סוכרת: יותר מקרי הרעלה

(0)
לדרג

מחקר שוודי מקיף מצא כי בקרב חולי סוכרת סיכון גבוה יותר למוות לא טבעי, כולל מקרי אובדנות, מעורבות בפלילים, והרעלה, ייתכן ממנת יתר של תרופות לאיזון סוכר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מקרי מוות לא טבעי כמו מעשי אובדנות, תאונות ואף רצח נפוצים יותר בקרב חולי סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש משוודיה.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-252 אלף חולי סוכרת בין השנים 1996-2009. מול כל חולה סוכרת העמידו החוקרים כביקורת חמישה נבדקים שאינם חולי סוכרת, מתוך מאגר שכלל כ-1.2 מיליון תושבים.

נמצא כי הסיכון לתמותה מסיבה לא טבעית בחולי סוכרת היה יותר מכפול, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. הסיכון לאובדנות בקבוצה זו היה גבוה ביותר מפי שלושה והסיכון לתאונות היה גבוה כפליים, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. בחולי סוכרת תוארה עלייה ניכרת בשיעורי הרעלה עצמית מכוונת או מקרית ובשיעורי תאונות דרכים. אף שמספר ושיעור מקרי הרצח היה קטן, הסיכון עדיין היה גדול יותר בקרב חולי סוכרת. הסיכונים המוגברים נותרו על כנם גם לאחר שנלקחו בחשבון מחלות פסיכיאטריות ורמת ההשכלה של החולים.

גם מקרי תמותה עקב שימוש בסמים ותרופות לא ידועות היו נפוצים יותר משמעותית בחולי סוכרת, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. בקטגוריה זו, מקרי תמותה עקב מעשה אובדני ודאי היו גבוהים משמעותית בחולי סוכרת.

גיל המשתתפים שביצעו מעשה אובדני היה נמוך יותר משמעותית בקרב חולי סוכרת (64 לעומת 75 שנים). ההבדל בגיל החולים במקרי תמותה עקב תאונות דרכים היה קטן יותר, אך עדיין מובהק מאוד. באשר להרעלה עצמית מכוונת או אקראית, מקרי התמותה היו נפוצים יותר משמעותית בחולי סוכרת.

מבין 105 מקרי התמותה עקב הרעלה עקב סמים ותרופות לא ידועות בחולי סוכרת, 30% היו מקרים של הרעלה עם אינסולין ותרופות היפוגליקמיות שונות. מבין כל ההרעלות הפטאליות בקבוצת חולי סוכרת, 8.9% זוהו כהרעלות עקב מינון-יתר של תרופות להפחתת רמות הסוכר בדם. מהממצאים הללו עולה כי מרבית המקרים של מינון-יתר קטלני של אינסולין נובעים ממעשי אובדנות ולא מתאונות, ממצא העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

לדברי החוקרים, הסיכון המוגבר במיוחד לצורות שונות של הרעלה, ללא תלות בשאלה אם מדובר היה במעשה אובדני או תאונה, מקשה במיוחד על פיתוח גישות יעילות למניעת מקרי תמותה באוכלוסיה זו.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום