האם דגים מגנים מאירוע מוחי?

(0)
לדרג

לפי מחקר מקיף, חלבונים ובעיקר אלה שמקורם בדגים תורמים רבות לירידת הסיכון לשבץ מוחי. מומלץ להחליף בשר אדום בדגים; התועלת גדולה יותר בקרב נשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם צריכת חלבונים ודגים מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים? מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Neurology, עולה שכן. החוקרים קובעים כי הממצאים מעידים כי צריכה מתונה של חלבונים עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים בחנו מחקרים שבחנו את צריכת מן החי ומהצומח. בסך הכל הסקירה כללה שבעה מחקרים (ארבעה מחקרים אמריקאיים, שני מחקרים מיפן ומחקר אחד משוודיה) עם סך כולל של 254 אלף משתתפים.

מהתוצאות עולה כי צריכת חלבונים שמקורם מבעלי חיים עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בהיקף של 29%, בעוד שצריכת חלבונים צמחיים עשויה להפחית את הסיכון ב-12%. צריכת חלבונים שמקורם בדגים תורמת רבות להגנה מפני אירועים מוחיים, בעוד שצריכת בשר אדום לוותה בסיכון מוגבר. בנוסף, מעניין כי הקשר בין צריכת חלבונים ובין הסיכון לאירועים מוחיים היה בולט יותר בנשים, בהשוואה לגברים.

בניסיון להבין כיצד משפיעה כל מנת דג, התגלה כי הסיכון לאירועים מוחיים ירד בהיקף של 26% עם כל עלייה של 20 גרם ביום בצריכת החלבונים. ירידה זו בסיכון תורגמה לירידה של כ-1.4 מיליון מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים בכל שנה ברחבי העולם.

לדברי החוקרים, ההשפעה המגנה של חלבונים עשויה לנבוע מהפחתת לחץ דם, רמות טריגליצרידים (שומנים בדם), כולסטרול או רמות כולסטרול שאינו HDL, או בעקבות החלפת מוצרי מזון מזיקים במוצרי מזון עתירי חלבונים. עם זאת, ככל הנראה, הפחתת לחץ הדם היא הגורם העיקרי התורם להשפעה המגנה של חלבונים. ברמה הפרקטית, בעוד שחלבונים שמקורם מבעלי חיים נקשרים עם סיכון מוגבר לאירועים מוחיים, כדאי להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים על ידי החלפת בשר אדום במקורות אחרים לחלבונים, דוגמת דגים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה (ילדים ומבוגרים) והתפתחות הילד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום