דלקת הערמונית: אבחון וטיפול

(13)
לדרג

דלקת הערמונית היא מחלה מורכבת ומסתורית, העשויה להופיע כבר בגיל עשרים, ואיננה פשוטה לאבחון ולטיפול. השתן צורב? האגן כואב? הליבידו דועך? לכו להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

רוב מחלות הערמונית מופיעות אצל גברים בגיל 50 פלוס, אך לא כך דלקת הערמונית, מחלה מורכבת ומסתורית, הנוטה להופיע בעשורים השני והשלישי לחיים ויכולה להופיע בכל גיל, ואיננה פשוטה לאבחון ולטיפול כפי שהיא נשמעת. ישנם כמה סוגים של דלקת ערמונית והאבחון והטיפול בכל אחד מהסוגים שונה. על דלקת ערמונית, סוגיה, מאפייניה, הדרכים לאבחונה ודרכי הטיפול בה, מפי ד"ר שלום כץ, מומחה לכירורגיה אורולוגית, מנהל מרפאת "רפואה אישית".

מהי דלקת בערמונית?

"דלקת בערמונית ובלועזית PROSTATITIS היא שם כולל לקבוצת מחלות דלקתיות בבלוטת הערמונית. ישנם מספר סוגים של דלקת ערמונית".

מהם הסוגים השונים של דלקת ערמונית?

"חשוב מאד להבחין בין סוגיה השונים של הפרוסטטיטיס, בשל אופי הטיפול השונה בכל סוג. חלוקה גסה מדברת על שלושה סוגי דלקת: דלקת חיידקית חריפה או כרונית, דלקת ערמונית כרונית ודלקת ערמונית בלתי מורגשת".

מהי דלקת ערמונית חיידקית?

"דלקת חיידקית בערמונית, כמו בכל מקום אחר, היא דלקת המתפתחת כתגובה להימצאותו של זיהום. כאשר הזיהום הוא נקודתי וחריף, תוגדר הדלקת כחריפה וכאשר הוא פחות חריף, אך נוטה לחזור ולהופיע, תוגדר הדלקת "כרונית". להבדיל מסוגי הדלקת האחרים, דלקת חיידקית בערמונית נגרמת על ידי זיהום ספציפי ומקור הדלקת ברור, ידוע וקל לאיתור ולאבחון. התסמינים שיעוררו חשד כי מדובר בדלת חיידקית הם תכיפות של מתן שתן, דחיפות במתן שתן (קושי רב להתאפק), צריבה, כאב באגן, קושי או כאב בעת ההשתנה, לעיתים אצירת שתן מוחלטת. ירידה בעוצמת זרם השתן, חום גבוה, כאב באזור אברי המין, פגיעה בליבידו וירידה בחשק המיני, כאב בעת שפיכת זרע, כאבי גב תחתון, כאבי מפשעה, פגיעה בתפקוד המיני ודלקות חוזרות בשלפוחית השתן. הטיפול בדלקת הוא באמצעות אנטיביוטיקה. דלקת חיידקית של הערמונית הרבה פחות שכיחה משני סוגי דלקת הערמונית האחרים".

מהי דלקת ערמונית כרונית?

"זוהי מחלה כרונית שלמרות שהיא מכונה דלקת, היא איננה דלקת, במובן השגרתי של המונח: אין בערמונית או סביבתה זיהום פעיל הגורם לתסמינים, ובכל זאת התסמינים קיימים. דלקת כרונית של הערמונית מכונה גם סינדרום כאב האגן הכרוני, בשל היותה אוסף של תסמינים המופיעים למשך תקופה ממושכת, ומערבים את האגן. פעמים רבות, כשמדברים על פרוסטטיטיס, מדברים דווקא על סינדרום זה, ולא על סוגי הדלקת האחרים, אולי משום שזהו הסוג השכיח ביותר מבין שלושת סוגיה של דלקת הערמונית. אם אובחנת כחולה בדלקת הערמונית, סביר כי זהו סוג הדלקת ממנה אתה סובל. תסמיני סינדרום כאב האגן הכרוני זהים ברובם לתסמיני דלקת חיידקית בערמונית, אך ללא חום. תסמינים אלה באים והולכים ועצמתם משתנה ללא חוקיות ברורה".

מהם הגורמים לדלקת כרונית בערמונית?

"הגורמים אינם ברורים ואין לגביהם הסכמה נחרצת. ישנן כמה סברות, ובהן: מתח נפשי ולחץ, מה שאומר שהמחלה היא פסיכוסומטית; זיהום שלא ניתן לאתרו; פעילות גופנית לא בריאה לאגן ולערמונית (כגון רכיבה על אופניים), אנומליות מבניות במערכת השתן, הסתננות שתן לאחור אל תוך הערמונית, דלקת שלפוחית השתן ועוד".

כיצד מאבחנים דלקת ערמונית כרונית?

"הסוג הנפוץ ביותר של דלקת הערמונית הוא גם, למרבה הצער, הקשה ביותר לאבחון ולטיפול. האבחון יתחיל בתשאול מקיף של המטופל ושמיעת פירוט תסמיניו ואורח חייו; יימשך בבדיקה פיסית רקטלית, במהלכה יחוש הרופא באצבעו את הבלוטה ויתרשם מגודלה ומרקמה, כדי להסיק האם היא מוגדלת, קשה, עם גוש, מגורגרת וכן הלאה. לאחר מכן, יישלח המטופל לבדיקות נוספות. מטרותיהן של הבדיקות הן לאתר קיומו של זיהום ו/או מחלה אחרת הגורמת לתסמינים. האבחנה של הסינדרום היא אבחנה מבדלת: אם לא מאותר גורם ברור אחר, הגורם לתסמינים, יוסק כי זהו הסינדרום שגורם להם. מחלות רבות יכולות לגרום לתסמינים דומים: אבנים וזיהומים בדרכי השתן, הגדלה שפירה של הערמונית, הפרעות בשלפוחית השתן, סרטן בלוטת הערמונית וסרטן שלפוחית השתן. רק אם קיומן של אלה וקיומו של זיהום חיידקי יישלל באמצעות בדיקות דם, בדיקות שתן, אולטרסאונד, MRI וביופסיה של הערמונית, ניתן יהיה לאבחן את המצב כדלקת כרונית של הערמונית".

מהו הטיפול בסינדרום כאבי האגן הכרוני?

"בשל היעדר גורם זיהומי ברור ובשל היעדר היכולת להסיק האם המחלה היא על רקע נפשי, מחלה פסיכוסמטית, כפי שטוענים רופאים מומחים רבים, או שמא פיסית, יש קושי רב להעניק טיפול הולם ויעיל. אנטיביוטיקה לא תסייע, משום שזיהום הוא לא מקור הבעיה, ועל כן יתמקד הטיפול בתסמינים וניסיון להפחיתם ולהעלימם. הטיפול כולל שימוש בנוגדי כאבים ופעילויות שונות להקלה בכאב, דוגמת חימום המקום, התעמלות ותרגילים, ביופידבק, אמבטיות חמות ועוד. חלק מהמטופלים מדווחים על הקלה לאחר שימוש באנטיביוטיקה. אם התסמינים קשים אז ניתנת גם תרופה ממשפחת חוסמי האלפא, הגורמת להרפיה של השרירים סביב השופכה, באזור צוואר כיס השתן ובמעבר השתן, מה שמקל על זרימת השתן. חלק מהמטופלים יסתייעו גם במרפי שרירים מסוגים אחרים כדי למנוע את התכווצות שרירי האגן המלווים מחלה זו".

מהי דלקת ערמונית בלתי מורגשת?

"זוהי דלקת שמאובחנת למרות שהמטופל לא סובל מתסמינים כלשהם. הדבר מתרחש כאשר בבדיקות שגרה או בדיקות פוריות נמצאת אינדיקציה לזיהום בבלוטה, אולם אין תסמינים המעידים על קיומה. דלקת זו איננה נפוצה ואיננה מחייבת כל טיפול".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח ערמונית-פרוסטטה מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום