שאכטה מסוכנת, בעיקר לנוער

(0)
לדרג

השימוש במריחואנה מוצג לעתים כבילוי לא מזיק, עלול לפגוע בתפקוד מוחי לטווח ארוך, ולסלול את הדרך לסמים "קשים" יותר; כ-12% מבני הנוער בארה"ב מעשנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בילוי מסוכן. שימוש במריחואנה בגיל ההתבגרות עלול להוביל לשינויים ארוכי טווח בתפקוד המוחי, מזהיר מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine.

מהמחקר עולה קשר בין שימוש במריחואנה לסיבוכים רבים, כולל הפרעות התמכרות ופגיעה ארוכת טווח בתפקוד הקוגניטיבי: זיכרון, תפיסת הזמן ותפקוד המוטורי. כמו כן מריחואנה עלולה להוביל לסיבוכים חמורים, כולל תאונות דרכים. בנוסף, שימוש חוזר בגיל ההתבגרות מסוכן יותר, ועלול לגרום לנזק לכל החיים.

לדברי החוקרים, הנתונים מצביעים על כך שכ-12% מבני 12 ומעלה בארה"ב השתמשו במריחואנה במהלך השנה האחרונה. אמנם נוצר רושם לפיו מריחואנה אינה מזיקה וכי אין צורך בבקרת השימוש או התייחסות לשימוש בסם כמעשה לא חוקי, אך לא כך הדבר.

במתבגרים המעשנים באופן קבוע מריחואנה במהלך גיל ההתבגרות זוהתה פגיעה בקשר העצבי באזורים המעורבים בערנות, מודעות, למידה וזיכרון, בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו מריחואנה. בנבדקים אלו תועדה גם פגיעה בקישוריות התפקודית באזורים הכוללים תהליכי עיבוד ואובדן עכבות, כמו גם ירידה משמעותית במדדי האינטליגנציה.

עוד עולה מהנתונים כי כ-9% מהמתנסים בסם יפתחו התמכרות למריחואנה ואחד מכל שישה בני נוער שהחלו לעשן בגיל ההתבגרות יפתחו התמכרות. הגמילה מקנאביס לא קלה, ועצם השימוש מעלה את הסיכון לשימוש בסמים אסורים אחרים.

קנאביס נקשר גם עם סיכון מוגבר לדיכאון וחרדה; השימוש נקשר עם פסיכוזות והחמרת התחלואה הפסיכיאטרית בחולי סכיזופרניה. עם זאת, קשה לבסס קשר סיבתי במחקרים מסוג זה מאחר שגורמים אחרים מעבר למריחואנה עשויים להשפיע על הקשר עם הפרעות פסיכיאטריות.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום