תסמונת ראיית מחשב: אפשר להקל

(0)
לדרג

יושבים שעות מול המחשב? סובלים מעייפות בעיניים, ראייה מטושטשת או ראייה כפולה? כנראה שאתם סובלים מתסמונת ראיית מחשב (CVS). החדשות הטובות: יש מזור

מאת: ד"ר עירית רוזנבלט

רבים מאתנו מסיימים יום עבודה במשרד או כמה שעות מול המחשב בבית עם עיניים אדומות וצורבות, צוואר נוקשה, כאב ראש ועייפות עמוקה. תסמינים אלה נקראים בעגה המקצועית: "תסמיני ראיית מחשב" ובלעז: Computer Vision Syndrom. CVS.

העובדה המדאיגה מכולן היא שרובנו - בני דור המחשבים ומסכי הטלוויזיה - נמצאים ברמת סיכון גבוהה לפתח סינדרום זה .

התסמינים של תסמונת ראיית מחשב כוללים תחושת עייפות ומאמץ בעיניים, תחושת יובש, צריבה, אודם ודקירות, ראייה מטושטשת או ראייה כפולה; כאבי ראש, כאבי צוואר, כתפיים וגב.

תסמונת ראיית מחשב (אילוסטרציה)
תסמונת ראיית מחשב (אילוסטרציה)

מה גורם לתסמונת ראיית המחשב?

הסיבה הנפוצה ביותר לתסמינים היא יובש בעיניים. החלק הקדמי של העין מצופה בשכבה דקיקה של דמעות שתפקידה להגן על העין. שכבת הדמעות מתאדה במהירות ומתחדשת בכל מצמוץ. בעבודה מול מחשב, תכיפות המצמוץ נמוכה יותר, ולכן נוצר אידוי מוגבר של שכבת הדמעות והעין מתייבשת. תנאים סביבתיים, כגון אוויר ממוזג ויבש ופליטת האוויר החם מהמחשב, מגבירים עוד יותר את קצב אידוי הדמעות.

האם אלה הסיבות היחידות לתסמונת?

לא. קיימות סיבות נוספות לתסמונת ראיית מחשב: התעייפות העין עקב התמקדות העיניים למרחק ביניים ומאמץ של שרירי העין האחראים לתנוחה זו. וקושי בקריאה ובראיה לקרוב, התלוי בגיל (פרסביופיה).

כיצד נפחית את תסמונת ראיית המחשב?

תעשו הפסקה. על מנת לשחרר את מאמץ ההתמקדות ולתת מנוחה לעיניים. הרימו את המבט מהצג כל 20-30 דקות והתמקדו על עצם מרוחק ככל האפשר, למשך 20-30 שניות. כל 50 דקות עשו 10 דקות הפסקה. צאו להתאוורר ואל תביטו במסך (גם לא של הטלוויזיה!). עימדו בחלון, הביטו לרחוב.

הקפידו למצמץ. כאשר בוהים במסך, העיניים ממצמצות פחות מהרגיל, וכך נגרם מצב שכיח ביותר של עיניים יבשות וצורבות . יש למצמץ מידי פעם, כדי למנוע את התייבשות העין, הנובעת מירידה לא רצונית במצמוץ, בזמן עבודה מול המסך.

שימוש בתחליפי דמעות. עשוי להוסיף לחות לעיניים ולהפחית את תחושת הצריבה ואי-הנוחות. תחליפי הדמעות מנסים לחקות את מבנה הדמעות הטבעי במטרה לשמר את לחות העין ולהקל את תסמיני העין היבשה כגון גרד ועקצוץ. תחליפי הדמעות דומים להרכב הדמעות הטבעיות וניתן להשתמש בהם לעיתים תכופות.

לאנשים עם נטייה לבלפריטיס (דלקת עפעפים) יש יותר נטייה לפתח יובש בעיניים. היגיינה של העפעפיים וטיפול בדלקת יקלו על הדלקת ויפחיתו תחושת יובש.

מגבונים סטריליים לעיניים. השתמשו במגבונים סטריליים לעיניים, המיועדים לניקוי יסודי של העין ולהקלה במצב של עיניים עייפות ומאומצות. מומלץ להניח המגבון כאשר הוא חמים (זהירות: לא רותח!) על עיניים סגורות, להקלת סימפטומים של צריבה וגירוי. בשוק יש את מגבוני Eye Care של ד"ר פישר. המגבונים מועשרים בתמצית מצמח הקמומיל, גליצרין לשמירה על לחות ו- P.V.P למניעת יובש.

תיקון מתאים עם משקפיים. יש להתאים משקפיים למרחק העבודה במחשב - במיוחד בגילאים בהם יש צורך במשקפי קריאה (מעל גיל 45). ניתן להשתמש במשקפי Office שהן משקפיים רב-מוקדיות, הנותנות מענה לטווחים השונים בשולחן העבודה: ניתן לקרוא מסמך המונח קרוב על השולחן וכן להביט במסך הנמצא בטווח ביניים.

לסיכום, תסמונת ראיית המחשב היא בעיה נפוצה, מטרידה ואף פוגעת באיכות החיים. ניתן לטפל בה ולהתגבר על ההפרעה - בעיקר באמצעות:

שימוש בתחליפי דמעות.
הפסקות סדורות במהלך העבודה ומנוחה קצרה.
שיפור סביבת העבודה כסא נוח, תאורה טובה וגובה שולחן מותאם.
מניעת מחלות נלוות כדלקות עיניים.
התאמת משקפיים לצרכים המיוחדים של כל משתמש.

הכותבת היא רופאת עיניים בכירה, מרכז רפואי רבין פ"ת

בואו לדבר על זה בפורום עין יבשה - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום