הפרעות זקפה: לא רק כדור הקסם

(12)
לדרג

הכדורים לא עוזרים? לא לאבד תקווה, קיימים פתרונות טיפוליים נוספים להפרעות זקפה: הזרקות לפין, טיפול בגלי הלם, מכשיר ואקום ותותב

מאת: ד"ר רענן טל

מאז שפותחו תרופות לטיפול בבעיות זקפה, איכות חייהם של גברים רבים שסבלו מקשיים בזקפה, השתפרה פלאים. אולם לחלק מהגברים הטיפול בכדורים הסופר יעילים לא מתאים בשל גורמים מגוונים. חשוב מאד לדעת שגם לגברים אלה אסור לאבד תקוה. אין מדובר במצב ללא תקנה - ובהחלט ניתן להיעזר בפתרונות יעילים ובטוחים שיאפשרו להם ליהנות מפעילות מינית מלאה.

מהן הפרעות זקפה?

הפרעות זקפה הן לרוב אחת משתיים קושי להשיג זקפה או קושי לשמר זקפה לאורך הזמן הנדרש להשלים פעילות מינית רצויה.

עד כמה נפוצות הפרעות זקפה?

נפוצות ביותר. כחמישים אחוזים מהגברים מעל 50 יחוו ירידה באיכות הזקפה. הגורמים להפרעות זקפה מגוונים ונחלקים בין גורמים פיזיים, כגון תחלואה, לבין גורמים שאינם פיזיים, כגון, חרדה.

הם הטיפולים בבעיות זקפה?

מאז שפותחו תרופות הניטלות דרך הפה (גלולות/כדורים) בשנות השמונים, התרחשה מהפכה בתחום הטיפול בהפרעות זקפה. גברים רבים נהנו מסוג של 'קסם' גלולה אחת קטנה, ואיבר המין מתפקד היטב. הטיפול בכדורים לשם טיפול בהפרעות זקפה הוא טיפול סופר יעיל, בטוח לשימוש ומתאים לרבים מהגברים. למעשה זהו הטיפול הנפוץ ביותר בהפרעות זקפה וכ-60-70% מהגברים נהנים ממנו. לצד טיפול זה ישנם טיפולים אחרים שמתאימים למי שבוחר או נאלץ לוותר על הטיפול בכדורים. הכוונה לטיפולים הבאים: הזרקות לפין, טיפול בגלי הלם, מכשיר ואקום לפין ושתל לפין השתלת תותב לפין.

למי מיועדים הפתרונות שאינם טיפול בכדורים?

כאמור, 60-70% מהגברים נעזרים בהצלחה בטיפול בכדורים, ועל כן הטיפולים האחרים משמשים כפתרון במצבים הבאים: אנשים שלא מצליחים להסתייע בטיפול בכדורים, שעבורם איננו יעיל; אנשים שבוחרים לוותר על הטיפול בכדורים, בשל תופעות לוואי שלו; אנשים שחוששים, מסיבותיהם שלהם, מנטילת תרופה; אנשים שאסור להם ליטול את הטיפול בכדורים. למרבה המזל, אין הרבה כאלה, אולם ישנם מעט גברים שבשל מצב בריאותי לא יכולים להיעזר בטיפול בכדורים.

מהו הטיפול הכולל הזרקות לפין?

מדובר בטיפול ותיק ביותר הקיים משנות השמונים ואשר כולל הזרקה עצמית של חומרים המרחיבים את כלי הדם לבסיס הפין. מדובר בטיפול יעיל ובטוח שרבים לא יודעים על קיומו, או שהם מודעים לקיומו ויעילותו אך בוחרים לוותר עליו, מתוך חשש לא מוצדק. גברים רבים מפתחים מחסום מיידי, כשהם שומעים 'הזרקה', ושלא בצדק, הם עלולים לוותר על אמצעי סופר יעיל ובטוח שיסייע להם. אני יכול להבין את החשש מהזרקה עצמית, אבל ממליץ מאד לפתוח את הראש ולבחון במה מדובר, לפני שפוסלים את הטיפול, במיוחד כשרבים מהגברים הם סוכרתיים למודי ניסיון בהזרקת אינסולין. הטיפול נרשם על ידי רופא; התמיסות והמזרקים נרכשים על ידי המטופל שמקבל הדרכה לגבי הזרקה עצמית. הפעולה פשוטה ולא מסובכת, מהירה וחלקה. ברגע שלומדים, אפשר לעשות זאת בקלות וליהנות מטיפול ותיק, יעיל ובטוח. המטופל מבצע הזרקה ברגע שהוא זקוק לזקפה וכעבור 15-20 דקות מרגע ההזרקה הוא משיג זקפה חזקה וטובה, המספיקה לפעילות מינית. חשוב מאד שגברים יהיו מודעים לאפשרות של הטיפול הזה, שלא יחששו ממנו ושיתחילו בו מוקדם. הטיפול נחשב סופר יעיל ואחוזי הצלחתו גבוהים. במידה ומתחילים בו מוקדם, אחוזי ההצלחה עולים ומגיעים ל-95%. כך, למשל, גברים אחרי טיפולים בסרטן הערמונית שיתחילו טיפול כזה בשלב מוקדם, יוכלו ליהנות מחזרה לפעילות מינית מאד מהר.

מהו טיפול בגלי הלם להפרעות זקפה?

זהו טיפול חיצוני ולא פולשני הכולל טיפול באמצעות גלי קול שיוצרים רטט באזור הפין, במטרה ליצור כלי דם חדשים. הטיפול בטוח מאד, אולם יעילותו איננה ברורה - ולו רק בשל היותו חדשני עדין. מנתונים שנאספים מדווחת יעילות בשיעור של 60%. קשה לחזות מראש למי מהמטופלים עשוי הטיפול לסייע. כמו כן, לא ברור לכמה זמן תישמר תוצאה טובה שהושגה. יתרונותיו הברורים של הטיפול הם היותו נעדר תופעות לוואי והיותו חיצוני לגמרי. טיפול זה נלמד כעת ורק מתחילים להבין את השפעותיו.

מהו טיפול השתלת תותב לפין?

מדובר בטיפול פולשני הכולל ניתוח בהרדמה חלקית או מלאה, במהלכו מוחדר שתל לפין. זהו טיפול ותיק, יעיל ובטוח. מדובר בניתוח יחסית פשוט, במהלכו מוחדר לפין, דרך חתך בשק האשכים, תותב פין. התותב המושתל מורכב משני גופים גליליים הממוקמים בפין, משאבה הממוקמת בשק האשכים ומיכל נוזל הממוקם באגן. בעת פעילות מינית, לוחץ המטופל על המשאבה, שבכמה לחיצות מזרימה נוזלים אל הגלילים וכך מושגת זקפה מלאה ונוקשה. בסיום הפעילות, המשאבה נסגרת בלחיצה חיצונית והזקפה נעלמת. אחוזי היעילות של הטיפול גבוהים מאד: 90-95% והגברים שהשלימו אותו מביעים שביעות רצון ומדווחים על קיום פעילות מינית מלאה, תכופה ומספקת, להם ולבנות זוגם, בכל עת ובכל מקום. עם זאת, יש לזכור כי טיפול זה איננו הפיך ולכן רצוי לבחון היטב את כל האופציות הטיפוליות, ולבחור בניתוח לאחר הבנה מלאה של כל המשמעויות.

איך מושגת זקפה באמצעות מכשיר ואקום לפין?

מכשיר ואקום לפין מכונה בפי רבים גם משאבה לפין. ישנו מגוון מכשירים הפועלים על אותו עקרון של הלבשת גליל על הפין, הפעלת לחץ שלילי עליו, ליצירת ואקום, שממלא את הפין בכלי דם ומייצר זקפה. המטופל מבצע את הפעולה טרם הפעילות המינית. הנוחות של הטיפול נובעת מהעובדה שמדובר במכשיר חיצוני, לא מעורבת הזרקה, נטילת תרופה או ניתוח. המטופל רוכש לעצמו את ההתקן ואין צורך במרשם רופא. החסרונות נובעים מהעובדה שהשימוש מעט מסורבל ומכביד.

לסיכום, הטיפול בכדורים להפרעות זקפה הוא טיפול מצוין וסופר יעיל, אך חלק מהגברים לא מצליחים להיעזר בו. לשירותם של גברים אלה קיימים אמצעים טיפוליים אחרים, לא פחות יעילים, שמומלץ מאד להכיר ולבחון לפני שמתייאשים, מרימים ידיים ומוותרים על פעילות מינית - מה שגורם לדיכאון, דימוי עצמי נמוך ופגיעה ביחסים עם בת הזוג. אז רגע לפני שמאבדים תקווה, רצוי ומומלץ להכיר את כל הטיפולים ולבחון איזה מהם יכול לסייע לכם.

ד"ר רענן טל הוא אורולוג מומחה

נגוהה שפרלינג, סייעה בהכנת הכתבה

בואו לדבר על זה עם ד"ר רענן טל בפורום וריקוצלה דליות בוורידי האשכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום