: מסייעים לפתרון בעיות במערכת הנשימה, ולחימום. מומלצים במיוחד:

שמן אקליפטוס : מכייח מצוין, פותח את דרכי הנשימה, טוב לאסטמה, ברונכיטיס וסינוסיטיס. הדרך הטובה ביותר להשתמש בו היא באמצעות אינהלציות טבעיות: לוקחים סיר עם מים שרתחו ומניחים אותו על משטח יציב, רוכנים מעליו, כך שהאדים מגיעים לפנים (לא קרוב מדי), מניחים על הראש מגבת, כך שהיא מגיעה לשולי הסיר, מטפטפים 10 טיפות שמן אקליפטוס לתוך הסיר ונושמים עמוק מספר דקות.

שמן רוזמרין ושמן קינמון : מעולה לחימום הגוף, להמרצת מחזור הדם ולהגברת החיוניות. יעיל נגד התקררויות של הגוף, צננות, סינוסיטיס, גודש של נוזלים, כאבי ראש עקב קור ושאר תסמיני הקור. מטפטפים כמה טיפות מכל שמן לתוך מבער ביתי, או מעסים תערובת של שמנים אלה בתוך שמן בסיס (שקדים, ענבים, שומשום) לתוך איזור החזה, הגרון, הגב והבטן.

בריאים לחיים - טיפים לחיזוק המערכת החיסונית

1.מקלחות קרות או שטיפות קרות בסוף המקלחת - מסייעות למערכת בקרת חום הגוף להסתגל לשינויי טמפרטורה. יש להקפיד על מגע מים קרים על העורף. יעילות בהפחתת מיגרנות.

2.פעילות יומית מחוץ לבית, בלבוש מתאים למזג האוויר.

3.שמירת חומו של אזור הגב תחתון (והכליות).

4.עיסוק בפעילויות מהנות, שתורמות לזרימת האנרגיה בגוף.

5.לצחוק כמה שיותר.

הגישה האיורוודית - חוסן גופני, פסיכולוגי ורוחני

האיורוודה, תורת הרפואה ההודית העתיקה, מלפני יותר מחמשת אלפים שנה (העולם המערבי גילה אותה רק בעשור האחרון) משתמשת במונח "באלה" (bala = חוזק) לתיאור מערכת חיסון אופטימלית. ה"באלה" כוללת חוסן גופני, פסיכולוגי ורוחני, והאיורוודה מציעה דרכים לפתח את כל השלושה.

על פי שיטה זו, מערכת החיסון קשורה קשר הדוק לתהליך העיכול. כשהעיכול מתבצע היטב והתיאבון בריא - מערכת החיסון מתחזקת, ומה שמחליש את העיכול ; מחליש גם את מערכת החיסון. גורמים נוספים המשפיעים על רמת החיסון בגוף הם: התורשה, עונות השנה והגיל. עם זאת, בעזרת סגנון חיים ותזונה בריאים - כולל שימוש בצמחי מרפא - ניתן לפתח רמה גבוהה ויציבה של חוסן, גם אם הבסיס התורשתי הוא נמוך.

תורת האיורוודה גורסת, שהחורף הוא זמן טוב לחיזוק המערכת החיסונית, בעיקר מפני שמערכת העיכול פועלת ביעילות גבוהה בקור, וכתוצאה מכך בני האדם רעבים יותר ומזינים את עצמם כהלכה במזג אוויר קר. העיכול היעיל מגביר גם את יכולתו של הגוף לנצל כהלכה תוספי מזון. כדאי, כמובן, לצרוך מזונות המחזקים את רמת החיסון, במקום כאלה המחלישים אותה, כמו ה"ג'אנק פוד" לסוגיו.

תזונה נבונה

רועי גולדפרב, מומחה לאיורוודה ומטפל במרכז "הדרך הדרומית" לרפואה טבעית ביישוב עומר, ממליץ על תזונה מחזקת:

1.מזונות טריים, אורגניים, קלים לעיכול ונקיים מתוספים - כמו חלב ויוגורט, גי (חמאה מזוככת), ירקות ופירות, דגנים מלאים ואורז בסמתי (על אף שאינו דגן מלא הוא מאוד טוב לעיכול, בזכות היחס הנכון בין החלבון והפחמימות שהוא מכיל). במקביל, מומלץ להימנע ממזונות מעובדים, משומרים, קפואים וארוזים, שנחשבים קשים לעיכול ומחלישים את המערכת החיסונית.

2.בישול קצר (הארוך מקשה על העיכול), ועל אכילת קטניות שהושרו במים (מרכך ומקל על העיכול) ומזונות ירוקים.

3.תבלינים הם מקור מצוין לחום ולהפחתת גודש, ולכן כמון, כורכום ופלפל שחור הם תוספת מבורכת לכל ארוחה.

4.הטעמים המומלצים: מתוק, חמוץ ומלוח,שנחשבים "כבדים" יותר. כדאי לאכול פחות מאכלים מרים וחריפים.

5 .כדאי להימנע מטיגון בשמן עמוק, ולהשתמש בשמנים קלים לעיכול, כמו שמן זית או גי.

6.יש להימנע ממאכלים וממשקאות קרים מאוד, שמדכאים את "אש העיכול" ואת כושר החיסון.

סגנון החיים

סגנון החיים, שיש לנו כמובן שליטה עליו, משפיע מאוד על מערכת החיסון. שינה מעטה בלילה, עבודה בלילה, שינה במשך היום, אכילה בשעות לא קבועות, חשיפת הגוף למתח ולחולשה ; לכל אלה יש השפעה מדכאת על העיכול ועל מקצבי הגוף, ולכן גם על המערכת החיסונית.
איזה סגנון חיים מומלץ לאמץ בסתיו ובחורף?

1. כשהימים קצרים והלילות ארוכים, טבעי שהגוף מבקש יותר מנוחה. נסו ללכת לישון מוקדם יותר, ותתעוררו רעננים וחיוניים.

2. עיסוי עצמי יומי (abhyanga) יעורר את האיברים, יעודד את תהליך טיהור הגוף מרעלים ופסולת, ויבנה עמידות נגד מתח ומחלות. מומלץ להשתמש בשמן שומשום חם (עשיר בסידן ובוויטמין E) שיזין את העור והעצמות. שמן זה יעיל גם לעיסוי המפרקים, הנוטים יותר להתקשות ולפתח דלקות בעונות הקרות.

3. הקור, הבוץ והלחות שבחוץ, יוצרים לחות וליחה בגוף, ומקשים עליו להיפטר מרעלים. כתוצאה מכך, מפתחים הצטננויות, דלקות, בעיות נשימה ועוד. בנוסף, בסתיו ובחורף הגוף מזיע פחות, ואינו מפריש רעלים דרך העור. פילינג עצמי יעודד את הגוף להיפטר מהרעלים: מערבבים כוס קמח שעורה וכוס קמח חומוס עם כוס שמן שומשום, מעסים את כל הגוף, ומתקלחים.

אזהרה: נשים בהריון, ואנשים הסובלים ממחלות אוטו-אימונית או מליקוי במערכת החיסון, צריכים להיוועץ במומחה, לפני יישום ההמלצות הנ"ל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום