אנדומטריוזיס בגישה טבעית

(0)
לדרג

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית שעלולה לפגוע בפריון האישה. ניתן להקל על תסמיניה באמצעות תזונה נכונה הכוללת מזונות איכותיים, מפחיתי דלקת ועתירים בסיבים

מאת: ורד לוביץ'

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, דלקתית ייחודית לנשים, שנגרמת מנדידה של תאי רחם אל אזורים שונים בתוך חלל הבטן. התאים יכולים להתמקם במעיים, על שלפוחית השתן, ועל איברים פנימיים נוספים ולגרום לכאבים, לדלקות ולתופעות קשות נוספות ובעקבות אלה גם לפגיעה בתפקוד המיני.

תת פריון היא אחת מהתופעות השכיחות אצל נשים הסובלות מאנדומיטיריוזיס. 30 אחוז מהנשים העוברות טיפולי פוריות סובלות מהמחלה וסיכויי הכניסה שלהן להריון נמוכים יותר.

כ-10% עד 20% מהנשים סובלות מהמחלה במידה כזו או אחרת של חומרה. לצד הטיפול התרופתי, או התערבות ניתוחית במקרים הקשים, ניתן להקל את תסמיני המחלה גם באמצעות תזונה נכונה.

אנדומטריוזיס (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס (אילוסטרציה)

1. להפחית את הדלקת: מומלץ לצרוך מזונות הידועים כמפחיתי דלקת כגון: דגנים מלאים, קטניות, שום, בצל, אבוקדו, אוכמניות, בטטה. צנון, נבטים, תפוחים, בטטה. וכן מזונות עתירים בסיבים: דגנים מלאים, פירות, ירקות, ושיבולת שועל. הסיבים התזונתיים עוזרים בפינוי עודפי האסטרוגן מהגוף.

2. להתחרות עם האסטרוגן: תאי האנדומטריום משגשגים בנוכחות אסטרוגן. כדי לפגוע בשגשוג מומלץ לצרוך מזונות פיטואסטרוגניים, המתחרים עם האסטרוגן, חוסמים את פעילותו ומאזנים. עם מזונות אלה נמנים ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי), סלרי, גזר, אפונה, שעועית ופטל.

3. לא, תודה: הימנעו מחיטה ומוצריה, מסוכרים פשוטים, מקפאין ומאלכוהול והשתדלו להפחית ככל הניתן צריכה של מוצרי חלב ובשר הנחשבים למזונות מעודדי דלקת.
כך גם: חומרים משמרים, צבעי מאכל ומשפרי טעם הנמצאים במזונות מעובדים.

מזונות מגבירי דלקת מכילים שומן רווי, כמו אלה הנמצאים במוצרים מן החי ובסוכרים פשוטים אשר להם מדד גליקמי גבוה שגורם לרמת דלקתיות גבוהה. מזונות אילו עוברים מטבוליזם ונאגרים ברקמות שומן בגוף. תאי השומן מייצרים אסטרוגן שעוזר לאנדומיטריוזיס לגדול.

4. השקיעו באוכל איכותי: השתדלו לצרוך מזון אורגני וגוונו את התפריט בדגנים מלאים ובמזון עשיר באומגה 3 - דגי ים צפוני (סלמון, טונה, בקלה ומקרל), אבוקדו, זרעי פשתן וזרעי צ'יה. מזונות אילו עוזרים לשמור על רמת אסטרוגן מאוזנת.
רצוי לצרוך מוצרים אורגנים מכיוון שחלק מחומרי ההדברה בהם נעשה שימוש מכילים דיוקסין שהוא חומר דמוי אסטרוגן וחומרים אלו עלולים להחמיר את השיבוש ההורמונלי של הגוף.

5. תוספים וצמחי מרפא המתאימים לאנדומיטריוזיס: קומפלקס ויטמיני B משפר מטבוליזם ומסייע להרגשה הכללית ובזמן המחזור.

אבץ: עוזר להתחדשות התאים ולפעילות אנזימתית, מחזק מערכת חיסון.

חליטת צמח שן הארי: שן הארי, מטהר רעלים מהכבד ומנקה עודפי אסטרוגן.

ויטקס: מאזן הורמונלי יעיל, ממריץ ומחזק איברי רבייה, בעל השפעה מרגיעה בזמן כאב.

ורד לוביץ' היא מאמנת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא.

למידע נוסף על אנדומטריוזיס - עמותת אנד"י אנדומטריוזיס ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום