כיצד נשמור על העיניים בקיץ?

(0)
לדרג

מדוע קרני השמש מסוכנות לעיניים? מי רגיש אליהן במיוחד? איזה תופעות עלולות להיגרם לעיניים עקב החשיפה לשמש, היובש והשחייה בבריכה? שימו עין: התשובות בפנים

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

הקיץ הוא זמן שבו העיניים שלנו חשופות לסכנות יותר מאשר ביתר עונות השנה. הדברים נכונים בפרט אצלנו, בקיץ הישראלי, המאופיין בשמש חזקה וקופחת במיוחד. מדוע קרני השמש מסוכנות לעיניים שלנו?

מה כל כך מסוכן בשמש? מה הנזק שהיא עלולה לגרום לעיניים?

הקרניים האולטרה-סגולות הן הקרניים המסוכנות לנו ביותר, משום שהן עלולות לגרום לשינויים בחלק החיצוני של העין ובעדשה. קרינה מאוד חזקה של שמש אף עלולה לגרום למצב של פגיעה ברשתית, אבל אלה מקרים מאוד נדירים.

העיניים של מי מאיתנו רגישות במיוחד לקרני השמש?

ההמלצה הגורפת של רופאי העיניים היא לכולם: להרכיב בזמן החשיפה לשמש משקפי שמש אשר מסננות את הקרניים המסוכנות. במיוחד כאשר אנחנו הולכים לים ולבריכה, נוכח החשיפה היתרה לשמש במקומות אלה, בגלל המים והחול הלבן שנמצא בהם, המשמשים כמחזיר אור חזק לכיוון העיניים שלנו. יחד עם זאת, עיניים של ילדים נחשבות לפגיעות יותר מאשר של מבוגרים בכל הקשור לשינויים בעור ובעיניים. לכן ההמלצה היא שגם ילדים ירכיבו משקפי שמש תקינות, מהרגע שבו הם מוכנים לשתף פעולה. כמובן שעד לשימוש במשקפי השמש ובנוסף להן, יש לחבוש כובע רחב שוליים שמגן על הפנים והעיניים מפני השמש.

האם יש הבדל ברגישות לשמש בין עיניים בהירות לכהות, או שמא זה מיתוס?

באופן עקרוני, אין הרבה הבדל ברגישות ובסכנות. החשיפה לשמש מסוכנת, באותה מידה, לאנשים בעלי עיניים כהות ולאנשים בעלי עיניים בהירות. קיימת רגישות מיוחדת בקרב אנשים לבקנים, אשר להם יש עיניים בהירות מאוד, וכמו בעורם, חסר להם פיגמנט מיוחד בעין. העדרו גורם להם לרגישות יתר, כאשר הם נתקלים בשמש. לכן לבקנים צריכים לנקוט בזהירות יתרה מול השמש.

מה הנזקים שקרני השמש עלולות לגרום לעיניים בלתי מוגנות?

מצב שיכול להיגרם עקב היחשפות בלתי מוגנת לשמש הוא מצב של צמיחת רקמת עור הנוצרת על גבי הקרנית, פטריגיום שניתן לשייך לחשיפה ממושכת לשמש, ליובש ולאבק. כמו כן ישנם שינויים שמתרחשים בעדשת העין, כמו קטרקט וחלק מהמנגנונים שקשורים לשינויים אלה מיוחסים לחשיפה לשמש.. יחד עם זאת, אין מחלות ספציפיות שנוצרות ישירות מחשיפה מאוד חזקה לשמש, אשר בדרך כלל נספגת באיברים אחרים בעין ובסביבת העין.

כיצד יש לשמור על העיניים בקיץ?

כאמור, אל מול החשיפה לשמש, יש להצטייד בכובע רחב שוליים ובמשקפיים. בנוסף לשמש, בימי הקיץ, ישנן עוד סכנות הנשקפות לעיניים. הבריכה, למשל, היא אחד הגורמים השכיחים ביותר להיווצרות של דלקות עיניים. הבריכה מהווה מעין 'מרק' של חיידקים ומזהמים שנגרמים עקב המים העומדים בה ועקב התחלופה האנושית הרבה. כדי לסייע בהקטנת שיעור ההידבקות, אין להיכנס למים, במידה ואתה חולה, בפרט בדלקת עיניים. כמו כן, יש לנסות ולהשתמש במשקפי מגן. ילדים מאוד אוהבים לצלול מתחת למים בעיניים פקוחות למשך דקות ארוכות. יש לחנך אותם לא לעשות כן. במידה ונגרם גירוי לעין בעקבות היחשפות יתר לכלור או למלח ים, יש להזרים על העין הפקוחה מי ברז למשך חמש דקות של שטיפה.

בנוסף, בימי הקיץ, אנשים סובלים יותר מתופעת היובש בעיניים. זאת בעקבות חשיפה לתנאי סביבה יבשים, הנגרמים עקב השימוש התכוף במזגן. לנהגים מומלץ לא להפנות את המזגן לאזור העיניים בזמן נסיעה, עקב יובש משמעותי שעלול להיגרם לעיניים. הטיפול ביובש נקודתי מסוג זה הוא באמצעות דמעות מלאכותיות.

ד"ר אליה לוינגר, מומחה למחלות העין החיצונית, לקטרקט ולניתוחי לייזר, רופא בכיר במרכז הרפואי תל אביב ובמרכז הרפואי "עיניים"

בואו לדבר על ד"ר לוינגר בפורום הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום