תזונה: תוסף לכל יולדת

(0)
לדרג

מדוע חשוב ליטול תוספי תזונה בזמן ההריון? אילו ויטמינים חיוניים להתפתחותו התקינה של העובר, ומדוע כדאי להמשיך לצרוך אותם גם אחרי הלידה?

מאת: חבצלת שוורץ, כתבת zap doctors

הסבתות ואולי אף האמהות של הנשים ההרות כעת לא צרכו ויטמינים ותוספי תזונה בזמן הריונן, בדיוק כפי שלא ידעו את מין העובר טרם הלידה. אך יחד עם הקדמה הטכנולוגית והרפואית, השינוי בתזונה ובהרכב המזונות בחקלאות המודרנית, ולצד מעקבי ההריון בישראל, יש כיום המלצה גורפת ליטול תוספי תזונה בתקופת הפריון, בזמן ההריון ובזמן ההנקה. מה הוביל להמלצה זו, ומדוע בעצם תזונה מאוזנת ונכונה אינה נחשבת "מספיקה" לאם ולהתפתחות התקינה של העובר?

"תזונה מאוזנת ונכונה מספיקה להתפתחות תקינה של ההריון, ומי שאכן מקפידה על תזונה שכזו, למעשה אינה נזקקת לתוספי מזון", מסבירה ד"ר טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר, בית חולים מאיר. "אבל - כמעט כולנו לא מסוגלים לעמוד בדרישות הגוף מבחינת תזונה מאוזנת ומספקת, בעיקר בעת הריון, שדורש הרבה יותר ויטמינים, ברזל וסידן לטובת התפתחות העובר.

"בדיקות מראות כי למרבית הנשים במדינת ישראל יש חסר ביוד, מרבית הנשים לא צורכות מספיק סידן בהריון וללא תוספת ברזל במינון כלשהו - למרבית ההרות יש חסר ברזל הגורם לאנמיה. בנוסף, חומצה פולית הוכחה כחיונית למניעה של מומים במערכת העצבים המרכזית בעובר, ולכן חשיבותה רבה במיוחד. נטילה של ויטמינים בהריון מפצה על החסרים התזונתיים שלנו, ומספקת לעובר סביבה בריאה יותר להתפתח בה.

האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה רואה לנכון לשלב גם אומגה 3 בתזונת נשים הרות. מדוע?

"על פי המידע הקיים היום, מסתמן כי צריכה מספקת של אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה עשויה לתרום להתפתחות המנטלית של הילדים. ניתן לצרוך אומגה 3 על ידי אכילה של שתי מנות דגי ים בשבוע, או באמצעות תוסף של אומגה 3".

אילו תוספי תזונה מומלצים לאישה ההרה ומה טיבם?

"האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה ממליץ על תזונה מאוזנת ועל מולטי-ויטמינים לנשים הרות כיוון שמרבית הנשים לא מצליחות לצרוך את כל הוויטמינים הנדרשים על ידי תזונה בלבד. כאמור, חומצה פולית חשובה למניעה של מומים, וברזל למניעה של אנמיה. סידן חשוב לצורך שמירה על עצמות הנשים ההרות, וכן כדי לעזור בבניית השלד של העובר. מומלץ לצרוך 1,000 מ"ג סידן ליום, כמות שלמרבית הנשים קשה להגיע אליה ללא תוספי תזונה. בנוסף, מומלץ לצרוך ויטמין D, יוד ומגוון ויטמינים אחרים".

האם גם בתקופת ההנקה יש לצרוך תוספים אלה? מתי ניתן להפסיק לקחת אותם?

"צורכי הגוף מוגברים גם בתקופת ההנקה, ולכן חשוב להמשיך ליטול מולטי-ויטמינים גם בזמן ההנקה.
חומצה פולית הוכחה כמפחיתה מומים כאשר היא נלקחת החל משלושה חודשים לפני ההריון. כיוון שההריון לא תמיד מתוכנן, למעשה ההמלצה המקובלת כיום בעולם היא שנשים ייקחו חומצה פולית במינון נמוך לאורך כל תקופת הפריון".

האם יש מצב רפואי כלשהו שבו תוספי התזונה עלולים ליצור תופעות לוואי בלתי רצויות או לסכן את העובר או את האישה ההרה?

"תוספי המזון במינונים המקובלים אינם גורמים לנזק והם מומלצים לכולן. יש מחקרים רבים המראים את בטיחות השימוש. הדיון הוא באשר למידת יעילותם בהפחתה של מחלות ושל סיבוכי הריון שונים.

האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה מעדיף באופן כללי לספק המלצות המסתמכות על מחקרים גדולים, פרוספקטיביים ומאוד קשוחים מבחינה מתודולוגית. לצערנו, בתחום תוספי המזון אין מחקרים מסוג זה, ולכן ההמלצות הניתנות על ידי האיגוד זהירות יותר.

"עם זאת, יש מחקרים תצפיתיים ורטרוספקטיביים רבים על אוכלוסיות רבות בעולם, אשר מצאו יתרונות לנטילת תוספי תזונה בהריון. יתרה מכך, חשוב להכיר בעובדה שלמרות מגבלות המידע, תוספי התזונה בטוחים לשימוש ומרבית האיגודים בעולם המערבי - הן של רפואת האם והעובר, הן של רפואת ילודים והן של רפואת ילדים - תומכים בהמלצה למתן תוספי תזונה בהריון".

להורדת חוברת המלצות התזונה - לחצי כאן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון - תוספי תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום