עמוד שדרה וכאבי צוואר: ניתוח זעיר פולשני

(0)
לדרג

כאבים בעמוד השדרה הצווארי עלולים להקרין לגב ולהקשות על הסובלים מהם. במצב בו טיפולים שמרניים אינם מועילים, ניתן לשקול ניתוח בטכניקה זעיר פולשנית חדישה

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977211 (מספר מקשר)

כאבי גב נחשבים לתלונות שכיחות אצל רבים מאתנו כתוצאה משרירים תפוסים, תנועה לא נכונה, מחלות ניווניות בגב תחתון, פריצות דיסק וגידולים. כמו כן, ישנם אנשים הסובלים מכאבי צוואר כתוצאה מבעיות דומות בעמוד השדרה הצווארי, למרות שהכאבים בחלקם מוקרנים לידיים. ברוב המקרים נגרמים הכאבים בגלל נזקים זמניים ברקמות הרכות וצפויים לחלוף תוך ימים. עם זאת, חלק קטן מהמטופלים יחוו כאבים חזקים לאורך זמן, הנובעים מגורמים משמעותיים יותר.

ד"ר ליאור מרום, מנתח עמוד שדרה, היחידה לניתוחי עמוד שדרה, מרכז רפואי רמב"ם, מספר על הליך האבחון, דרכי הטיפול בו וכן על על שיטת ניתוח חדשה וזעיר פולשנית לטיפול בכאבים הנובעים מבעיה בעמוד שדרה צווארי, למי הם מתאימים וכיצד הניתוח מתבצע.
כאב בעמוד שדרה צווארי (אילוסטרציה shutterstock) כאב בעמוד שדרה צווארי צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הליך האבחון של כאבי הגב?

"כאשר מתחילים כאבים בגב, בידיים, בזרועות או בצוואר, בדרך כלל מגיעים לרופא המשפחה, ששולח לצילומים, נותן מרשם לכדורים לשיכוך כאבים או כדורים נוגדי דלקת. במידה שהכאבים ממשיכים, המטופל יזמין תור אצל אורתופד ואם אין מזור לכאב, מגיעים בסופו של דבר למומחה עמוד שדרה. המומחה ייעזר בממצאי בדיקת ה-CT או ה-MRI לגיבוש האבחנה.

מהן דרכי הטיפול בכאבים אלו?

ברוב רובם של המקרים, ראשית ייעשה ניסיון לפתור את בעיית הכאב בעזרת טיפול שמרני. טיפול זה עשוי לכלול טיפול בתרופות נוגדות דלקת וכן טיפולים דוגמת יוגה, פילאטיס, מתיחות, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, דיקור וטיפולים אלטרנטיביים אחרים.

על אף הדעה הרווחת באשר ליעילותם של טיפולים כירופקטים בכלל כאבי הגב, הרי שבמקרים אלו לא מומלץ ללכת לכירופרקט, כי שיטה זו עלולה להחמיר את הלחץ על עמוד השדרה ואף לגרום לנזק גדול יותר.

אם הכאבים לא עוברים בשיטה השמרנית, הרופא שולח את המטופל לצילום MRI, במידה שלא בוצע עד כה, למען אבחנה מבדלת, מהו הגורם ללחץ על שורשי עמוד השדרה.

ומה עושים כאשר טיפול זה אינו פותר את בעיית כאבי הגב?

על פי הסטטיסטיקה כ-80 אחוז מתסמונות הכאב הצוואריות, הנובעות מפריצת מדיסק עוברות לאחר כ-3 חודשים. אלו הסובלים מלחץ שמקורו בהצרות תעלת השורש נוטים שלא לחלוף. לרוב, מדובר בלחץ על השורש, שנובע מעצם שגדלה. במקרים אלו ישנם כמה פתרונות: ניתוח בשיטה הקונבנציונלית (גישה כירורגית בקדמת הצוואר)או לחילופין, שיטה חדשה הנקראת: שחרור וקיבוע בשיטה זעיר פולשנית בעמוד השדרה הצווארי".

מהי השיטה הזעיר פולשנית?

"השיטה החדשה נותנת פתרון טוב במקרים, שיש לחץ על השורש, שבעיקרו נובע מעיבוי הרקמות הגרמיות במוצא של השורש והמצרות את תעלת השורש וגורמות בכך ללחץ על השורש. תופעה זו מתבטאת בכאבים קשים לאורך הידיים ובצוואר. זהו תהליך ניווני, שמתרחש עם השנים, ושכיח יותר בקרב אנשים בגילאי 40 ומעלה.

כאשר למשל, בצילום ה-MRI, המומחה מגלה כי מדובר באוסטאופיט (osteophyte) - בליטת עצם שמופיעה באזורים של ניוון או הרס של סחוס בין דיסקים בין-חוליתיים, הרופא יכול לבחור להשתמש בשיטה הזעיר פולשנית.

בטיפול השכיח ניגשים לצוואר מקדימה (ניתוח קדמי) ומוציאים את הדיסק, ובמקום הדיסק שהוצא מכניסים תותב בין-חולייתי ומקבעים את החוליות.

לעומת זאת, בשיטה החדשה אחוזי הסיכון נמוכים יותר לעומת הניתוח הקדמי - בו הסיכונים גדולים יותר - משום שהוא נעשה קרוב מאוד לקנה, לכלי הדם ולוושט. כך למשל, קרבה זו עלולה לגרום לסיבוכים בתר ניתוחיים דוגמת צרידות, שיתוק של מיתרי הקול, פגיעת קנה וושט".
(אילוסטרציה shutterstock) צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הניתוח בשיטה הזעיר פולשנית?

"בשיטה החדשה עובדים מאחור, ודרך שרירי הצוואר בבקרת רנטגן, נכנסים עם צינורות בקטרים הולכים וגדולים, לתוך המרווח של המפרק הצווארי. הפעולה מתבצעת בשני מפרקים של הצוואר בגובה החולה. למעשה, השיטה מאפשרת את הרחבת שטח החתך שבו עובר השורש על ידי הכנסת טריז למפרק הבין חוליתי. יש לזכור שהתעלה הזו קטנה מאוד ובשיטה הזו מאפשרים יותר מקום למעבר השורש.

מדובר בפעולה קצרה המתבצעת תחת הרדמה כללית של המטופל ואשפוז של 24 שעות. הניתוח מאושר דרך קופות החולים בבית חולים ציבורי או פרטי. לאחר הניתוח, יש להשתמש בצווארון רך למשך כ-3 שבועות, להימנע מפעולות ספורטיביות מאמצות או מתנועות חדות שעלולות להזיק. לאחר מכן, ניתן יהיה להמשיך כרגיל, בשגרה היומיומית".

לסיכום: יש להבהיר כי שיטת הניתוח הזעיר פולשנית בעמוד השדרה הצווארי, אינה מתאימה לכל אחד ומי שקובע את ההתאמה הוא המומחה לעמוד שדרה, המתאים את הטכניקה הכירורגית למקרה. עם זאת, הניתוח החדש נעשה פופולרי מאוד בשל הסיכונים הנמוכים ואחוזי ההצלחה הגבוהים שלו.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום